شنبه 15 اردیبهشت 1403

پیش‌بینی تولید 3 میلیون تن مرکبات در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، عزیزالله شهیدی‌فر امشب در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره ملی پرتقال با بیان اینکه مازندران، نگین کشاورزی ایران لقب گرفته است، اظهار کرد: مازندران علی‌رغم همه کاستی‌ها و بحران‌ها، گام‌های خوبی به‌ویژه در بخش جذب 400 کارشناس کشاورزی در راستای اعتلای کشاورزی و تولیدات آن در استان برداشت.

وی میزان کشت محصولات زراعی و باغی در استان را 75 نوع محصول عنوان کرد و افزود: مازندران در کشت 14 محصول زراعی و باغی رتبه‌های نخست تا سوم کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: 125 هزار هکتار باغات مرکبات در مازندران وجود دارد و این میزان اراضی باغی، 90 درصد مرکبات شب عید کشور را تامین می‌کنند.

شهیدی‌فر با اشاره به بحران خشکسالی و سرما و یخبندان‌های سال گذشته در مازندران، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مناطق جنوبی کشور دچار بحران‌های این‌چنینی نشده‌اند ولی مازندران 90 درصد ذخیره‌سازی مرکبات استان را به خود اختصاص داده که بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول به برنامه توسعه باغات مرکبات اشاره کرد و افزود: 52 هزار هکتار از اراضی باغی مازندران به کشت نارنگی اختصاص دارد و در 5 هزار هکتار آن نارنگی پیش‌رس کشت می‌شود که در شهریور ماه وارد بازار شده و در کشور منحصربه‌فرد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه میزان تولید سالانه مرکبات در استان حدود 2 میلیون تن است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده به 2.5 تا سه میلیون تن افزایش یابد.

شهیدی‌فر در پایان گفت: در سال‌های گذشته، کودهای شیمیایی تنها به محصولات زراعی اختصاص می‌یافت ولی از نیمه سال 92 کودهای شیمیایی پایه دولتی با قیمت مصوب بین باغداران توزیع می‌شود.

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text