یکشنبه 23 اردیبهشت 1403

خانه صنایع دستی و هنرهای سنتی در مازندران ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، دلاور بزرگ نیا امروز در جلسه شورای اداری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت: زمانی صنایع دستی شناسنامه خوبی داشت، اما اکنون بیشتر به کار دستی شبیه است و نشان می‌دهد که در سالهای اخیر مورد کم توجهی قرار گرفته است.

وی گفت: سال 94 سال گفتگو با هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی بوده هنرمندان شاخص و صاحب نامی در استان مشغول به کار هستند که می‌توانند عرصه صنایع دستی را متحول کنند.

بزرگ نیا بر شکل‌گیری انجمن‌های فارغ التحصیلان صنایع دستای تاکید کرد و گفت: راه اندازی خانه صنایع دستی و هنرهای سنتی با عنوان سیمرغ نیز از دیگر برنامه‌های این اداره کل در معاونت صنایع دستی بوده که تمامی آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی با طرح سیمرغ در آن به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های توسعه شناخته شده و حرف جدی استان توسعه گردشگری بوده, زمانی است که باید از حرف‌های عمومی گردشگری فاصله بگیریم  و با افزایش مطالعات و پژوهش در این زمینه تخصصی به موضوع نگاه کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید به ارتباط با چهره‌های تاثیرگذار علمی و فرهنگی و برنامه‌هایی که می‌تواند فرهنگ گردشگری را ارتقا دهد گفت: احیای بناهای تاریخی و فرهنگی با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی نیز دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

وی از ثبت بیش از00 6 اثر ثبتی در لیست آثار ملی کشور و ثبت سالانه 25 اثر به عنوان سهمیه استان خبر داد و گفت: 40 اثر معنوی و 14 اثر طبیعی نیز در مازندران به ثبت ملی رسیده است.

معاون گردشگری مازندران از نظارت به عنوان مهم‌ترین رکن حاکمیتی نام برد و افزود: موضوعات در گردشگری متنوع بوده اما نظارت بر تاسیسات، نرخ‌گذاری آن، نظارت بر کیفیت و کمیت خدمات مهم‌ترین مقوله در گردشگری است.

وی به شیوه‌نامه گردشگری سلامت که از سوی شورای راهبردی گردشگری سلامت تصویب شده است اشاره کرد و گفت: از این پس تمامی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی که علاقمند به فعالیت در زمنه گردشگری سلات هستند باید مجوز بگیرند.

وی با بیان اینکه مازندران و کردستان به عنوان استانهای پایلوت در اجرای ظرح خانه مسافر شناخته شده است گفت: طبق تفاهم نامه ای که با صندوق امام رضا صورت گرفته اقامتگاه های بوم گردی و خانه مسافر و دفاتری که در زمینه تورهای ورودی فعالیت دارند برای خرید تجهیزات از تسهیلات با بهره 4 درصد برخوردار می شوند.

معاون صنایع دستی مازندران از برگزاری چندین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی محلی، منطقه ای و ملی در تعطیلات نوروز خبر داد و  گفت: بیش از 17هزارهنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان مازندران وجود دارد و قریب به 100 هزار نفر نیز در رشته‌های مختلف صنایع دستی آموزش دیدند، 11 مهر اصالت یونسکو و 20 مهر اصالت ملی از دیگر شاخص‌های مناسب صنایع دستی مازندران است

علی ماهفروزی افزود: در گذشته سه درصد از تولید ناخالص کشور به صنایع دستی و فرش اختصاص داشته، که اکنون به کمتر از یک درصد رسیده، در حالی که بسیاری از کالاهای ورودی به استان صنایع دستی نیست بلکه ماشینی است که مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه در سال آینده آموزش مقدماتی نخواهیم داشت و دوره به آموزی برای توانمندسازی و به روزرسانی هنرمندان برگزار می‌شود، گفت: کالاهای غیر استاندارد و خارجی  اجازه ورود به نمایشگاه‌ها را ندارد و تنها 4 تا 5 درصد از فضای این نمایشگاه‌ها به سوغات اختصاص می‌یابد.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text