سه‌شنبه 29 اسفند 1402

روستای واریان | بکرترین طبیعت ایران

آشنایی با واریان

این روستا از توابع شهر کرج در استان البرز می باشد و در ضلع شرقی سد امیر کبیر در حد فاصل بین شهر کرج تا چالوس می باشد. از سال 1342 که ساخت سد امیر کبیر پایان یافت، مسیر دسترسی به روستای واریان دچار تغییر بی نظیری شد! پس از پر شدن سد امیرکبیر جاده های منتهی به واریان به زیر آب سد رفته و تنها راه رسیدن به آن، قایق سواری و حرکت بر روی آب سد کرج است. همین قایق سواری نسبتا طولانی مدت می تواند حس شگفت انگیزی را تا مدت ها در ذهن شما جاویدان کند. فاصله ی روستا تا ابتدای جاده ی کرج_چالوس در حدود 25 کیلومتر است. البته گفتنی است که قبل از سال 1337 که پی ریزی سد کرج شروع شود این روستا در بستر جنوبی سد واقع بود. با شروع پروسه ساخت سد، بومیان این مناطق به قسمت های بلندتر منطقه مهاجرت کردند و روستای امروزی واریان را بنا نهادند. این کوچ تقریبا ناخواسته بسیار خوش یمن گشت و اوضاع کشاورزی و دامپروری را در منطقه بسیار پیشرفت داد. همین امر دلیل بر شکل گیری این طبیعت افسانه ای شد.سد امیرکبیر

جاذبه های گردشگری روستای واریان

یکی از سخت ترین توصیفات ممکن، توصیف کردن زیبایی ها و جاذبه های گردشگری روستای واریان است که زبان هر مشاهده کننده ای را بند می آورد. جویبارهای گوارا با آب های شیرین، چشمه های جوشان، درختان بلند همواره مرطوب، پوشش گیاهی انبوه و هوای بی نظیر خنک حتی در گرم ترین فصول سال، همه و همه یک بهشت زمینی را آشکار می نماید. همچنین صدای دلنشین دارکوب ها ، بوی خاک همواره نمناک و شاپرک های رنگارنگ جلوه ی روح افزای همیشگی این بهشت زمینی است. تمام این صفات و ویژگی های بی نظیر مکان واریان که در بالا گفته شد و بسیاری ناگفته ها دلیل بر آن شد که سیل گردشگران به این منطقه از دهه های گذشته تا امروز سرازیر شوند و سفر به روستای واریان بیشتر شود. این سرازیری سبب آن شد که توجه سرمایه گذاران به این منطقه جلب شود و امکانات گردشگری جالبی در واریان ساخته شود. از جمله این اماکن هتل واریان، اسکله های قایق رانی و امکانات اسکی روی آب می باشد.

از بکر ترین طبیعت های ایران؛ روستای واریان

از بکر ترین طبیعت های ایران؛ روستای واریان

شناخت روستای واریان از نظر تاریخی و انسان شناسی

این روستا از گذشته های دور تا امروز بافتی تقریبا طایفه ای داشته است. در گذشته در واریان حدود بیست خاندان زندگی می کرد اما امروزه هفت خاندان در واریان زندگی می کنند.معروف ترین این خاندان ها خاندان کیان می باشد که از جمله پرنفوذ ترین این خاندان ها به حساب می آید. امروزه نام خانوادگی این مردم کیانی است که در قسمتی خاص از واریان ساکن اند. طبق سرشماری سال 85 جمعیت این روستا در حدود 240 نفر می باشد. زبان این مردم زبان تاتی بوده و محصولات آن شامل انواع غله، میوه، عسل و محصولات لبنی است. همچنین کرباس بافی و گیوه سازی نیز در این روستا معمول است. البته گفتنی است که جمعیت گذشته این روستا بسیار بیشتر از جمعیت امروزی آن است و موج شهرنشینی و مهاجرت به شهرهای بزرگتر باعث شد جمعیت واریان کاهش چشمگیری بیابد.

از بکر ترین طبیعت های ایران؛ روستای واریان

 

Check Also

متفاوت ترین هتل های ایران

10 مهر مصادف با 2 اکتبر روز جهانی معماری است، و در گوشه گوشه ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text