جمعه 14 اردیبهشت 1403

وقتی خاموشی و گرما مازندرانی‌ها را کلافه می‌کند

در استان‌های شمالی کشور با وجود آب و هوای مطلوب زمانی که دما رو به افزایش می‌گذارد شرایط سختی را برای مردم فراهم می‌کند به گونه‌ای که رطوبت بالا به همراه گرما برای بسیاری از افراد آزاردهنده است.

به گزارش سرویس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، در روزهای گرم تابستان مردم به ویژه در جنوب تلاش می‌کنند تا عصرها و هرچه زمان به شب نزدیک می‌شود برای انجام کارهای روزانه خود روانه بازار و بیرون از خانه شوند و این امر موجب می‌شود علاوه بر تحمل گرمای این فصل با بیماری کمتری روبه‌رو شوند.

اما این اعمال فقط مربوط به جنوب کشور نیست و گرمای هوا در تمام ایران که کشوری گرم و خشک است وجود دارد، کشوری که شمال آن را به منطقه خوش آب و هوایش می‌شناسند و از متعادل بودن شرایط اقلیمی از آن نام می‌برند نیز با گرما دست و پنجه نرم کرده است.

مازندران، گیلان و گلستان سه استان شمالی ایران هستند که به دلیل شرایط مناسب اقلیمی همواره مورد هدف توریست‌ها و مسافران از سراسر کشور قرار می‌گیرند.

در استان‌های شمالی کشور نیز با وجود آب و هوای مطلوب زمانی که دما رو به افزایش می‌گذارد شرایط سختی را برای مردم فراهم می‌کند به گونه‌ای که رطوبت بالا به همراه گرما برای بسیار از افراد آزاردهنده است.

در این شرایط نیز مردم این استان‌ها تلاش می‌کنند زمان بیشتری را در محل کار یا خانه خود و در فضایی که وسائل خنک کننده وجود دارد حاضر باشند و کمتر به محیط خارج قدم بگذارند.

از ابتدای مردادماه که یکی از گرم‌ترین ماه‌های فصل تابستان و سال رقم خورده است به صورت متناوب، شهرستان‌های مازندران با خاموشی روبه‌رو شد.

گرمای بی‌سابقه هوا در این شهرستان‌ها و خاموشی متناوب برق موجب کلافه‌شدن مردم شده است و این امر اعتراض‌های زیادی را به همراه داشت.

در پی این اتفاق رئیس امور توزیع برق یکی از شهرستان‌هایی که تقریبا بیشترین قطعی برق را داشته است در جمع مسئولان این شهرستان دلیل این امر را توضیح داد.

محمدمهدی گرائیلی‌افرا در سالن اجتماعات فرمانداری فریدونکنار با اشاره به قطعی مکرر برق در این شهرستان، اظهار کرد: در این چند سال اخیر تا سال 94 با کمترین مشکل عملکردی روبه‌رو بودیم و به همین دلیل با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال است.

وی تصریح کرد: حتی تا آغاز ماه مبارک که دما به 30 تا 32 درجه رسیده بود در شهر خاموشی نداشتیم و ضریب خاموشی‌ها 0.2 و زیر استاندارد شرکت توزیع استان مازندران بود.

رئیس امور توزیع برق فریدونکنار خاطرنشان کرد: اول مرداد ماه به دلیل افزایش شدید دما، عدم صرفه‌جویی مردم و صنایع و عدم مدیریت صحیح و برای اینکه مردم در مناطقی که دمای آن بیش از حد بالا است و دچار مشکل و بیماری نشود خاموشی اجباری در مناطقی که آب و هوا مناسب‌تر است اعمال می‌شود.

گرائیلی افزود: نیم ماهی است که از 11 ظهر تا 16 عصر خاموشی‌های یکساعته اعمال می‌شود و این شامل تمامی مناطق شهری است.

وی ادامه داد: قطعی برق ناشی از مشکلات استانی است و ارتباطی با نامناسب بودن شبکه شهرستانی ندارد و به هیچ وجه قابل جابه‌جایی نیست.

افزایش مصرف برق در مازندران

حسین افضلی رئیس شرکت برق منطقه‌ای استان نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به دلیل قابل ذخیره نبودن، برق باید متناسب با رفتار مصرف‌کننده تولید شود.

وی خاموشی‌های برق را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: بخشی از خاموشی‌ها مربوط به شبکه است و برخی مربوط به مصرف است که به در سال‌جاری به دلیل تلاش همکاران توزیع برق مشکلی در این خصوص نداشته است.

افضلی با اشاره به گرمای هوا در تابستان امسال گفت: گرما هم یک حادثه غیر مترقبه است و در سال گذشته به دلیل افزایش دما 25 درصد رشد مصرف داشتیم و امسال نیز با افزایش گرمای هوا با رشد بسیار زیاد مصرف روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هر یک درجه گرمای هوا چند صد مگا وات مصرف برق افزایش می‌یابد، گفت: طرح‌های اجرایی در استان متناسب با صرف نبوده است و با افزایش مصرف نیز امکان افزایش و توسعه برق در استان وجود ندارد.

رئیس شرکت برق منطقه‌ای استان با اشاره به وجود 6000 میلیارد سرمایه تاسیسات برقی در استان گفت: اگر در سال گذشته با 25 درصد افزایش مصرف، امکان 25 درصد توسعه را داشتیم باید 1500 میلیارد تومان صرف توسعه تاسیسات برقی می‌کردیم که امکان‌پذیر نبود در حالی که بودجه عمرانی استان بین 200 تا 300 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به افزایش کم ظرفیت تولید نیروگاه برق نکا گفت: نیروگاه نکا در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 1760 مگاوات برق تولید می‌کرده و در حال حاضر 2200 مگاوات برق تولید می‌کند که افزایش چشم‌گیری را شاهد نبوده‌ایم ولی مصرف در این دوره 10 برابر افزایش یافته است و نیاز استان به حداقل دو نیروگاه تولید برق است.

به گزارش ایسنا، اگرچه به نظر می‌رسد راهکاری برای افزایش میزان تولید برق وجود ندارد اما فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف و نیز توجه مسئولان به زمان‌های خاموشی می‌تواند زمینه‌های گلایه مردم را از میان بردارد.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text