شنبه 8 اردیبهشت 1403

نابودی بسیاری از گونه‌های علوفه‌ای و دارویی مازندران

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران معتقد است: متاسفانه در مازندران بسیاری از گونه‌های با ارزش دارویی علوفه‌ای و صنعتی را از دست دادیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، اکبر زاده در دومین همایش مرتع و مرتعداری ایران که در دانشکده منابع طبیعی ساری برگزار شد، تصریح کرد: در خطر از دست دادن بسیاری از گونه‌های با ارزش در مازندران هستیم. تاکنون بیش از 700 اکسشن از 255 گونه بذور مرتعی و دارویی استان تهیه شده است.

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از مراتع استان به بخش صنعت واگذار شده است، اظهار کرد: دولت به موضوع واگذاری زمین‌هایی که مستعد کشت دارویی و دامداری است ورود پیدا کند. حدود 1.4 درصد کشور را مراتع تشکیل می‌دهند و گونه‌های مختلف گیاهی در این محدوده وجود دارد.

اکبرزاده با اشاره به طرح ملی شناخت مناطق اکولوژیک کشور افزود: شناسایی ترکیب پوشش گیاهی، آموزش کارشناسان و محققین در عرصه کارهای میدانی، تهیه شناسنامه و سند ملی برای دستگاه‌های اجرایی از اهداف این طرح است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به مشکلات طرح‌های مرتعداری تصریح کرد: اغلب طرح‌های مرتعداری قابل استناد نیستند و قابلیت اجرایی ندارند و نیاز است که کتابچه طرح‌های مرتعداری، تکمیل و بروز رسانی شود. نداشتن ایستگاه کشت و کار گیاهی در مراتع ییلاقی، عدم برنامه‌ریزی برای جمع آوری بذور گیاهان مرتعی از مشکلات ساماندهی مراتع است. همچنین عملیات قرق در مراتع استان به دلایل مختلف در عمل مشکل ایجاد می‌کند.

اکبر زاده افزود: 150 گونه سمی در مراتع ییلاقی استان مازندران شناسایی شده‌اند.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text