جمعه 14 اردیبهشت 1403

محصور شدن سواحل و جنگل های مازندران توسط قدرتمندان

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و فعالان محیط‌زیست اظهار داشت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به موضوع زمین‌خواری و تجاوز به انفال اشاره کردند که در جنگل‌ها و حتی کوه‌ها هم جریان دارد.

وی افزود: هرچند ایشان مسئله کوه‌خواری در تهران را مطرح کردند اما متاسفانه این اقدام خلاف قانون، در شمال کشور هم وجود دارد. البته موضوع جنگل‌خواری در شمال کشور مهم‌تر است و مربوط به حال حاضر هم نیست بلکه به حدود 15 سال پیش بازمی‌گردد. اثرات تخریبی این اقدام نیز هم‌اکنون مشهود است و بسیاری از سیل‌ها و دیگر حوادث غیرمترقبه طبیعی، ناشی از این موضوع است.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با بیان این‌که این اتفاق، ناشی از عدم‌نظارت صحیح است، یادآور شد: برخی – با توجیهات قانونی یا غیرقانونی – زمین‌های بسیاری را از سازمان منبع طبیعی گرفته‌اند که البته افراد دارای قدرت، نفوذ بسیاری در این رابطه دارند. آمارهایی که وجود دارد، نشان می‌دهد که صاحبان قدرت در طی سال‌های متمادی، به زمین‌های منابع طبیعی دست‌درازی کرده‌اند که البته قابل‌دسترسی هستند و باید قوه قضاییه این آمارها را در اختیار داشته باشد.

فیاضی خاطرنشان کرد: نگاهی به مناطق مختلف مازندران به خصوص مناطق جنگلی در نور و نوشهر نشان می‌دهد که نمونه‌های فراوانی از تعدی به انفال صورت گرفته است؛ البته این اقدام غیرقانونی، توسط افراد ضعیف و روستاییان نبوده چراکه گردن روستاییان ضعیف، از مو باریک‌تر است و هیچ‌گاه توان تعدی و تجاوز به اراضی را ندارند.

وی با بیان این‌که باید با افرادی که به اراضی ملی تجاوز کرده‌اند، برخورد شود، گفت: کسانی بوده‌اند که با استفاده از رانت قدرت، گردن‌کلفتی و پشتوانه سهیم بودن در قدرت، این اقدام را انجام داده‌اند و باید این زمین‌ها از آنها بازپس گرفته شود. مطالبه ما به‌عنوان نمایندگان ملت، این است که به تبع آنچه مقام معظم رهبری فرموده‌اند، منابع طبیعی و قوه قضاییه به سراغ اینها بروند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با اشاره به تجاوزهای صورت‌گرفته به ساحل دریاها، متذکر شد: امروز بسیاری از سواحل مازندران توسط اشخاص قدرتمند محصور شده، در اختیار آنها قرار گرفته و عبور و مرور را قطع کرده‌اند. در حوزه جنگل‌ها هم همین‌طور است؛ هکتارها جنگل را تصرف و محصور کرده و در آنها ویلاسازی کرده‌اند و فروخته‌اند. متاسفانه به این نکات بی‌توجهی شده و باعث گلایه از دستگاه‌های قضایی و نظارتی است و ما از شخص رییس محترم قوه قضاییه انتظار داریم که به این موضوع رسیدگی کند.

فیاضی با تاکید بر این‌که تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، موضوع متفاوتی است، ادامه داد: برخی افراد مسئله منابع طبیعی را در کنار اراضی کشاورزی مطرح می‌کنند در حالی‌که اینها ارتباطی با یکدیگر ندارد؛ آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، اراضی ملی است در حالی‌که اراضی کشاورزی، منابع شخصی است و ملکیت آن متعلق به مردم است. متاسفانه برخی افراد این دو موضوع را با هم مخلوط کرده و بحث تغییر کاربری را مطرح می‌کنند.

وی با بیان این‌که تغییر کاربری قانون دیگری دارد و ناشی از اقتصادی نبودن کشاورزی است، تصریح کرد: متاسفانه در چنین شرایطی، کشاورزان مجبور می‌شوند ملک شخصی خود را بفروشند. منظور مقام معظم رهبری کسانی هستند که جنگل خدا را گرفته‌اند و تحت‌عنوان اسکان دام و عناوین دیگر به نام خودشان کرده‌اند. باید با این‌گونه افراد برخورد صورت گیرد و زمین‌ها از آنها بازپس گرفته شود؛ چه در کوه باشد، چه در جنگل باشد و چه در منابع اراضی ملی.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس افزود: برای مثال، اگر یکی از پرونده‌های مطرح در منطقه نور را بررسی کنید، می‌بینید که افراد صاحب‌نفوذی آمده‌اند، هکتارها زمین از منابع ملی را گرفته‌اند، کاری در آن انجام نداده‌اند و از آن سوءاستفاده کرده‌اند. همه این مسائل، به نوعی تخریب محیط‌زیست است و زمانی‌که مقام معظم رهبری موضوع منابع طبیعی را مطرح می‌کنند، باید ببینیم که چه چیزی مدنظر ایشان است.

فیاضی  با تاکید بر لزوم برخورد با متخلفان در این حوزه گفت: سازمان بازرسی کل کشور، دستگاه‌های نظارتی، کمیسیون اصل 90 مجلس و به‌ویژه قوه قضاییه نقش مهمی در این رابطه دارند. در عین حال، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی شخص اول در این موضوع هستند و باید نقش خود را ایفا کنند.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text