پنج‌شنبه 4 مرداد 1403

بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در نوشهر خارج از بافت مسکونی انجام شد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‘ مصدق آزادیان ‘ روز سه شنبه در جلسه هماهنگی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی شهرستان افزود : با توجه به محدود بودن زمین بویژه در بخش مرکزی به خاطر فاصله دو تا سه کیلومتری بین جنگل و دریا و افزایش جمعیت ناشی از وضعیت گردشگری منطقه با کاهش اراضی کشاورزی مواجه شده ایم.

وی به حضور بیش از 35 هزار خانوار جمعیت خوش نشین در این منطقه اشاره کرد و گفت : آسیب هایی که در مدیریت های گذشته به کشاورزی منطقه وارد شده سخت قابل جبران است و لازم است برای برخورد جدی و سریع با این معضل علاوه بر همکاری و مساعدت تمامی دستگاه های مربوطه ، پلیس ساختمان و اکیپ های دهگردشی هم تقویت شود.

او افزود : برخورد قاطع و کارآمد نیازمند مدیریت یکپارچه است که در این زمینه باید دهیاری ها، شوراهای اسلامی، بخشداری و اداره جهاد کشاورزی با یکدیگر بیش از پیش همکاری داشته باشند.

بخشدار مرکزی نوشهر از وجود بیش از یکهزار و 200 فقره پرونده مربوط به ساخت و ساز غیرمجاز در کمیسیون مربوطه خبر داد و تاکید کرد : علاوه بر برخورد و پی گیری پرونده های گذشته ، باید نظارت دقیق تر و بیشتر اعمال تا از ساخت و ساز غیرمجاز جدید جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر نیز در این جلسه گفت : مازندران به عنوان یک استان کشاورزی با ضریب کشت 1.6 است که 72 محصول کشاورزی تولید می کند.

‘ میرحسین سنجرانی ‘ افزود : با توجه به کاهش وسعت اراضی شالیزاری شهرستان و جمعیت 135 هزار نفری با سرانه 45 کیلوگرمی مصرف برنج ، بسختی می توان جوابگو تامین برنج مصرفی این جمعیت بود.

وی ادامه داد : این درحالی است که در دهه 70 و نیمه نخست دهه 80 این شهرستان دارای 21 هزار هکتار اراضی کشاورزی در منطقه ساحلی و ییلاقی بود و حدود 120 هزار تن برنج و یکصد هزار تن مرکبات در سال تولید داشت.

سنجرانی گفت : باید در راستای حفظ باقی مانده اراضی کشاورزی با تغییر کاربری غیر مجاز با شدت برخورد شود و این کار مستلزم همکاری و مساعدت دستگاه های قضایی ، اجرایی و نظارتی به همراه تعامل بیشتر بخشداری و دهیاری ها است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نوشهر هم در این جلسه گفت: در تهیه طرح هادی که برای 10 سال یک روستا تعیین می شود با دید مناسب و نزدیک به واقعیت صورت گیرد تا جوابگو برای شرایط توسعه روستا باشد.

‘ یزدان کرد ‘ افزود : برای حفظ اراضی کشاورزی علاوه بر نظارت مستمر می توان از عوامل تشویق نیز در این جهت سود برد تا همچنین خیلی از اراضی بلا کشت نیز کشت شده و از تغییر کاربری اراضی کشاورزی هم جلوگیری شود

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text