جمعه 14 اردیبهشت 1403

صادرات 408 هزار گلدان گل از مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طی چند ماه اخیر بیش از 408 هزار گلدان گل و گیاه زینتی به کشورهای دیگر صادر شده است.

عزیزاله شهیدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، در خصوص اقدامات توسعه‌ای بخش تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی در سال جاری اظهار کرد: ضمن تلاش مستمر برای حفظ و تولید 6 میلیون تن محصولات زراعی و باغی، هماهنگی جهت خرید و ذخیره سازی مرکبات برای تنظیم بازار شب عید به میزان41 هزار و 500 تن، تهیه طرح خود اتکائی برنج، گندم، جو و دانه های روغنی کشور با محوریت سازمان جهاد کشاورزی استان از اقدامات انجام شده این بخش بوده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی جهت توسعه باغات در اراضی شیبدار در سطح ده هزار هکتار برای سه سال که 2000 هکتار آن امسال در حال اجرا است. برای اولین بار 450 میلیارد ریال از اعتبار تملک دارایی به مدت سه سال جهت پیشگیری از خسارت سیل مصوب شده که در سال جاری 150 میلیارد ریال مصوب شده است.

شهیدی فر با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه و بهبود گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی در استان، بیان کرد: در مرحله اول 28 طرح در زمینه گل و گیاهان زینتی با سطح 20 هکتار، تصویب و به بانک معرفی شده است و در مرحله دوم نیز در سطح 6 هکتار در حال معرفی است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: ارائه پیشنهاد و برنامه‌ریزی برای ساخت انبارهای فنی سرد به تعداد 2000 واحد 100 تنی طی پروسه سه ساله در سطح استان جهت ذخیره سازی میوه مرکبات به وزارت متبوع با پیشنهاد پرداخت تسهیلات 3 هزار و 600 میلیارد ریال، افتتاح پروژه 40 هکتاری ساخت باغ مربوط به کشت و صنعت در بخش دودانگه، خرید برنج پرمحصول به میزان بیش از14 هزار و 500 تن، تاسیس 4 ایستگاه بسته بندی علوفه‌های سیلویی به ظرفیت 70 هزار تن درسال با استفاده از تسهیلات بانکی از دیگر اقدامات این بخش طی چند ماهه اخیر بوده است.

وی، کاهش مصرف سموم با استفاده از روشهای جایگزین مبارزه شیمیایی حداقل به میزان 1000 تن در تولید محصولات زراعی و باغی، آغاز مطالعات الگوی کشت برای اولین بار در استان در سطح 24 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، بکارگیری 198 کارشناس کشاورزی بخش خصوصی جهت تقویت شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی با هدف کاهش مصرف سموم و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی، و انجام مبارزه بیولوژیک با استفاده از حشرات مفید در مزارع و باغات استاندارد در سطح بیش از 45 هزار هکتار از دیگر فعالیت‌های انجام شده بخش تولیدات گیاهی بوده است.

شهیدی‌فر بیان کرد: تامین و توزیع کودشیمیایی در سال 93 سبب افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته و افزایش 20 درصدی بذر گندم، جو، برنج، نباتات علوفه‌ای، پنبه و دانه‌های روغنی نسبت به سال قبل شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اعمال مقررات و قوانین قرنطینه گیاهی برای محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: 3107 تن صادرات محصولات کشاورزی، صادرات 408 هزار و 30 گلدان گل و گیاه زینتی، یک میلیون و 234 هزار و 639 تن واردات محصولات کشاورزی، 692 هزار و 444 مترمکعب واردات چوب، یک میلیون و 339 هزار و 317 تن ترانزیت محصولات کشاورزی و 4178 مترمکعب ترانزیت چوب از دیگر فعالیت‌های بخش تولیدات گیاهی این سازمان بوده است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text