جمعه 14 اردیبهشت 1403

محور جهانی چالوس پیراهن ملی می‌پوشد

کرج-محور چالوس چهارمین جاده زیبای جهان در انتظار است تا با ثبت شدن در فهرست آثار ملی پیراهن ملی بر تن کرده و با جاذبه های گردشگری و سرسبز بودن بی نظیرش از ایرانگردان و جهانگردان دلبری کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرانی باشید و نام جاده چالوس را نشنیده باشید جای تعجب دارد. مگر می شود به محدوده کندوان رسید و از آش فروشی ها به راحتی عبور مارپیچ جاده و بوی نان محلی و جگر و ماست خوشمزه و بستنی و از همه مهم تر لواشک های میوه ای با رنگهای مختلف آویزان رو به روی مغازه ها هر ایرانی را در مرحله اول به یاد محور کرج – چالوس می اندازد.

جاذبه های گردشگری جاده چالوس باعث شده است که نام این محور در لیست زیباترین جاده های جهان در جایگاه چهارمی بدرخشد. در حال حاضر این محور پر جاذبه که یکی از کانون های گردشگری را به خود اختصاص داده است در صف اضافه شدن به آثار ملی تمام قد ایستاده تا به جز جهانی بودن رخت ملی شدن را هم به تن کند.

ناگفته نماند که جاده چالوس در ذهن تک تک ایرانی ها ملی است چرا که بسیاری از هموطنان از جزایر جنوب کشور گرفته تا شهرهای کویری از این محور زیبا و با طراوت خاطره مشترک دارند.

این محور جدای ملی شدن، با مشکلات قد و نیم قدی دست و پنجه نرم می کند؛ ساخت و سازهای بی‌رویه، ورود‌ فاضلاب و انواع زباله‌ها به آب رود‌خانه در حال جریان در این محور،مشکلات زیست‌محیطی که دامن گونه های گیاهی و جانوری را گرفته همه و همه مانند بختک بر سر جاده چالوس افتاده است.

در این خصوص اسفندماه سال گذشته خبرگزاری مهر با مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی کشور که از مدیران البرزی است و به جد پیگیر پرونده ملی شدن چالوس است گفتگویی ترتیب داد؛ سید علی آقازاده در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه پرونده ثبت ملی جاده چالوس در چه مرحله ای است؟ گفته بود: سازمان ایرانگردی و جهانگردی کشور به جد از طرح ملی شدن جاده چالوس حمایت می کند به همین منظور دهه فجر سال گذشته مراحل ثبت این محور آغاز شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جامع گرد‌شگری و ملی شد‌ن جاد‌ه چالوس به صورت ویژه در دستور کار سازمان قرار دارد، افزوده بود: ملی شدن یک اثر کمی زمانبر است، امیدواریم در سال ۹۴ بتوانیم جاده چالوس را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

در همین خصوص و برای پیگیری از آخرین وضعیت پرونده ملی شدن جاده چالوس، به سراغ مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی رفیتم؛ آقازاده به مهر گفت: بررسی وضعیت پرونده ملی شدن جاده چالوس از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت ولی به علت اینکه دستور العملی برای ثبت محورهای مواصلاتی در سازمان میراث فرهنگی وجود نداشت مجبور به تعریف و تدوین دستور العمل شدیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ملی شدن محور چالوس از اهمیت زیادی برای استان البرز برخوردار است، گفت: تدوین دستور العمل ثبت محورهای مواصلاتی در دستور کار سازمان قرار دارد و امیدواریم تا پایان تابستان این دستور العمل تدوین و تصویب شود.

مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی کشور بیان کرد: همانطور که سال گذشته اعلام کردیم تا پایان سال جاری محور چالوس ثبت آثار ملی می شود.

آقازاده با اشاره به اینکه استان البرز به لحاظ وجود جاذبه های گردشگری، استانی منحصر به فرد است، گفت: در البرز معجونی از جاذبه های گردشگری وجود دارد از کویر گرفته تا کوه های سر به فلک کشیده البرز همه جزو ظرفیت های گردشگری است که باید مدیریت شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در گذشته به دلایلی ظرفیت های البرز جوان در حوزه گردشگری کتمان و پنهان شده است، افزود: پنهان ماندن ظرفیت های گردشگری که می تواند باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی شود باعث شده که انرژی مثبت در البرز آزاد نشود.

صنعت توريسم ابعاد‌ بسیار گسترد‌ه‌ای د‌ارد‌ یکی از جد‌ید‌ترین د‌ستاورد‌های به روز د‌ر د‌نیا ایجاد‌ گرد‌شگری سلامت است این ویژگی را در محور کرج – چالوس می توانیم به وضوح ببینیم، آقازاده در این زمینه گفت: خوشبختانه جاد‌ه چالوس ظرفیت های صنعت توریسم را د‌اراست‌. رونق صنعت توریسم با توجه به د‌رآمد‌های سرشار و پتانسیل‌های فراوان موجود‌ د‌ر کشور نیازمند‌ تغییرات اساسی د‌ر فرهنگ مد‌یریتی حاکم د‌ر کشور است.

با توجه به شرایط جفرافیایی در محور کرج چالوس و وجود روستاهایی با قدمت هزار ساله برگزاری جشنواره های ورزشی و فرهنگی فصلی ضرورتی انکار ناپذیر است در این باره مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی کشور گفت: جشنواره زمستانه در دیزین برگزار شد، جشنواره بهاره از زمان تحویل سال و همچنین جشنواره تابستانه در البرز برگزار می شود چرا که معتقدیم برگزاری این جشنواره ها فضای خوبی برای جذب سرمایه گذار در راستای توسعه صنعت گردشگری است.

نبود زیرساخت های گردشگری و نبود تاسیسات و مراکز اقامتی به تعداد گردشگرانی که از این محور عبور می کنند باعث شده است بسیاری از ظرفیت های گردشگری مغفول بماند در این خصوص آقازاده افزود: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران در سال جاری دو هتل ۴ یا ۵ ستاره در محور چالوس ساخته می شود، سرمایه گذران این طرح حاضرند در صورتی که مسئولان استان البرز همکاری کنند هر چه سریعتر اقدام به احداث هتل در این محور پر تردد کنند.

در پایان باید گفت؛ امیدواریم در پایان سال جاری محور چالوس در فهرست آثار ملی به ثبت برسد ولی لازمه این تحول این است که؛ مسئولان کشوری و استانی به فکر توسعه زیرساختنهای گردشگری باشند چرا که محور چالوس در زمینه ایرانگردی حرفها برای گفتن دارد و به علت وجود جاذبه های گردشگری فراوان می توان هر فصل پای گزدشگران ایرانی و خارجی را به اینجا بکشاند به همین منظور باید از هدر رفت پتانسیل‌های موجود‌ د‌ر جاد‌ه چالوس جلوگیری شود چرا که این محور سالانه با حجم بالای تردد همراه است و این حجم بالای تردد مستلزم اجرای طرح های گرد‌شگری است.

متاسفانه نبود رستورانها و مراکز خدمات بین راهی کافی و ضعف هتلها و رستورانها در بکارگیری نیروی متخصص مسلط به زبان خارجی و آداب تشریفات، کمبود و نبود سرویسهای بهداشتی، نبود بازارچه صنایع دستی و فروش محصولات روستاییان و سوغات منطقه در مسیر همه و همه از مواردی است که به نظر می رسد در صورت رفع آن بتوان شاهد حضور شمار بیشتری گردشگر داخلی و خارجی در یکی از پرتردد ترین و زیباترین جاده گردشگری کشور شد

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text