سه‌شنبه 29 اسفند 1402

مازندران؛ عروس گردشگری ایران زمین

چشمه‌ها و تالاب‌ها به‌ویژه شبه‌جزیره میانکاله در بهشهر و عروس شهرهای ایران در رامسر این منطقه از کشور را به مجموعه‌ای متنوع برای زندگی و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

پیشینه تاریخی مازندران مؤید آن است که جای‌جای این ملک، تجلی‌گاه تمدنی غنی از اسلاف هوشمند ما بوده است و گوشه و کنار این استان زیبا، بهشتی برای گردشگری به شمار می‌رود. راه‌های دسترسی به استان مازندران از چهار طریق راه‌آهن، جاده، هوایی و دریایی میسر است، راه‌آهن سراسری تهران به گرگان در مازندران از شهرهای پل سفید، زیرآب، شیرگاه، قائم‌شهر، ساری، نکا، بهشهر و گلوگاه عبور می‌کند.

راه‌آهن مازندران علاوه بر نقش مهم در صنعت حمل‌ونقل در تمامی طول مسیر دارای جاذبه‌های بی‌نظیر است که ازجمله « پل ورسک و سه خط طلا» از جاذبه های منحصربه‌فرد این مسیر زیبا است، سه جاده زیبا و کوهستانی کندوان به طول ‪ ۲۰۲کیلومتر به شهر چالوس واقع در غرب مازندران، جاده هراز به طول ‪ ۱۸۱کیلومتر به شهر آمل واقع در منطقه مرکزی و جاده سوادکوه به طول ۲۳۰کیلومتر به شهر قائم‌شهر واقع در منطقه شرق از ورودی‌های جاده‌ای به استان مازندران است.

ارتباط هوایی مازندران با کشورهای جهان و استان‌های مختلف کشور با سه فرودگاه رامسر، نوشهر و ساری برقرار است و دو بندر امیرآباد و نوشهر در مازندران علاوه بر رونق تجارت استان در جابجایی مسافر به کشورهای حاشیه دریای خزر فعال هستند.

مازندران بیش از دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که بیش از ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج دیده‌بانی کاخ بابل

برج دیده‌بانی که در مرکز شهر بابل واقع‌شده، مربوط به دوره پهلوی است که در هشتم دی‌ماه ۵۲ با شماره ثبت ۱۵۲۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است و در ایام مختلف ازجمله نوروز، میزبان مسافران بهاری است.

شبه‌جزیره میانکاله

شبه‌جزیره میانکاله ازجمله اماکن تفریحی و توریستی شهرستان بهشهر است که در ۴۰ کیلومتری بهشهر واقع‌شده است، شبه‌جزیره میانکاله با طبیعتی بکر، محل اسکان پرندگان مهاجر، حیوانات وحشی در منطقه بوده و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منابع حیات‌وحش در جهان به ثبت رسیده است.

پناهگاه حیات‌وحش میانکاله با وسعت ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۵۵ از سوی یونسکو اعتبارنامه شبکه ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان را دریافت کرد.

در این منطقه حضور ۱۲۶ گونه پرنده آبزی گزارش‌شده است که ۴۰ گونه ازنظر بین‌المللی دارای اهمیت بوده و از کانون‌های زادآوری اگرت، حواصیل، پرستو و گلاریول در فصل تابستان حمایت می‌شود. علاوه بر پرندگان پستاندار نی از قبیل شغال، گراز، گربه جنگلی و فک دریای خزر در این منطقه وجود دارد.

قبرستان سفید چاه بهشهر

محل دسترسی به قبرستان سفید چاه بهشهر از شهرستان گلوگاه است. نخستین قبرستان مسلمانان در ایران، قبرستانی با قدمت ۱۲۰۰ ساله با نقش‌های عجیب روی سنگ‌هایش در روستای سفید چاه واقع است که قبر ملک بادله حاکم شمال در این گورستان قرار دارد. همچنین ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر (ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند در سفید چاه مدفون‌شده‌اند.

قبرستانی که با سنگ‌های عمودی خاکستری و حکاکی‌های عجیب‌وغریب، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را دارا است، سنگ‌قبرهای محرابی گورستان تاریخی سفید چاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است که مفاهیم پیچیده زندگی، مرگ و رستاخیز را در خود نشان می‌دهد.

چشمه سورت ساری

با سفر به طبیعت جنوب شرقی ساری و در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از سطح دریا، ششمین چشمه طبیعی جهان وجود دارد که آوازه‌اش را جهانیان نیز شنیده‌اند و سورت همواره گردشگران و طبیعت گردان فصل‌ها را به خود می‌خواند.

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران واقع هستند. مجموعه زیبا و دیدنی چشمه‌های آب‌معدنی باداب سورت که از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت و به‌عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند با اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران، دهیاری اروست، مدیرعامل وقت شرکت تعاونی این روستا و همچنین مدیریت سایت اروست به ثبت رسید.

ولشت نگین آبی

دریاچه ولشت ازجمله دریاچه‌های است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم‌کوه قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در یک گودال بزرگ محاط به تپه‌های کم ارتفاع کلمه، از دید پنهان است.

این دریاچه به دلیل چشم‌انداز سبز و طبیعت منحصربه‌فردش گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات محسوب می‌شود.

دماوند بام ایران

قله دماوند اولین اثر طبیعی ثبت ملی کشور که به بام ایران معروف است , این اثر طبیعی ایران همه‌روزه گردشگران زیادی را از مناط مختلف کشور و جهان به خود فرامی‌خواند، این قله نخستین اثر طبیعی ثبت‌شده در کشور است که جاذبه‌های خاص خود را دارد و بااینکه هنوز ثبت جهانی نشده است، اهمیت جهانی دارد.

کندلوس دهکده رؤیایی و باستانی

روستای کندلوس یکی از روستاهای استان مازندران واقع در شهرستان نوشهر و بخش کجور است. این روستا در امتداد دره زانوس، و منطقه سرسبز و زیبای کجور، یکی از اولین و کهن‌ترین سکونتگاه‌های انسان در استان مازندران قرار دارد.

خانه‌های قدیمی با نمایی از چوب، سقف‌های چوبی، پنجره‌های کوچک زیبا، دیوارهای کاه‌گلی و کوچه‌های سنگ‌فرش شده، چشمه‌های آب‌معدنی و نهرهای جاری نمای روستای کندلوس را می‌سازند و اگر به روستاهای مختلف ایران رفته باشید و آن‌ها را با کندلوس مقایسه کنید، اولین خصوصیتی که متوجه آن می‌شوید، پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی در این روستاست.

بنادر مازندران

مازندران ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی دارد که ۹۰ درصد گردشگران برای دیدن جاذبه‌های دریا به این استان سفر می‌کنند و وجود سه بندر امیرآباد، فریدون‌کنار و نوشهر از دیگر جاذبه‌های این استان است، بندر نوشهر قدیمی‌ترین بندر استان مازندران است که در غرب استان واقع‌شده است و در ایام مختلف گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به‌سوی خود می‌کشاند.

رامسر عروس شهرهای ایران

شهرستان رامسر، غربی‌ترین شهر مازندران به دلیل جاذبه‌های منحصربه‌فردش به عروس شهرهای ایران لقب گرفته است و از مهم‌ترین جاذبه‌هایش می‌توان به هتل قدیم رامسر اشاره کرد که در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی و در دوره پهلوی اول در سه‌طبقه و یک زیرزمین با مصالح آجر، سیمان، بتن و چوب بناشده است.

خانه کلبادی

عمارت کلبادی به دستور سردار جلیل از امرای ارتش در اواخر دوره قاجار برای فرزندش امیر نصرت ساخته شد و در سال ۱۳۸۸ موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و باستان‌شناسی در عمارت تاریخی کلبادی در ساری افتتاح شد. در موزه کلبادی آثار متنوعی از هنرهای سنتی، باستانی شناسی به نمایش درآمده است و اشیاء باستانی این موزه با هفت هزار سال قدمت در تنوع مصنوعات سفالین، فلزی، شیشه‌ای و سنگی از دوران پیش‌ازتاریخ ایران تا اواخر دوره قاجاری راوی فرهنگ ایران و مازندران است.

باغ شاه

این باغ که به شماره ۵۷ ثبت در فهرست آثار ملی ایران شده است در مرکز شهر بهشهر قرار دارد و به دستور شاه‌عباس اول صفوی احداث‌شده است و دارای سروهای چندساله، جوی آب سنگی و حوضچه‌های متعدد است.

نمک‌آبرود و کاخ اجابیت در چالوس، چشمه کیله تنکابن، روستاهای دو هزار و سه هزار، سایت موزه گوهرتپه، قلعه کنگلو سوادکوه، برج لاجیم و رسکت، پل محمدحسن خان بابل، بقعه میرحیدری آمل و …. از دیگر جاذبه‌های گردشگری مازندران به شمار می‌رود.

مازندران به خاطر تاریخ غنی، و جغرافیای سراسر متنوع آن‌که شامل جلگه‌ها، علفزارها، بیشه‌ها و جنگل‌های هیرکانی با صدها گونه گیاهی منحصربه‌فرد در جهان است و آب‌وهواهای گوناگون از سواحل شنی با پست‌ترین نقطه, تا کوهستان‌های ناهموار و برف پوشیده البرز با داشتن یکی از هفت آتش‌فشان معروف دنیا، کوه دماوند، شناخته‌شده است.

نوروز ۹۴ بیش از ۱۰ میلون مسافر نفر شب در مازندران اقامت کردند و برای نوروز ۹۵ نیز برای اقامت ۷۷۰ هزار نفر شب مسافر در استان شرایط مهیا شده است.

https://t.me/ishomall

Check Also

متفاوت ترین هتل های ایران

10 مهر مصادف با 2 اکتبر روز جهانی معماری است، و در گوشه گوشه ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text