پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

غذاهاي محلي مازندران در آستانه عيد نوروز

پختن غذاهاي پيچيده و تركيبي از مواد غذايي مختلف بيانگر ذهن فعال مردمان آن ديار است كه اين امر در شمال ايران به ويژه مازندران به وفور مشاهده مي شود.

كمتر مهماني است كه از اين ديار، عبور كند و نام غذاها، نان، مربا، ترشيجات آن را نشنيده باشد و از مشاهده آنها، بي نصيب بماند و در اين ميان افرادي از سوغات اين خطه را به شهر خود مي برند و همشهريان خود را با غذاهاي سنتي و لذيذ اين خطه، آشنا  مي سازند.

آداب و رسوم اين ديار حكايتگر ذوق و سليقه مرد و زن آن دارد كه مي طلبد به فرهنگ سنتي اين سرزمين، توجه بيشتري صورت گيرد تا نسل به نسل، اين يادگارهاي ارزشمند به آيندگان انتقال يابد و در تاريخ كهن آن، ثبت و ضبط شود.

رسم مازني ها در آخرين چهارشنبه سال، پختن آشي است كه در آن از مواد مختلف كه در دامن طبيعت، وجود دارد نظير گزنه، كدو، تخم انار، سبزي هاي معطر ديگر و … ريخته مي شود كه مزه ترشي به خود مي گيرد.

مردم ديار علويان بر اين اعتقاد هستند كه خوردن آش آخرين چهارشنبه سال تضمين كننده تندرستي در طول سال مي شود.

پختن پشتك زيك(حلوا كنجد) و شيريني هاي خانگي،… از رسوم ديگر مردم اين ديار است كه براي سفره عيد، آماده مي شود و رنگ و زيبايي خاصي به سفره نوروز مازني ها، مي دهد.

رنگ كردن تخم مرغ هاي محلي از رنگ هاي موجود در طبيعت، جلوه خاصي به تخم رنگي هاي عيد مي بخشد كه در گذشته به كودكان به جاي پول از اين محصولات خانگي، داده مي شد.

سبزي پلو و ماهي از غذاهايي كه كمتر ايراني است نام اين خطه را بشنود و خوردن اين غذا را، آرزو نداشته باشد كه وجه تمايز  آن از نقاط ديگر كشور، سبزي هاي معطر و محلي با برنج طارم كه بوي خوب آن هر مشامي را قلقلك مي دهد و ماهي سفيد كه از آب هاي نيلگون درياي خزر، به تور غواصان مي افتد.

اين موارد، تعداد محدودي از غذاهاي مازني ها  براي استقبال عيد نوروز محسوب مي شود هر چند كه برخي از اين آداب و رسوم اين ديار رو به فراموشي است اما صيانت از آنها، سابقه ديرينه و باشكوه اين خطه را گواهي مي دهد.

يادداشت: معصومه عليزاده  

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text