جمعه 10 فروردین 1403

بومگردی فرصتی طلایی برای رونق اقتصاد گردشگری در مازندران

مازندران استانی شناخته‌شده برای همه است، جزو سه استان شمالی کشور که برخلاف سایر استان‌ها بر روی نقشه رنگ سبز بیشتر و پررنگ‌تر دیده می‌شود.

استانی که در طول چهار فصل سال به دلیل شرایط آب‌وهوایی خاص و مناسب، پذیرای مسافران و گردشگران بی‌شماری است.

علاوه بر آن با بهره‌مندی از خاک حاصل‌خیز و رطوبت مناسب در این چهار فصل هر نوع محصولی تولید می‌شود به طوری‌که علاوه بر تامین موادغذایی مردم مازندران موادغذایی دیگر هم‌وطنان کشور را نیز تامین می‌کند.

استانی با بهره‌مندی از نعمات خدادادی جنگل، دشت، جلگه، دریا و رشته‌کوه‌های البرز و قله دماوند سالانه پذیرای 20 میلیون مسافر آن هم در طول سال به خصوص در ایام تعطیلات نوروز است،

مسافرانی که می‌تواند در افزایش رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال‌زایی جوانان، توسعه گردشگری و تبدیل این استان به قطب صنعت گردشگری کشور با ورود گردشگران خارجی تاثیرگذار باشد

اما این استان به جای رفتن به سمت توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های این بخش به منظور جذب مسافر و گردشگر و گشت و گذار از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و باستانی مازندران، به سمت و سوق دیگری رفته که باعث نابودی زیبایی‌ها و نعمات خدادادی این استان شده است به طوری که این روزها حال این استان خوب نباشد.

اقامتگاه بوم گردی پرداروم

ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز در مناطق مختلف جنگلی، دشت، دریا و حتی ارتفاعات خوش و آب‌وهوای استان آفتی بر توسعه گردشگری مازندران شده است، آفتی که به جای ایجاد رونق اقتصادی و فرصت شغلی جوانان بیکار چیزی جز نابودی درختان هیرکانی و دپوی زباله‌های انبوه در نقاط مختلف استان، برای مردم به خصوص جوانان مازندرانی جویای کار در بر نداشته است.

بنابراین ورود جدی دستگاه‌های اجرایی و قضایی به منظور جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز در استان لازم است تا به جای نابودی جنگل، دریا، دشت و کوه با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به توسعه این صنعت در مازندران پرداخته شود.ساخت‌وسازهای بی‌رویه‌ای که علاوه بر جلوگیری از توسعه گردشگری، بر روند دیگر بخش‌های وابسته به این صنعت یعنی صنایع‌دستی و آثار باستانی و تاریخی استان مازندران بی‌تاثیر نخواهد بود.

رسیدگی به بخش‌هایی که به نوعی باعث هویت‌بخشی مردم این خطه سرسبز شمال به مسافران و گردشگران می‌شود و علاوه بر جذب مسافران داخلی موجب ورود توریست‌های خارجی به این استان خواهد شد.

به همین منظور اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آمل اردوی یک‌روزه‌ای را با دعوت از روسای دستگاه‌های محیط زیست، فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن رستوران‌داران و هتلداران، انجمن تور هواپیمایی و همراهی معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل برگزار کرد.

در این اردو که از دو واحد تولیدی صنایع چوب، یک واحد سفال و سرامیک، یک واحد پذیرایی سنتی و یک واحد گردشگری بومگردی بازدید شد، علاوه بر آشنایی مدیران با عملکرد ‌این واحدها که با دریافت تسهیلات بانکی و ایجاد اشتغال برای جوانان فعالیت خود را شروع کردند، آنها نیز از مطالبات خود را برای مسئولان مطرح کردند.

طیبه علایی مسئول صنایع دستی آمل در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم عنوان کرد: در این شهرستان هشت کارگاه‌های تولیدی بزرگ سفال و صنایع چوب فعالیت دارد و مابقی کوچک و خانگی هستند.

وی با بیان اینکه استقبال در این هنر به دلیل وجود طرح‌های جدید و مخاطب‌پسند بسیار عالی است، افزود: با وجود تولید مناسب رقابت خیلی بهتر شده و متقاضی به دلیل تولید با کیفیت بهتر به سمت صنایع داخلی روی آورده است.

علایی تسهیلات بانکی به متقاضیان صنایع‌دستی را در دو بخش مشاغل خانگی و تبصره 18 عنوان و مطرح کرد: در بخش مشاغل خانگی در دو بخش مستقل و پشتیبان تا سقف 250 میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: فروش صنایع‌دستی در زمان کرونا و طی دو سال کم شده بود که امروزه با ایجاد بازارهای سنتی و صنایع‌دستی دوباره فروش رونق گرفته است اگرچه‌ نیاز به حمایت بیشتر مسئولان امر با ایجاد بازارچه‌های دائمی در سراسر استان مازندران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمل نیز در این گفت‌وگو هدف میراث فرهنگی را توسعه و گسترش هدفمند در حوزه گردشگری به منظور کمک در گردش مالی واحدها عنوان کرد و اظهار داشت: به دنبال توسعه منبع درآمدی در بخش اشتغال هستیم و بومگردی یکی از این موارد است که می‌تواند با داشته‌های روستایی  به اشتغال روستایی کمک کند.

مهدی بهمنی با بیان اینکه بیش از یک و نیم میلیارد تومان در حوزه گردشگری و میراث تسهیلات پرداخت شده است، عنوان کرد: در مشاغل خانگی پشتیبانی و در تبصره ماده 18، شش پروژه تعریف شده که با پرداخت 13 میلیون و 500 میلیون تومان، دو پروژه گردشگری و بوم گردی، دو پروژه صنایع دستی سفال و سرامیک و دیگر طرح‌ها اختصاص یافت.

وی با اعلام اینکه بیش از 70 نفر اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری انجام شد، بیان کرد: در سه بخش احداث، توسعه و تجهیز و سرمایه در گردش تسهیلات داده می‌شود که متقاضیان در این حوزه اقدام به دریافت آن می‌کنند؛ این تسهیلات به عنوان واحد احداث یا تبدیلی داده می‌شود که در تبدیلی هزینه کمتری پرداخت می‌شود چرا که واحد آماده است و فقط مدیریت تجهیز و طبق سبک و سیاق منطقه انجام شود.در بخش سرمایه در گردش نیز به واحدهایی که گردش مالی دچار مشکل هستند، وام پرداخت می‌شود.

اقامتگاه افضل سوادکوه

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری آمل با بیان اینکه 9 واحد بوم گردی در آمل وجود دارد، افزود: تاکنون زمینه اقامت و توقف گردشگری در آمل فراهم نشده که این امر نیاز به کمک تمامی دستگاه‌ها است تا تحقق یابد.

وی ساخت‌وسازهای غیر‌مجاز را ضربه سخت بر صنعت گردشگری این شهرستان مطرح کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط باید کمک کنند تا ساخت‌وسازهای غیر مجاز متوقف شود و اگر این اتفاق بیافتد و این امر براساس اصول قانونی و مدون انجام شود، تمام حوزه‌های گردشگری شاهد پیشرفت و ترقی خواهد بود.

بهمنی با بیان اینکه در بخش بومگردی اتفاقات خوبی می‌افتد چرا که واحدهای اقامتی زمانی توسعه پیدا می‌کنند که این نیاز داخل شهرستان وجود داشته باشد و ویلاهای غیرمجاز و مناطق مسکونی غیر‌مجاز گردشگران جذب نشوند، عنوان کرد: نیاز به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری باید در شهرستان است تا آن‌ چه مورد نیاز گردشگران فراهم شود اما متاسفانه همه این مشکلات دست به دست هم می‌دهند تا زیرساخت‌های مناسبی نداشته باشیم؛ اگر در اینترنت وضعیت خوبی نباشد رزرو اینترنتی نداریم و قطعاً به کاهش گردشگران در این قسمت منتهی می‌شود.

این مسئول با اشاره به 4 برند صنایع دستی در آمل گفت: با شکل‌گیری انجمن صنایع دستی آموزش فعالیت زیادی انجام شده است علاوه براینکه با انجام توافقنامه‌ اداری زندان‌ها، زندانیان نیز به منظور ایجاد کسب و کار، آموزش صنایع دستی داده می‌شود و این توسعه صنایع دستی و فروش و تجاری سازی برندها را ایجاد می‌کند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل نیز در این بازدید از ارائه 12 میلیارد و 300 میلیون تسهیلات از محل تبصره 18 به حوزه گردشگری و صنایع دستی برای 6 طرح طی شش ماهه اول سال‌جاری عنوان کرد و گفت: این تسهیلات در چهار طرح گرشگری آن هم تکمیل و تجهیزات دو هتل آپارتمان و تکمیل و تجهیزات دو واحد بوم‌گردی با اشتغال‌زایی حدود 45 نفر پرداخت شد.

سیدعباس حسینی با اشاره به اینکه همچنین به دو واحد سفال و سرامیک در حوزه صنایع دستی با تعداد اشتغال حدود 15 نفر این تسهیلات داده شد، افزود: در قالب مشاغل خانگی نیز در دو گروه مستقل و پشتیبان به میزان یک میلیارد و سیصد میلیون تومان در قالب 12 طرح تسهیلات بانکی ارائه شد.

وی ادامه داد: این پرداختی برای 31 نفر در رشته‌های چرم دست دوز، سفال، صنایع چوبی و مینا کاری اشتغال ایجاد کرده است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text