دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

شناسایی باند توزیع داروهای مواد مخدر در مازندران

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، علی شیرازی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران در جمع خبرنگاران از شناسایی باند توزیع داروهای مخدر در مازندران خبر داد و اظهار داشت: پنج نفر در این ارتباط دستگیر شدند که پرونده آنها در مراجع قضایی در جریان است و  این اقلام داروها پیش ساز تولید مواد مخدر است که متاسفانه موجب آسیب های جدی به جامعه به ویژه جوانان می‌شود و پزشکانی هم که در این حوزه دست داشتند مجوز فعالیت آنان باطل شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد استان مازندران افزود: 23 دستگاه اجرایی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان عضو هستند که پنج کمیته مقابله‌، پیشگیری ، درمان، حقوقی و فضای مجازی دارد.

وی با اشاره به انهدام 56 باند مخدر در سال گذشته تصریح کرد:  از این باند چهار تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد و در این ارتباط 11 هزار و 300 نفر دستگیر شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد استان مازندران ادامه داد: در سه ماهه ابتدای امسال 800 کیلو مواد مخدر کشف شد که نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش کشفیات را در استان داشتیم.

شیرازی با اشاره به حوزه درمان  معتادان اظهار کرد: با پیگیری‌های استاندار، یک مرکز جدید ماده 16 در شهرستان بابل با ظرفیت هزار نفر در حال ساخت داریم که تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با اشاره به افزایش  400 درصدی ظرفیت مراکز دولتی در یک سال اخیر گفت:  در سال گذشته 16 هزار نفر در مراکز ماده 16 و  15 تحت درمان و سم زدایی قرار گرفتند و در حین بهبودی هم به  1500 نفر آموزش فنی حرفه‌ای داده شد و 1200 نفر هم پس از فراگیری آموزش جهت دریافت تسهیلات اشتغال به بهزیستی معرفی شدند.

شیرازی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تصریح کرد: مراکز ماده 15 در استان 57 مرکز خصوصی و 443 مرکز درمانی سرپایی مشغول فعالیت هستند .

وی خاطر نشان کرد : مهمترین اقدامات پیشگیری در سالیان گذشته با تدبیر دبیر کل مواد مخدر،  طرح یاریگران زندگی در ابعاد مختلف اجرا شد که خانه یاریگران زندگی در ساری راه اندازی و 2 هزار مدرسه تحت پوشش قرار داده شد تا اقدامات پیشگیرانه در عرصه مواد مخدر به عمل آید و  بنابر درخواست استاندار و پذیرش دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شد که2  خانه یاریگران در شهرستان های آمل و تنکابن هم به زودی با تخصیص اعتبارات لازم راه‌اندازی شود.

شیرازی در ادامه به  تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی اشاره کرد که  با مشارکت فعال خیرین این مجمع انتخاب و در جهت پیشگیری ودرمان و اشتغال بیماران در استان اقدامات بیشتری انجام می شود.

وی بیان کرد : امسال 30 درصد روستاهای مازندران تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار می گیرند،همچنین پارسال با همراهی مبلغین در یک هزار مسجد جهت تنویر افکار عمومی برنامه های آموزشی اجرا و اقدام شده است.

شیرازی با اشاره به بحث توانمند سازی معتادان افزود:افراد معتاد پس از سم زدایی به آغوش خانواده و جامعه برگردند که در ارتباط با برنامه ریزی های صورت گرفته از ظرفیت دستگاههای اشتغال آفرین استفاده شد و کارگروهی تشکیل شد و بر اساس نیاز سنجی از بنگاه‌های تولیدی آموزش های فنی و حرفه ای به این سمت سوق داده شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه حقوقی عنوان کرد:در سال 1400 تعداد 85 نفر براثر سومصرف مواد مخدر فوت کردند که شامل 72نفر مرد و 13 نفر زن بودند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد استان مازندران تصریح کرد: در حوزه آسیب اعتیاد، 55‌درصد طلاق،65درصد خشونت در خانواده،64درصد بیماری ها و 70درصد جرایم برآمده از حوزه اعتیاد است. در مازندران نیز 64 درصد از زندانیان مربوط به جرایم مواد مواد مخدر بصورت مستقیم و غیر مستقیم هستند.

شیرازی اعلام کرد که در حوزه فرهنگی، پیشگیری در سال گذشته 293 هزار دانش آموز، 19 هزار دانشجو و 528 هزار نفر از خانواده ها ، در محیط های صنعتی استان  نیز 5 هزار و 118 نفر در زمینه آشنایی و پیشگیری از اعتیاد تحت آموزش قرار گرفتند.

وی اظهار کرد:13 هزار و 250 پرونده قضایی مواد مخدر به محاکم قضایی استان وارد شد و همچنین  127 سازمان مردم نهاد در زمینه مواد مخدر در استان فعالیت دارند.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text