دوشنبه 3 اردیبهشت 1403

جاذبه های گردشگری نوشهر

نوشهر (به مازندرانی: نوشِر) از شهرهای استان مازندران ایران است.

بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر است یک بخش تاریخی بوده و متشکل از شهرستان نور، نوشهر، چالوس، عباس‌آباد، تنکابن می باشد.

این شهر از زیباترین شهرهای شمال ایران است که علاوه بر زیبایی دارای امکانات زیرساختی درخور توجه همچون بندر و فرودگاه است و دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی نیز در این شهر قراردارد. نوشهر سومین شهر پرجمعیت غرب استان مازندران می‌باشد.

از دیگر جاهای دیدنی این شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی نوشهر در استان مازندران است. این دریاچه در میان مردم محلی با نام دریاچه ممرز شناخته می‌شود که علت نامگزاری ممرز پوشانده بودن اطراف این دریاچه از درختان ممرز و توکا می باشد.دریاچه ارواح در همه فصل‌ها زیبا است اما از آنجایی که مسیر دسترسی به این دریاچه در زمان‌ بارش برف و باران، گلی و لغزنده می‌شود پیشنهاد میشود در فصل بهار و تابستان به این دریاچه بروید و یا اگر در زمستان دوستدارید شاهد زیبایی این دریاچه در فصل زمستان باشید حتما لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید و از ایمن بودن وسیله نقلیه خود مطمعن شوید

آدرس: دریاچه ارواح نوشهر در مسیر نور به نوشهر، ۴۷ کیلومتری نوشهر و در نزدیکی روستای «صلاح الدین کلا» قرار دارد.

منبع عکس‌ از گوگل‌مپ (عکاسان: ریحانه موسوی، مسیح خرسندی، آرین داوودیان)

دریاچه سد آبیدر (آویدر)

یکی دیگر از دریاچه های جذاب و مکان های تفریحی و جاهای دیدنی نوشهر، دریاچه‌ آویدر است که در پشت سد خاکی آویدر قرار دارد و جزو تفرجگاه‌های شهر نوشهر محسوب می‌شود. با توجه به میزان اهمیت این دریاچه برای توریست ها و مردمان محلی عزیز اطراف آن، آلاچیق‌ها و اتاقک‌هایی برای استراحت مسافران وجود دارد و حتی می‌توان با برپا کردن چادر و زدن کمپ، از تفریح لذت برد. اما در نظر داشته باشید شنا کردن و استفاده از قایق‌های بادی در این دریاچه ممنوع است.

آدرس: ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و نزدیک به پارک جنگلی معروف سیسنگان

منبع عکس‌: جاباما

دریاچه فراخین

دریاچه فراخین در نزدیکی روستای ویسر و در پنج کیلومتری روستای چلندر قرار دارد و از جاذبه هاب نوشهر می باشد.

این دریاچه در جنگل‌های هیرکانی در نزدیکی جاذبه‌های متعددی چون آبشار دارنو، آبشار هالی دره و آبشار آلاشور قرار دارد.

پیشنهاد میکنیم پیاده‌روی در مسیر دسترسی جنگلی دریاچه فراخین را از دست ندهید و به تجربیات گردشگری خود اضافه کنید. همچنین جاده های جنگلی و زیبای این دریاچه مکان جذابی برای  آفرودبازها می باشد. چشم انداز زیبا و بینظیر و مملو از پوشش گیاهی سریبز از دیگر تفریحات محبوب در منطقهمی باشد همچنین میتوانید پیک‌نیک کرده و شب‌مانی در طبیعت، موتور سواری، قایق‌سواری (البته با قایق بادی شخصی)،را تجربه کنید

آدرس: مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، بعد از روستای ویسر

منبع عکس‌ از گوگل‌مپ (عکاسان: مهدی بابایی، فرهاد صارمی، علی پورقربان)

دریاچه خضر نبی

دریاچه خضر نبی از دیگر جاهای دیدنی نوشهر می باشدکه در میان جنگل قرار دارد. بنا به اعتقاد مردم محلی، این دریاچه از تقدس مذهبی برخوردار است و آب آن شیرین است. با توجه قرارداشتن این دریاچه در محدوده محافظت شده که باعث بکر بودن آن شده است مکانی امن برای انواع پرندگان و جانوران وحشی که برای پیدا کردن غذا و آب به آنجا میرمند به حساب‌ می‌‌آید.

آدرس: مازندران، شمال نوشهر

منبع عکس‌: جاباما

دیو چشمه

این چشمه دیدنی را به دلیل آب بسیار فراوان و گوارا، از دیرباز ديو چشمه یا چشمه بزرگ نامیده‌اند.

آدرس: مازندران، نوشهر، جاده چالوس، دوراهی چالوس دو آب به کجور، ۲۴ کیلومتر بعد از جاده اصلی، نزدیک استانک رود، ضلع جنوبی جاده

منبع عکس‌: جاباما

چشمه گردوک

چشمه گردوک که با نام چشمه گردو نیز شناخته می‌شود، این چشمه به‌عنوان پرآب‌ترین چشمه در منطقه‌ غربی استان مازندران یاد می‌شود. نام چشمه به وجود باغ‌‌های فراوان گردو در این منطقه در گذشته اشاره دارد که امروزه دیگری اثری از آن‌ها نیست.

آدرس:  استان مازندران، نوشهر، روستای سنگ تجن

منبع عکس‌: جاباما

آبشار دارنو

آبشار دارنو از دیگر مقاصد و جاذبه های گردشگری استان مازندران در قلب جنگل‌های هیرکانی است. این آبشار یکی از زیباترین و خاص‌ترین آبشارهای شمال ایران می باشد که در نزدیکی نوشهر قرار دارد. آبشار دارنو در دل جنگل در نزدیکی جاذبه‌های متعددی چون دریاچه فراخین، آبشار هالی دره و آبشار آلاشور قرار دارد.

آدرس: مازندران، نوشهر، کمربندی نوشهر به‌سمت جاده معدن سنگ نوشهر، ولرده

منبع عکس‌ از گوگل‌مپ (عکاسان: سعید صادقی، مرتضی ایزدی، عارفه پ)

آبشار چلندر

آبشار چلندر در ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور، در جنگل‌های انبوه جنوب شرقی روستای چلندر قرار دارد. موقعیت قرارگیری این آبشار در نزدیکی کوهستان، از رطوبت هوا کاسته و چشم‌اندازی دیدنی‌ را خلق کرده است.

آدرس: مازندران، ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور

منبع عکس: جاباما

جنگل سیسنگان

مازندران از جمله استان‌های شمالی و سرسبز ایران به شمار می‌رود.که به دلیل دارا بودن جنگل های بکر و زیبا از سرمایه های طبیعی ایران زیبا می باشد. یکی از این جنگل‌ها پارک جنگلی سیسنگان است که نمونه‌ای طبیعی از جنگل‌های جلگه‌ای شمال ایران به شمار می‌رود. پارک جنگلی سیسنگان به‌عنوان جاذبه‌ گردشگری، افراد زیادی را به خود جلب می‌کند.
در اطراف این پارک دیدنی اقامتگاههای متفاوتی برای استراحت مسافرین و گردشگران عزیز نیز وجود دارد.

آدرس: مازندران، ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور

منبع عکس‌ از گوگل‌مپ (عکاسان: ریحانه کاشی، محمدرضا عزیزیان، امیر بشیر)

پارک جنگلی خانیکان (جنگل نیرنگ)

برای دسترسی به پارک خانیکان باید از نوشهر در جهت جنوب خارج شوید. پس از حدودا پنج کیلومتر، به روستای نیرنگ خواهید رسید. از آن روستا ۱۵ کیلومتر دیگر نیز پیش بروید تا به پارک خانیکان برسید. در صورت تمایل می‌توانید پس از چند کیلومتری که از جاده خاکی پارک خانیکان بالا رفتید، بساط پیک‌نیک را پهن کنید اما در نظر داشته باشید برای کمپ در این منطقه باید با نگهبانی جنگل هماهنگ کنید.
پیشنهاد میکنیم فصل بهار این پارک جنگلی را از دست ندهید.
آدرس:  فاصله تقریبی پنج کیلومتری از نوشهر

 

منبع عکس‌: جاباما

باغ گیاه شناسی نوشهر

باغ گیاه‌شناسی نوشهر یا باغ اکولوژی نوشهر، به لحاظ وسعت و قدمت دومین نمونه در سراسر کشور به‌ شمار می‌رود. اهداف اصلی باغ علاوه‌بر نگهداری از گونه های نادر و در حال انقراض، شامل آموزش و آگاهی‌بخشی به تمام اقشار مردم می‌شود.

آدرس: ایران، مازندران، نوشهر، خیابان شریعتی

تلفن تماس: 01152334811

منبع عکس‌: جاباما

تنگ دار

تنگه دار یا تنگ دار کشکسرا یکی از مقاصد بکر طبیعت‌گردی شمال کشور است. تنگ دار مکانی مناسب برای سپری کردن روزهای گرم سال و داشتن لحظاتی شاد و مفرح است. شنا و آب‌تنی، رودخانه نوردی، تنگ پیمایی و صخره‌نوردی از جمله تفریحات هیجان‌انگیز و مهیجی است که در این تنگ تجربه خواهید کرد. با توجه به بکر و صخره ای بودن این مکان دیدنی توصیه میکنیم حتما با راهنمایان حرفه‌ای و مجرب به تنگ دار سفر کنید تا از شرایط سفر و احتیاجات شما را آگاه سازد و در نظر داشته باشید ممکن است این مکان برای کودکان و افراد سالخورده مناسب نباشد.

آدرس: هشت کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر

منبع عکس‌ از گوگل‌مپ (عکاس: پارسا هادوی)

روستای کندلوس

روستای زیبای کندلوس با آب‌و‌هوای ییلاقی در دامنه سرسبز رشته کوه‌های البرز در منطقه کجور واقع شده است و از جاهای دیدنی نوشهر به شمار می‌آید. از ویژگی های بارز این روستا تمیزی آن می باشد.

از جمله جاهایی که به کندلوس در کنار زیبایی‌های طبیعی جلوه‌ای خاص بخشیده وجود دو موزه مردمشناسی و موزه گیاهان دارویی در این آبادی است.

آدرس: جاده کرج-چالوس را تا ۲۵ کیلومتری شهر چالوس ، پنج کیلومتر بعد از مرزن آباد و از دوراهی دوآب به‌سمت کجور، مشاهده تابلوی «روستای فرهنگی‌تاریخی کندلوس ۴۲ کیلومتر»، 18 کیلومتربعد از عبور از پل رودخانه چالوس و ورود به جاده آسفالته کجور،15 کیلومتر بعد کندلوس می باشد.

منبع عکس: جاباما

روستای چلندر

روستای زیبای چلندر در شهرستان نوشهر قرار دارد و مملو از جاذبه‌های طبیعی است. این روستا به‌دلیل مجاورت با جنگل و دریا، آب‌وهوایی مطبوع و دل‌نشین دارد. از مکانهای دیدنی این روستا می توان به جنگل چلندر، آبشار چلندر، ساحل چلندر، دریاچه چلندر، امامزاده نوح اشاره کرد.

آدرس: مازندران، شهرستان نوشهر، بخش مرکزی، دهستان بلده کجور

منبع عکس :گوگل‌مپ. عکاس: علی صدقی

موزه دریایی نوشهر

موزه دریایی نوشهر نخستین موزه تخصصی دریایی در شمال کشور به‌ شمار می‌رود. این موزه در یکی از سالن‌های اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران واقع شده است.یکی از جذاب ترین وسایل در این موزه کشتی بادبانی مربوط به قرن ۱۴ میلادی است که برای امور تجاری و مسافری از آن استفاده می‌شد.

آدرس: مازندران، نوشهر، مجاور برج کنترل بندر نوشهر

منبع عکس‌: خبرگزاری مهر

موزه مردم شناسی روستای کوشکسرا

این موزه در سال 1383 توسط خانم تبریزی به جهت کمک به تحصیل دانشجویان روستا تاسیس شد. موزه مردم شناسی ‌روستای کوشکسرا از دیگر جاهای دیدنی نوشهر در روستای کوشکسرا محسوب می‌شود. مجموعه موزه شامل لباس‌های محلی اقوام مختلف، وسایل و ابزارهای محلی مازندران، سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی روستا و… از دوره قاجار تاکنون می‌شود. علاوه بر بازدید، در این موزه می‌توانید لباس محلی بپوشید و عکس یادگاری بگیرید.

آدرس: مازندران، شهرستان نوشهر، بخش مرکزی، نزدیکی روستای کوشکسرا

منبع عکس: سایت خزرنما

بازار روز نوشهر

گشت و گزار در بازار روز نوشهر که از جالب‌ترین دیدنی های نوشهر به ‌شمار می‌رود خالی از لطف نیست. این بازار محلی و روزانه از بسیاری از پاساژها و مراکز خرید بزرگ مازندران جذابیت بیشتری دارد چراکه جریان زندگی در آن بسیار ملموس و قابل شهود است و مملو از مواد غذایی تازه از سبزیجات گرفته تا سیر، انواع ماهی تازه و شور، ترشی، برنج و دیگر خوراکی‌های خوشمزه شمالی است.

آدرس: مازندران، نوشهر، میدان آزادی

منبع عکس: امیر علی رزاقی

Check Also

شهربازی طلایی آمل

شهربازی طلایی آمل یکی از مجهزترین شهربازی های مازندران و تنها شهربازی در شهرستان آمل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text