شنبه 8 اردیبهشت 1403

معرفی رودخانه های مازندران

معرفی رودخانه های مازندران

رود، آبی است روان که از به هم پیوستن آب چند چشمه در دره‌های کوهستانی به وجود آمده و جریان می‌یابد تا به دشت‌ها، دریاچه‌ها یا دریاها و اقیانوس‌ها بریزد.

منشأ آماردوس در زاگرس است. این رودخانه به سمت شمال جریان دارد و وارد سواحل جنوبی دریای مازندران می‌شود.

این رودخانه از کوه‌های ولگم چال و ماری سرا سر چشمه گرفته پس از عبور از آبادی‌های مسیر در ۲۷کیلومتری جنوب شرقی تنکابن به دریا می‌ریزد.

این روزخانه که به نام های بابل‌رود یا رود بابل یا باوُل رود هم معروف است، یکی از بزرگ‌ترین رودخانه های مازندران در شمال ایران می باشد. این رود از ترکیب سه رودخانه آذررود، کارسنگ رود و اسکلیم رود در سد البرز تشکیل شده و پس از گذر از شهرستان‌های سوادکوه شمالی، بابل و بابلسر به دریای مازندران می‌ریزد.

رود چالوس یا چالوس رود (چالس روخنه)، رودی دائمی است در غرب مازندران که از دامنهٔ شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه گرفته و پس از طی حدود ۷۲ کیلومتر در کنار چالوس در نزدیکی ده فرج آباد به دریای خزر می‌ریزد.

چرینداس (Charindas) رود کوچکی در مرز غربی هیرکانی بود که به دریای مازندران می‌ریخت.

چشمه‌کیله که به رودخانهٔ مزر نیز معروف است، بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه شهرستان تنکابن در استان مازندران ایران است.

ای رود از کوه‌های چهاردانگه، دودانگه و هزارجریب سرچشمه می‌گیرد و پس عبور از شهر ساری در منطقه فرح‌آباد به دریای خزر می‌ریزد.

رودخانه تالار که توسط بومیان تِلار نیز نامگذاری شده است در استان مازندران قرار دارد. سرچشمه این رودخانه کوه‌های البرز در سوادکوه است و این رود پس از طی مسافتی ۱۸۰کیلومتری به خزر می‌ریزد.

رود دوهزار رودی در استان مازندران در شمال ایران است. این رود از رشته‌کوه البرز به سوی شمال جریان دارد و در نهایت با رود سه‌هزار برخورد می‌کند و به عنوان چشمه‌کیله وارد دریای خزر می‌شود.

رود سرداب یا سرداب رود رودخانه‌ای در استان مازندران در شهرستان چالوس می‌باشد. طول این رودخانه ۶۲ کیلومتر است که از کوه تخت سلیمان و علم کوه البرزمرکزی در شهرستان کلاردشت سرچشمه می‌گیرد و به دریای خزر می‌ریزد.

رود سه‌هزار رودی در استان مازندران در شمال ایران است. این رود از رشته‌کوه البرز به سوی شمال جریان دارد و در نهایت با رود دوهزار برخورد می‌کند و به عنوان چشمه‌کیله وارد دریای خزر می‌شود.

این رودخانه دارای سرچشمه غنی نیست از آبریزهای مختلف تشکیل شده‌است و در استان مازندران قرار دارد.

رود کُجور که در استان مازندران قرار دارد،  از رشته‌کوه البرز به سوی شمال جریان دارد و به دریای خزر می‌ریزد.

این رودخانه که از ارتفاعات شرق شهر شیرگاه سرچشمه گرفته و در نهایت به رود تالار ملحق می‌شود، در استان مازندران شهرستان سواد کوه واقع است. رودخانه کسلیان که از ارتفاعات و به دلیل برخورداری از مناظر زیبا در اطراف، سالانه پذیرای مسافران زیادی است.

رودخانهٔ نور یکی از شاخه‌های رودخانه هراز است و حدود یک سوم مساحت آن را تشکیل می‌دهد.حوضهٔ رودخانه نور به صورت مستطیل کشیده‌ای است که عرض آن ۱۵ کیلومتر و طول آن حدود ۷۸ کیلومتر است. حداکثر ارتفاع حوضه ۴۳۷۵ متر و مینیمم ارتفاع آن ۱۱۸۰ متر است.

این رودخانه از رودخانه‌های شهرستان تنکابن در استان مازندران ایران است. بر طبق نوشته‌های قدیمی پیش از صد و پنجاه سال نام این رودخانه جهودرود بوده‌است.

رودخانه سَـجـِـرو که سجادرود نیز نامیده میشود از رودهای پرآب شهرستان بابل در استان مازندران است. آب این رودخانه از رودها و چشمه سارهای رشته کوه البرز تأمین می‌شود.

رودخانه نمک‌آبرود از رودهای غرب استان مازندران ایران است. این رودخانه دارای دو شاخه است. شاخه نمک آبرود و شاخه جیر، اولین شاخه یعنی نمک آبرود از کوه‌های دسکاگاری سرچشمه می‌گیرد پس از عبور از کوه‌های جنگلی مسیر در محل خوشامپان با شاخه دوم که از کوه‌های یالبندان و جیر سرچشمه می‌گیرد ادقام شده و به دریا می ریزند.

این رودخانه‌های در شهرستان تنکابن در استان مازندران قرار دارد.

رودخانه ولی‌آباد از رودخانه‌های شهرستان تنکابن در استان مازندران ایران است. این رودخانه مستقل نیست و سرچشمه ندارد و از سه رشته رود کوچک تشکیل می‌شود. یک رشته از جنگل‌های کرچی کله. رشته دیگر از جیر سرا شروع شده در امیرآباد به شاخه اول متصل می‌شود. رشته سوم از جنگل کوچک سیاورز و فرهاد جوب شروع شده در محل میر شمس الدین به به دو رشته قبلی تلاقی می‌نماید پس از عبور از ولی آباد از زیر پل فلزی آن گذشته به دریا می‌ریزد طول تقریبی این رودخانه حدود نه کیلومتر است

سیاهرود رودی است جاری در شهرستان‌های قائمشهر و جویبار در استان مازندران که به دریای خزر می‌ریزد.

این رودخانه از رودخانه‌های شهرستان تنکابن در استان مازندران ایران است. گرگ رود از کوه‌های تاشه‌سرا، لیمرا، ده زنا، ارگنا، گل پشته، شلندان، نسامه، بوتندان، تلم سرا، عسل سرا، جار تیکیش، بی سر، سرچشمه گرفته پس از عبور از روستاهای نسامه، کوهده، خشکرود، میانرود، کندسر، آلکله، مازولنگاسر در صحرای رفیع آباد به رودخانه تیرم پیوسته به دریا می‌ریزد.

رودخانه نکا رودخانه‌ای است که از میان شهر نکا عبور می‌کند. رودخانه نکارود از شاهکوه البرز در گرگان سرچشمه می‌گیرد و مساحت حوضه آبریز آن حدود ۱۹۲۲ کیلومتر مربع است.

رود هراز رودی است در استان مازندران در شمال ایران که از درهٔ لار در جنوب کوه دماوند سرچشمه گرفته و به دریای خزر می‌ریزد.

بابل رود

 

رودخانه نور

رودخانه هراز

 

شاهرود

Check Also

معرفی آبشارهای مازندران

معرفی آبشارهای مازندران به ریزش ناگهانی آب، آبشار (waterfall) گفته می شود، روند ایجاد آبشار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text