دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

۵۴ درصد جمعیت مازندران چاق هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محسن اعرابی عصر یکشنبه در حاشیه نشست مسئولان علوم پزشکی استان با اشاره به شعار نمک کمتر، زندگی بهتر افزود: مصرف نمک بیش‌ازحد مجاز، عامل اصلی ابتلا به فشارخون است و بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از فشارخون، عامل اول مرگ‌ومیر در کشور است.

وی یادآور شد: مصرف نمک بیش‌ ازحد مجاز، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد و مصرف نمک عامل مهمی در ابتلا به سرطان معده است که از آن به‌عنوان چهارمین سرطان رایج در جهان یاد می‌شود.

اعرابی اظهار داشت: تمام بیماری‌های مرتبط با مصرف زائد نمک، تنها با مصرف بیش از یک قاشق چای‌خوری حادث می‌شود و مصرف نمک مقرون به‌صرفه‌ترین راه کاهش ابتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی – عرقی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه متوجه نمک پنهان در مواد غذایی نظیر تنقلات شور و غذاهای کنسروی و سوسیس کالباس و … باشید، افزود: مصرف بیش‌ ازحد روغن‌ها، عامل اصلی ایجاد چاقی است و چاقی عامل خطر مهم ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی-عوقی و سرطان است.

اعرابی یادآور شد: مصرف نامناسب روغن‌ها و چربی‌ها، موجب افزایش کلسترول خون می‌شوند و افزایش کلسترول خون، از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی است، همچنین برای پیشگیری از افزایش کلسترول، مصرف روغن‌های حیوانی، جامد و نیمه جامد را باید کاملاً محدود کنیم.

وی بابیان اینکه، ارتباط بسیار زیادی با دریافت چربی‌های اشباع و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد، افزود: روغن‌های مایع گیاهی را جایگزین روغن‌های جامد و حیوانی کنیم زیرا لبنیات پرچرب، گوشت‌های پرچرب و دل و جگر و مغز از روغن حیوانی هستند و روغن ماهی و زیتون از انواع مناسب روغن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با عنوان اینکه مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین موجب اضافه‌وزن و چاقی می‌شود افزود: ۵۴ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال مازندران دچار اضافه و وزن و چاقی هستند و کودکان چاق در بزرگ‌سالی شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری‌های مفصلی استخوان‌دارند.

وی افزود: مصرف روزانه یک قوطی نوشابه ۳۰۰ میلی‌لیتری به مدت یک سال منجر به افزایش وزن حدود هفت کیلوگرم در سال و مصرف زیاد قند و شکر موجب افزایش‌تری گلیسیرید و کاهش کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text