یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

افزایش سن ازدواج در مازندران و نگرانی جوانان

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، ازدواج یکی از سنت‌های نیک و حسنه خداوند در بین بندگانش بوده که بسیار از سوی خداوند در قرآن کریم، بزرگان دین، اهل‌بیت، امامان، پیامبران و معصومان تاکید شده است.

ازدواج پیوندی آیینی بوده که در آن با رعایت اصول و احکام خاص زن و مرد برای تداوم زندگی زناشویی به عقد هم درآمده تا بنیان مهم خانواده مستحکم‌تر شده و نسل‌ها ادامه یابد.

در مذاهب و کشورهای مختلف آئین ازدواج تفاوت داشته ولی در مجموع به تشکیل خانواده، افزایش جمعیت و تولد فرزندان حاصل می‌شود.

طی چند سال گذشته در کشورمان آمار ازدواج کاهش یافته و در مقابل روز به روز بر آمار طلاق افزوده می‌شود که این مهم موضوعی نگران‌کننده بوده تا دغدغه همه مسئولان در سطح کلان، استانی و شهری را به همراه داشته باشد.

در مقابل جمعیت کشورمان که تا چندی قبل از کشورهای جوان دنیا محسوب می‌شد هم‌اکنون رو به میان‌سالی و پیری بوده و این امر نشان‌دهنده اهمیت افزایش جمعیت جوان در ایران اسلامی است.

بیانات مقام معظم رهبری در جهت افزایش جمعیت نیز از اهمیت موضوع دارد، هرچند در زمینه ازدواج هم علاوه بر چشم و هم‌چشمی، افزایش سطح توقعات، ترس از تشکیل خانواده، تورم، مسائل اقتصادی و گرانی، بیکاری و نامشخص بودن سطح درآمد مشکلات را دو چندان کرده تا همچنان سن ازدواج در پسران به حدود 29 سال و در بین دختران به 25 سال برسد.

* افزایش سن ازدواج دغدغه همه مسئولان است

معاون فرماندار ویژه آمل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل بیان کرد: در یک جامعه‌ای برای ایجاد برنامه‌ریزی نیاز به اطلاعات کامل بوده تا به طور بهینه و ساماندهی ساختار ایجاد شود و مسئولان امر را در وصول به توسعه پایدار کمک می‌کند.

حسین احسانی با اشاره به اینکه مسئله افزایش جمعیت در جامعه ما تا حدودی دغدغه همه مسئولان را به همراه دارد، بیان کرد: همه با هم باید در این بین دست به دست هم داده و شرایط را برای ایجاد جامعه‌ای جوان، سرزنده و پرنشاط آماده کنیم.

وی با اعلام اینکه ازدواج یکی از مسائل مهم در اسلام بوده و نباید هم‌اکنون شاهد افزایش سن ازدواج در جامعه باشیم، تصریح کرد: افزایش سن ازدواج تبعات زیادی به همراه دارد و جوان با توجه به اینکه شرایط لازم برای تشکیل خانواده را برای خود مهیا نمی‌بیند دست به ازدواج نمی‌زند.

احسانی با تاکید اینکه باید آسیب‌شناسی اساسی در این بین صورت گیرد، گفت: سطح توقعات، میزان تحصیلات، درآمد افراد، شرایط شغلی هم باعث شده تا رشد نزولی ازدواج را شاهد باشیم.

معاون فرماندار ویژه آمل اعلام کرد: در چند سال گذشته روز به روز شاهد پیشرفت آمار طلاق در جامعه هستیم که این آمار نگران‌کننده بنیان خانواده‌ها را برهم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه ازدواج‌ها بیش از گذشته عقلانی‌تر و با تحقیقات بیشتری شکل گیرد تا در آینده شاهد جدایی و عدم تفاهم زوجین نباشیم، خاطرنشان کرد: باید خانواده‌ها نیز در زمان وقوع اختلاف بیشتر دست به راهنمایی زده تا از این پدیده شوم جلوگیری شود.

احسانی با ابراز اینکه باید متولیان ثبت وقایع به اداره ثبت و احوال این شهرستان کمک کنند تا در برنامه‌ریزی آینده شاهد رشد و بالندگی بهتری باشیم، گفت: آمار دقیق‌تر باعث شناخت عمیق‌ و بهتر در راه توسعه و برنامه‌ریزی پایدار می‌شود.

وی آمل را از شهرهای شاخص مازندران دانست که نسبت به وقایع چهارگانه عقب نیست، گفت: بخشداران هم باید به اعضای شورای اسلامی روستا و دهیاران توصیه کنند تا نسبت به اعلام اطلاعات از وقایع حیاتی همکاری لازم را داشته باشند.

* کاهش میزان ازدواج در آمل

رئیس اداره ثبت احوال آمل هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل ادارات ثبت احوال را پایه، اساس و مبنای برنامه‌ریزی در سطح کشور دانست.

سیدعلی هاشمی‌نسب خاطرنشان کرد: در این بین برنامه‌ دقیق نیاز بوده تا با ثبت و دسته‌بندی چهار واقعه حیاتی ولادت، ازدواج، طلاق و مرگ قانونمندتر از گذشته رو به جلو حرکت کنیم.

رئیس اداره ثبت احوال آمل با اشاره به آمار ازدواج بیان کرد: طی سال گذشته در این شهرستان تعداد 4 هزار و 97 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که در هر شبانه‌روز به طور متوسط 11 واقعه را شامل می‌شود.

هاشمی‌نسب ابراز کرد: نرخ ازدواج در این شهرستان طی این مدت 7/10 در هزار بوده و نسبت ازدواج به طلاق 8/3 است.

رئیس اداره ثبت احوال آمل خاطرنشان کرد: میزان ازدواج در آمل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4/7 درصد کاهش داشت.

این مسئول یادآور شد: از موارد نگران‌کننده در زمینه ازدواج سن افراد است که میانگین سن ازدواج براساس آمار و ارقام در بین مردان 29 سال بوده و در دختران نیز به 24 سال رسیده است.

وی از دهیاران و بخشداران در بخش‌های مختلف روستایی خواست تا نسبت به گزارش به‌موقع آمار ثبت وقایع حیاتی به این اداره برای درج آن همکاری لازم داشته باشند، عنوان کرد: آمار طلاق در سطح کشور از دیگر دغدغه مسئولان به شمار می‌آید که نگرانی‌هایی را در زمینه استحکام بنیان خانواده به وجود آورده است.

هاشمی‌نسب با اشاره به اینکه طی سال گذشته یک هزار و 354 نفر واقعه طلاق در این شهرستان ثبت شده است، گفت: این آمار به طور متوسط شبانه‌روز 3 واقعه بوده است.

وی نرخ طلاق در این مدت را 8/2 در هزار دانست که نسبت ازدواج به طلاق 8/3 درصد ثبت شده است.

رئیس اداره ثبت احوال آمل با اعلام اینکه در مدت مشابه به سال قبل در آمار طلاق 8 دهم درصد کاهش داشتیم، گفت: میانگین سن طلاق 36 سال در مردان بوده و برای زنان این شهرستان نیز 30 سال بوده است همچنین میانگین طلاق در اوایل ازدواج آمار بالایی را نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، مسئولان کشوری و استانی باید در زمینه آسان‌سازی امر ازدواج در بین جوانان دست به کار شده و با ایجاد اشتغال در امر نکاح پیش قدم باشند زیرا گزارش‌ها نشان داده که امر ازدواج در سنین پایین مستحکم‌تر بوده تا با این حرکت فرهنگی و اعتقادی شاهد افزایش جمعیت کشورمان باشیم.

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text