جمعه 7 اردیبهشت 1403

۴۱۹۱ معتاد کارتن خواب در مرکز درمانی ساری پذیرش شدند

علی اصغر میرزایی صبح پنجشنبه در بازدید خبرنگاران از مرکز درمان معتادان در قاجارخیل ساری بابیان اینکه برخی از معتادان ترخیصی با بازگشت دوباره به اعتیاد و تجاهر به مرکز ماده ۱۶ منتقل شدند، افزود: شمار بهبودیافتگانی که بیش از دوباره به مرکز معرفی شدند ۶۰۸ نفر است و درعین‌حال ۳۳۱ نفر از بیماران هم برای درمان بیماری‌های مختلف به بیمارستان‌ها اعزام شدند.

وی بابیان اینکه در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان ساری تلاش می‌شود بیماران در مدت‌زمان یکتا سه‌ماهه به زندگی پاک برگردند و اعتیاد را ترک کنند، گفت: این افراد پس از ترخیص رها نشده بلکه برای ماندن در پاکی و برگشت به زندگی ره‌گیری می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با اشاره به اینکه ۱۷ مرکز ماده ۱۶ در کشور وجود دارد، اظهار کرد: مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان قاجار خیل ساری بزرگ‌ترین و بهترین مرکز ماده ۱۶ کشور و درعین‌حال تنها مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان استان است که ویژه مردان بوده که ۱۲۰ نفر ظرفیت رسمی مرکز است.

وی افزود: دو مرکز درمان و کاهش آسیب ویژه بانوان در شهرهای بابل و تنکابن مستقر است که به‌صورت خصوصی اداره می‌شود اما تأمین مالی آن بر عهده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، بابیان اینکه در حال حاضر در مرکز ماده ۱۶ ساری ۲۰۹ معتاد متجاهر کارتن‌خواب نگهداری می‌شوند، گفت: به دلیل گردشگر پذیر بودن استان مازندران به‌ویژه در فصل تابستان، ساماندهی معتادان کارتن‌خواب متجاهر بیشتری در زیر یک سقف با متولی مشخص در دستور کار قرار می‌گیرد از سویی در فصول سرد سال معتادان کارتن‌خواب زیادی هستند که جای خاصی برای اسکان ندارند لذا در شهرستان‌ها پس از دستگیری آنان توسط نیروی انتظامی و غربالگری توسط پزشک درصورتی‌که مشمول ماده ۱۶ شدند با حکم قضایی به مرکز منتقل و به مدت یکتا سه ماه جهت درمان، کاهش آسیب و آموزش و مهارت‌آموزی نگهداری می‌شوند.

میرزایی افزود: با توجه به آنچه گفته شد ظرفیت پذیرش مرکز ماده ۱۶ قاجار خیل ساری را از ظرفیت رسمی آن بیشتر می‌گیریم.

این مسئول ضمن قدردانی از همکاری و مشارکت دستگاه‌های عضو کمیته ۵ گانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان قاجار خیل ساری از ظرفیت همکاران شورای هماهنگی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بهزیستی، اداره کل فنی و حرفه‌ای استان و نیروی انتظامی جهت درمان، اقدامات مشاوره‌ای و بهداشت روانی، حرفه‌آموزی و کارآموزی و حفاظت و امنیت استفاده‌شده است.

میرزایی عنوان کرد: بیمارانی که به این مرکز منتقل می‌شوند در مرحله نخست سم‌زدایی شده و برحسب اینکه چه ماده مخدری مصرف می‌کردند و چه زمانی و چگونه؟ در اتاق سم‌زدایی نگهداری شده و سپس به مرحله بعدی درمان و خوابگاه منتقل می‌شوند و کار درمان با کمک تیم درمان بر روی این افراد صورت می‌گیرد.

وی، در ادامه آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآموزی را از دیگر برنامه‌های مرکز قاجار خیل برای معتادان در حال درمان عنوان کرد و گفت: پس‌ازآنکه دوره درمان وآموزش سه‌ماهه این افراد در مرکز به پایان رسید و ترخیص شدند همکاران ما آن‌ها را رها نکرده بلکه برای ماندن در پاکی پس از ترک و اشتغال ره‌گیری می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، بابیان اینکه بهبودیافتگان ترخیص شده از مرکز ماده ۱۶ با گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای وگواهی درمان وکاهش آسیبی که دارند می‌توانند از سازمان بهزیستی و کمیته امداد تسهیلات کم‌بهره اشتغال دریافت کنند البته تاکنون سازمان بهزیستی با نگاه ویژه به این بخش اقدام و تسهیلات خوداشتغالی را به بهبودیافتگان از اعتیاد واجد شرایط، اعطاء کرده است.

ساری

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text