سه‌شنبه 29 اسفند 1402

سد کرج پر شد/ هشدار برای وحشی شدن رودخانه کرج

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سد کرج به‌ عنوان نخستین سد چند منظوره ایران در سال 1340 به بهره‌برداری رسید. این سد که یکی از 5 سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است با سطح حوزه آبریزی به‌مساحت 764 کیلومترمربع و با متوسط جریان آب سالانه به‌میزان 472 میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله 63کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر 23 جاده کرج  ــ چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.

بارشهای خوب بهاره، مجموع ذخایر سدهای تهران را نیز همچون بسیاری از سدهای کشور افزایش داده است.

در حال حاضر مخزن سد کرج کاملا پر شده و آب به صورت لب لب با سرریز سد قرار دارد. در واقع از مجموع حجم 205 میلیون مترمکعبی مخزن این سد، با وجود 20 میلیون مترمکعب حجم رسوبات پشت سد، 185 میلیون مترمکعب آب هم‌اکنون در پشت سد کرج ذخیره شده و این سد ظرفیت بیشتری برای ذخیره آب ندارد، از اینرو هر میزان ورودی آب به مخزن سد کرج، برابر با مقدار خروجی آب از این سد و رهاسازی به سمت پایین دست خواهد بود و اگر طی روزهای آینده بارش‌هایی تابستانی با روان‌آب‌های ناشی از ذوب شدن برف‌های بالادست همراه شده و دبی ورودی و خروجی آب از سد کرج افزایش یابد، احتمال وحشی شدن رودخانه کرج با شدت یافتن جریان وجود دارد.

از اینرو، مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان تهران و کارشناسان امر توصیه می کنند مردم از اطراق در کنار رودخانه کرج اجتناب کنند و با توجه به شدت جریان در این رودخانه، از آب‌تنی و شنا بپرهیزند.

سد کرج

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text