دوشنبه 6 فروردین 1403

طرز تهیه جوجه ترش شمالی

جوجه ترش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالتا متعلق به شمال کشور می باشد. این کباب خوشمزه شباهت های زیادی به جوجه کباب دارد و به خاطر استفاده از چاشنی های خوشمزه در تهیه آن ، طعم بسیار خوبی دارد.

 

جوجه ترش در کنار غذاهایی مثل کباب ترش ، اکبر جوجه و … از معروف ترین غذاهای شمالی است ، توصیه می کنیم اگر گذرتان به استان های شمالی کشور افتاد حتما جوجه ترش را در رستوران های سنتی شمال تجربه کنید.

 

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر جوجه ترش تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری جوجه ترش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی جوجه ترش با پارسی دی همراه باشید.

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

مواد لازم جوجه ترش

 

  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • مغز گردو ۸ عدد
  • سینه مرغ ۶۰۰ گرم
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • رب انار ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • ماست پر چرب ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

 

دستور پخت

 

طرز تهیه جوجه ترش

 

ابتدا سینه مرغ را تمیز کنید و آنرا به صورت قطعات مربع شکل خرد کنید ( کمی کوچکتر از قطعات جوجه کباب ) ، سپس تکه های مرغ را داخل یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و به کاسه اضافه کنید.

 

در مرحله بعدی ماست را در یک کاسه کوچک با زعفران به خوبی مخلوط کنید سپس به کاسه حاوی مرغ اضافه کنید. گردوها را آسیاب کنید و به همراه رب انار ، ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید.

 

مواد را با دست زیر و رو کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و تمام تکه های گوشت مرغ را پوشش دهند. پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردید درب کاسه را با یک سلفون بپوشانید و آنرا به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ طعم دار شود.

 

پس از گذشت ۴ ساعت کاسه را از یخچال خارج کنید و تکه های مرغ را به سیخ بکشید. اگر می خواهید کباب را در تابه درست کنید از سیخ چوبی استفاده کنید و اگر می خواهید کباب را با ذغال تهیه کنید از سیخ فلزی استفاده کنید.

 

برای تهیه جوجه ترش در تابه ابتدا یک تابه بزرگ و جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری خیلی کمی روغن مایع در آن بریزید به حدی که فقط کمی چرب شود سپس سیخ ها را داخل تابه بچینید و اجازه دهید جوجه ترش با حرارت بسیار ملایم سرخ شود.

 

برای تهیه جوجه ترش ذغالی ابتدا منقل را آماده کنید و توجه داشته باشید که ذغال ها حتما به صورت یکدست روشن شده باشند سپس سیخ ها را روی منقل بچینید و جوجه ترش را کباب کنید. در پایان جوجه ترش را به همراه برنج و زیتون پرورده سرو کنید.

 

نکات پخت جوجه ترش

 

طعم جوجه ترش اصیل گیلانی

 

خیلی از کسانی که در منزل جوجه ترش درست می کنند همیشه با این مشکل مواجه می شوند که جوجه ترش خانگی شان طعمش شبیه به جوجه ترش های گیلانی نیست. یکی از نکات مهم در تهیه جوجه ترش رب انار است.

 

در صورتی که تمایل دارید جوجه ترش شما شبیه جوجه ترش های رستوران های شمال کشور شود باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین باعث می شود طعم جوجه ترش شما خیلی عالی نشود.

یکی دیگر از نکاتی که در تهیه جوجه ترش های گیلانی به کار می رود این است که در برخی رستوران ها برای طعم دار کردن جوجه ها از آب انار و آب نارنج تازه استفاده می شود که این موضوع باعث خوشمزه تر شدن جوجه ها می شود.

Check Also

طرز تهیه مرغ شکم پر مازندرانی

مرغ شکم پر مازندرانی مواد لازم: یک عدد مرغ با وزن حدود ۱٫۵ کیلوگرم ۱۰۰ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text