پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

معرفی آبشارهای مازندران

معرفی آبشارهای مازندران

به ریزش ناگهانی آب، آبشار (waterfall) گفته می شود، روند ایجاد آبشار به این صورت است که آب رودخانه در مسیر افقی روی سنگ های بسترش حرکت میکند و به سمت قسمت بالای رودخانه که دارای سنگ های نرم تر است با شیب ملایم حرکت میکند تا جایی که سنگ‌های نرم‌تر زیرین به وسیلهٔ رودخانه سایش می‌یابندو سنگ سخت‌تر آویزان می‌شود و نهایتاً منجر به ایجاد آبشار می‌شود.

نشستن در کنار آبشار و لذت بردن از فضای دل انگیز و روح نواز ایجاد شده توسط این آثار خلقت از جمله کارهایی است که برای هر انسانی خوش آیند می باشد.

در استان مازندران نیز که یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق خطه شمالی کشور است آبشارهای زیبا و پرشکوهی وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در اینجا به معرفی و توضیح مختصری از هرکدام از این آبشارها می پردازیم.

  • آبشار آب پری
  • آبشار شاهاندشت
  • آبشار پلنگ دره
  • آبشار هریجان
  • آبشار درازکش
  • آبشار اکاپل
  • آبشار ایج
  • آبشار اوبن
  • آبشار سنگ بن چشمه
  • آبشار گزو
  • آبشار صفارود
  • آبشار آب مراد لاسم
  • آبشار دارنو
  • آبشار سواسره
  • آبشار زانوس
  • آبشار آلامل
  • آبشار چلندر
  • آبشار اسپه او
  • آبشار سنگ نو

آبشار آب پری

این آبشار یکی از مکانهای دیدنی مازندران است که در منطقه آب پری که از جاهای دیدنی نور واقع شده است. آب پری از جمله باندترین آبشارهای مازندران می باشد، که از بالا به پایین به دو قسمت تقسیم می‌شود و از بین این دو قسمت، قسمت بالایی چشمه آب پری را تشکیل می‌دهد که به‌عنوان یک چشمه مقدس در نظر گرفته می‌شود. در گویش محلی مازندرانی به آب پری (پری او) می گویند.فضای اطراف این آبشار مملو از درختان ستبر و زیبا می باشد و زیبایی این محیط را چندین برابر کرده است. در قدیم آبشار و اطراف آن را محل زندگی جن و پری می دانستند و به همین جهت نیز نامگذاری آن اقتباسی از نام پری است.

آدرس آبشار آب پری: مازندران، شهر محمودآباد، جاده بلده – رویان

آبشار شاهاندشت

این آبشار بزرگ‌ترین آبشار استان مازندران و و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع می باشد به همین جهت در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. شاهاندشت دارای ارتفاع 180 متر می باشد و روستای شاهاندشت قرار دارد که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک کوه هرمی شکل سرازیر می شود.

آدرس آبشار شاهاندشت: مازندران، ۶۵ کیلومتری شهر آمل

آبشار پلنگ دره

این آبشار با ارتفاع حدود 8 متر در دل جنگل پلنگ دره در امتداد رودخانه قرار دارد. منطقه پلنگ دره کی از زیباترین و دیدنی ترین مسیرهای طبیعت گردی مازندران به حساب می آید و در ۱۳ کیلومتری شهر شیرگاه از توابع سوادکوه واقع شده است.

آدرس آبشار پلنگ دره: مازندران، سوادکوه، شیرگاه، جنگل پلنگ دره

آبشار هریجان

این آبشار در بالای روستای هریجان واقع شده است اگر حدود ۱۰ کیلومتر از تهران به سمت جاده چالوس طی کنید به روستای هریجان یکی از زیباترین مکان های ایران می رسید. ارتفاع هریجان حدود ۸۰ متر  است که یکی از بلندترین آبشارهای مازندران به شمار می‌رود.

آدرس آبشار هریحان: مازندران، شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان

آبشار درازکش

برای رسیدن به این آبشار که دل ارتفاعات جنگلی روستای درازکش قرار دارد باید به پیاده روی علاقه مند باشید. درازکش به علاقه مندان شنا شدیدا پیشنهاد می شود. آبشار درازکش یک رشته آبشار پنج‌تایی است که ارتفاع آبشار اول به هفت متر می‌رسد.این آبشار یکی دیگر از زیبایی های بکر و دست نخورده باقی مانده است.

آدرس آبشار درازکش: مازندران، بابل، روستای درازکش

آبشار اکاپل

این آبشار با ارتفاع حدود 20 متر جزو بلندترین آبشارهای خطه مازندران در منطقه کلاردشت می باشد. اکاپل برای طبیعت گردان ها و علاقه مندان به طبیعت گردی در زمستان جزو پیشنهادات می باشد.

آدرس آبشار اکاپل: مازندران، کلاردشت، جنگل کوهستانی سردی چال

آبشار ایج

مسیر پلکانی این آبشار باعث جذابیت آن شده است. آبشار ایج با نام دیگر آبشار ده قلو نیز شناخته می‌شود. این آبشار باشکوه و زیبای در فاصله کمی از روستای ایج از توابع اشکورات قرار دارد.

آدرس آبشار ایج: مازندران، رامسر

آبشار اوبن

این آبشار که به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای شمال کشور شناخته می‌شود، در مرز بین دو استان مازندران و سمنان قرار دارد. اوبن با نام آبشار بولا نیز شناخته می‌شود.

آدرس آبشار اوبن:  مازندران، ۶۵ کیلومتری ساری

آبشار سنگ بن چشمه

اطراف این آبشار مملو از درختان توسکا، افرا و بلوط می باشد که زیبایی آن را هزاران برابر کرده است. قدم زدن کنار این آبشار حس بودن در بهشت با آب و هوا و چشم اندازی بی نظیر را به انسان میدهد. سنگ بن در مسیر رودخانه دو هزار و در روستای عسل محله قرار دارد.

آدرس آبشار سنگ بن چشمه: مازندران، جنوب غرب تنکابن، جاده دو هزار، روستای عسل محله

آبشار گزو

این آبشار زیبا در وسط جنگل لفور پیشنهاد جذابی برای روزهای تابستانی می باشد. گزو با ارتفاع حدود 43 متر از بلندترین آبشارهای سوادکوه می باشد. جالب است بدانید این آبشار از 2 آبشار یکی با ارتفاع ۵ متر و دیگری ۴۳ متر تشکیل شده است.

آدرس آبشار گزو: مازندران، شهرستان سوادکوه، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب، جنگل لفور

آبشار صفارود

این آبشار در روستای جواهرده و ۱۵ کیلومتری جنوب رامسر قرار دارد. صفا رود در دامنه کوه سماموس قرار گرفته است که وجود طبیعت سر سبز و زیبا زیبایی آن را چندین برار کرده است.

آدرس آبشار صفارود: مازندران، رامسر، روستای جواهرده

آبشار آب مراد لاسم

این آبشار از ۱۳ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است و زمانی مکان تفرجگاه اشرافیان دوره قاجار بوده است. آب مراد در آمل در روستای ییلاقی دشت لاسم قرار دارد.در اطراف آبشار آب مراد لاسم چندین تفرجگاه قرار دارد که میزبان مهمانان طبیعت دوست می باشد.

آدرس آبشار آب مراد لاسم: مازندران، آمل

آبشار دارنو

این آبشار از ترکیب 7 آبشار کوچک و بزرگ دیگر به وجود آمده است که با ارتفاع حدود 25 متر یکی از بلندترین آبشارهای شمال کشور می باشد. آبشار دارنو از جاهای دیدنی نوشهر به شمار می رود.

آدرس آبشار دارنو: مازندران، جنگل‌های هیرکانی نوشهر

آبشار سواسره

سواسره به معنی «نسیم صبحگاهی» است و از آنجایی این آبشار که در منطقه کوهستانی و در روستای سواسره قرار دارد به این نام معروف شده است . سواسره با ارتفاعی حدود 100 متر از بلندترین آبشارها می باشد. جالب است بدانید که روستای بلده در نزدیکی شهر یوش، زادگاه نیما یوشیج در اطراف این آبشار قرار دارد.

آدرس آبشار سواسره: مازندران، شهرستان نور، روستای بلده

آبشار زانوس

این آبشار در اردیبهشت ماه بیشترین آب را دارد. آبشار زانوس یکی از مشهورترین جاذبه های توریستی و دیدنی نوشهر است، چراکه ناصرالدین شاه در یکی از سفرهایش به روستای زانوس رفته و در اطراف این آبشار اطراق کرده است. به دستور ایشان کمال‌الملک نقاشی آبشار زانوس را کشیده است جالب است بدانید این نقاشی در کاخ گلستان نگهداری می شود.

آدرس آبشار زانوس: مازندران، روستای زانوس نوشهر

آبشار آلامل

این آبشار با ارتفاع بیشتر از 100 متر و نزدیکی به تهران یکی از مکان های مورد توجه دوستداران طبیعت می باشد.

آدرس آبشار آلامل: مازندران، ساری، دامنه‌های شمالی دماوند

آبشار چلندر

این آبشار دارای ارتفاعی حدود 140 متر می باشد. که بعد از آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار خطه مازندران محسوب می شود. آبشار چلندر در نزدیکی روستای چلندر شهرستان نوشهر قرار دارد. که با توجه به پوشش سرسبز و مملو بودن از درختان سر به فلک کشیده فضای جذابی را برای دوستدارن طبیعت و عکاسان عزیز فراهم کرده است.

آدرس آبشار چلندر: مازندران، ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور، جنوب شرقی روستای چلندر

آبشار اسپه او

اسپه او در گویش محلی به معنای آب سفید می‌باشد. از جذابیت های این آبشار می توان به پله کانی بودن و وجود حوضچه های آهکی  متعدد در 7 طبقه اشاره کرد. آبشار اسپه او در نزدیکی روستای پاسند در منطقه هزار جریب نکا در استان مازندران واقع اس.

آدرس آبشار اسپه او: مازندران، ۳۰ کیلومتری بهشهر، روستای پاسند، منطقه هزار جریب نکا

آبشار سنگ نو

آبشار سنگ نو در ناحیه جنوبی بهشهر، در دل جنگل‌ی مملو از درختان بلوط، ممرز و انواع سرخس‌قرار گرفته است. علت نام گذاری این آبشار، به وجود آمدن یک حوض سنگی از فشار آب می باشد. جالب است بدانید این آبشار از ترکیب 4 آبشار که بلندرین آن 12 متر است تشکیل شده است. به دلیل احتیاج به پیاده روی حدود 2 ساعته برای رسیدن به این آبشار بینظیر، سنگ نو به علاقه مندان پیاده روی پیشنهاد میشود.

آدرس آبشار سنگ نو: مازندران، شهرستان بهشهر، چهارراه فراش محله به سمت آبشار

Check Also

متفاوت ترین هتل های ایران

10 مهر مصادف با 2 اکتبر روز جهانی معماری است، و در گوشه گوشه ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text