شنبه 15 اردیبهشت 1403

اتصال ترانزیتی غرب دریای خزر به غرب خلیج فارس

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده است در کل کشور 8 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی جدید در قالب تکمیل شبکه بزرگراهی و یا برخی از مسیرهای جدید ارتباطی ترانزیتی احداث شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی در‌ پروژه‌های مذکور آغاز شده است، افزود: جهت اتمام عملیات اجرایی این میزان پروژه 17 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که این رقم از ارقام بودجه سالانه بسیار بیشتر است اما لازم است این کریدورها تکمیل شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگرا‌ه‌ها اضافه کرد: طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده برنامه داریم با توجه به آنکه 75 درصد ترافیک کل کشور روی 25 هزار کیلومتر از راه‌های کشور است، این میزان جاده از راه‌های اصلی، شریانی و ترانزیتی کشور (25هزار کیلومتر) طبق برنامه‌ریزی تکمیل ‌شود.

وی ادامه داد: از این 25 هزار کیلومتر جاده، حدود 13 هزار کیلومتر از مسیر مشخصات بزرگراه دارد و 2 هزار کیلومتر از آن نیز آزاد‌راه است بنابر این 15 هزار کیلومتر از این مسیر چهار‌خطه شده است.

خادمی اظهار داشت: در برنامه طولانی مدت هدف‌گذاری کردیم 10 هزار کیلومتر باقی مانده از این راه‌های ترانزیتی که چهارخطه نیستند را تبدیل به بزرگراه کنیم، این 10 هزار کیلومتر به 2 پروژه 5 هزار کیلومتری تقسیم شده است که در حال حاضر احداث باند دوم در 5 هزار کیلومتر از مسیر‌ راه‌های اصلی آغاز شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگرا‌ه‌ها بیان کرد: با توجه به کمبود منابع اعتباری، در اولویت‌بندی جزئی‌تر حدود 2 هزار و 400 کیلومتر از این بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی که برای شبکه حمل و نقلی کشور ضروری است دسته‌بندی شده‌اند تا در برنامه‌ای سه ساله به بزرگراه تبدیل شود.

وی یادآور شد: هدف این است که در شبکه موجود بزرگراهی هر چه گلوگاه وجود دارد رفع ‌و حلقه‌های مفقوده تکمیل شود‌، بنابر این تکمیل این حلقه‌های مفقوده در اولویت بیشتری قرار دارد.

تکمیل حلقه مفقوده کریدور تهران-بندر امام خمینی (ره) تا سال 94‌

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگرا‌ه‌ها بیان کرد: یکی از این کریدور‌های اولویت‌دار برای تکمیل، مسیر ارتباطی به بنادر جنوبی غربی کشور است که از بندر امام خمینی (ره) شروع می‌شود و پس از عبور از استان‌های خوزستان، لرستان و مرکزی،‌ به تهران متصل می‌شود.

خادمی با بیان اینکه کریدور ترانزیتی تهران – بندر امام خمینی (ره) به طول 950 کیلومتر هم‌اکنون زیر بار عبور است، بیان کرد: در این مسیر بین استان مرکزی و استان لرستان حلقه مفقوده‌ای وجود دارد و بقیه مسیر از بندر امام خمینی (ره) تا تهران چهارخطه است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگرا‌ه‌ها با اشاره به اینکه فقط 40 کیلومتر از مسیر ترانزیتی مذکور در حوالی شهرستان بروجرد چهار‌خطه نشده است، اظهار داشت: با اجرای باند دوم بزرگراه توره-بروجرد آخرین حلقه کریدور شمال-جنوب غربی کشور نیز به شبکه بزرگراهی خواهد پیوست.

خادمی حذف گردنه برفگیر و حادثه خیز زالیان را از مهمترین مزایای بهره‌برداری از باند دوم بزرگراه توره-بروجرد برشمرد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این حلقه مفقوده بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، گفت: برنامه داریم امسال بخش عمده‌ای از این مسیر را تکمیل کرده ‌و سال 94 آن را به اتمام برسانیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگرا‌ه‌ها افزود: بدین ترتیب شبکه بزرگراهی و آزادراهی از بندر امام خمینی (ره) تا تهران تکمیل خواهد شد و نواحی شمالی کشور همچون انزلی، آستارا و نوشهر ‌به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌‌شوند که این‌ در سرعت تزانزیت کالا و خدمات‌ بسیار مؤثر است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text