جمعه 31 فروردین 1403

دریاچه فراخین ، بهشتی گمشده در نوشهر مازندران

چرا باید در سفر به نوشهر به دیدن دریاچه فراخین برویم؟

دریاچه فراخین یکی از بکرترین و زیباترین دریاچه‌هایی است که در ایران و به طور دقیق‌تر در قاره آسیا واقع شده است!

مسیری که تا رسیدن به دریاچه فراخین در پیش دارید، مملو از جذابیت‌هایی است که لحظه به لحظه غافلگیرتان می‌کنند.

موقعیت زیبا و بکری که دریاچه به وجود آورده است، عکاسان هنرمند فراوانی را از گوشه به گوشه ایران به دیدارش می‌کشاند.

دریاچه

کمی بیشتر درباره فراخین نوشهر بدانید

دریاچه فراخین در شهرستان نوشهر یکی از شهرهای زیبای مازندران واقع شده است. در واقع این دریاچه زیبا در غرب استان قرار دارد و از شرق با شهرستان نور، از شمال با دریای خزر، از جنوب با رشته کوه‌‌های البرز و از غرب با چالوس محاصره شده است.

اگر مبدا مسیر پیش رویتان تهران باشد، با نوشهر و از طریق جاده کندوان حدود ۲۰۰ کیلومتری فاصله دارید. یعنی اگر ۱۶۴ کیلومتر را تا ساری طی کرده باشید بین ۲:۳۰ تا ۳ ساعتی باید پیش بروید تا به نوشهر برسید.

نوشهر از آن دست شهرهای جذاب ساحلی است که هر گوشه‌اش را بنگرید جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی فراوانی وجود دارد.

سواحل زیبای شمال، جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان، روستای سرسبز «سنگ تجن» و چشمه «گردو»، منطقه‌ی تاریخی «کجور»، موزه‌ی «کندلوس» در روستایی به همین نام، موزه‌ی «بندر نوشهر» که تنها موزه‌ی تخصصی دریایی شمال کشور است، منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری «سیترا» با امکاناتی چون رستوران دریایی، و… از مکان‌های دیدنی این شهر است.

اما یک جاذبه دیگر هم وجود دارد که با منظره خیره کننده‌اش دل از همگان ربوده است. دریاچه فراخین همان جاذبه‌ای است که میزبان یکی از آبشارهای به نام و اسرارآمیز کشورمان یعنی آبشار دارنوست.

دریاچه بهشتی

فراخین یک خواهرخوانده دارد که اگر آن را دیده باشید، می‌فهمید که دریاچه فراخین چقدر زیباست!

مرداب هسل همان خواهرخوانده فراخین است که در زیبایی همچون مرواریدی در دل صدف پنهان شده است.

این دریاچه‌ی تماشایی که به تالاب فراخین نیز معروف است، در نزدیکی روستای ویسر نوشهر قرار دارد و از جاذبه‌های کمتر شناخته شده‌ی این شهر است. این تالاب در میان جنگل‌های هیرکانی سرسبز با درختان پهن برگ جای گرفته است و درختانی چون افرا، شيردار، توسكا، مَمرَز و بلوط آن را احاطه كردند.

دریاچه فراخین از سطح دریا ۲۲۰۰ متر ارتفاع دارد و مساحت آن به ۵ هزار متر مربع می‌رسد. بخش زیادی از آب دریاچه فراخین از بالادست این دریاچه تامین می‌شود و بخش دیگر از به هم پیوستن جویبارهایی که دل به دل هم می‌دهند و در این دریاچه جاری می‌شوند، مهیا می‌شود.

دریاچه

چه زمانی برای دیدن فراخین ، بهتر است؟

دریاچه فراخین در هر فصل رنگی متفاوت به خود می‌گیرد؛  اما در فصل‌های بهار و تابستان، پر آب‌تر است و زیبایی‌های آن چشم‌گیرتر!

اما اگر از ما می‌پرسید، بهترین فصل سر زدن به دریاچه فراخین، فصل وادشاه فصول است. در این فصل برگ‌های درختان سر به فلک کشیده، به هر رنگی در می‌آیند و فراخین همچون در گران‌بها در وسط این همه زیبایی می‌درخشد.

فصل زمستان هم جای خود را دارد. برفی یک‌دست سپید پیرامون دریاچه را اشغال می‌کند و فضای این جاذبه دیدنی را دیدنی‌تر از همیشه می‌کند.

اما در فصول پاییز و زمستان با وجود جذابیت‌های دریاچه، باید با تجهیزات مناسب استفاده کنید و گرنه در برف و گل می‌مانید و با وجود بارندگی‌های وقت و بی‌وقت، روی سیاه و تاریک این جاذبه را می‌بینید.

چگونه به فراخین برویم؟

دریاچه زیبای فراخین د بخش کجور روستای دل‌انگیز ویسر واقع شده است. برای دیدن این دریاچه زیبا؛ اگر مبداتان تهران باشد، باید جاده چالوس را در پیش بگیرد. در طی مسیر بعد از گذر از مرزن آباد در سمت راست خود به کمربندی چالوس به نوشهر می‌رسید و باید از روستا‌های دلسم و ویسر عبور کنید.

در انتهای مسیر خود به یک جاده خاکی می‌رسید. پس از عبور از یک رودخانه کم عمق، به دریاچه فراخین می‌رسید و این دریاچه پیچ و خم فراوانی دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک بلد راه استفاده کنید.

اگر به نوشهر نزدیک‌تر هستید، باید از سمت چالوس وارد کمربندی نوشهر شوید و به‌سمت فرعی جاده معدن نوشهر بروید. بعد از حدود ۲۰ کیلومتر در دل جنگل به دریاچه فراخین می‌رسید.

Check Also

متفاوت ترین هتل های ایران

10 مهر مصادف با 2 اکتبر روز جهانی معماری است، و در گوشه گوشه ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text