سه‌شنبه 29 اسفند 1402

دیدنی‎های عروس شهرهای ایران

این شهرستان بهشت زمینی خدا در غرب مازندران با زیبایی وصف‌ناپذیر و برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی و همچنین دارا بودن موقعیت مکانی کوتاه‌ترین فاصله بین کوه و دریا به عروس شهرهای ایران به‌عنوان قطب مهم گردشگری در کشور و حتی جهان مطرح بوده و شهرت و آوازه خاصی دارد.

به گزارش فارس، جواهرده یکی از مناطق گردشگری ییلاقی رامسر است که با وجود مسجد آدینه و گورهای گبری و طبیعت وصف‌ناپذیر بین‌راهی در هر فصل سال پذیرای گردشگران بسیاری است.

(تصاویر) دیدنی‎های عروس شهرهای ایران

وجود آبشارهای بلند و زیبا، آب‌های سرد و گرم معدنی که خاصیت طبی و درمانی دارند، بوستان‌های جنگلی متعدد، غارها، چشمه‌ها، یادمان‌های تاریخی، صدها مراکز اقامتی و تفریحی و به‌ویژه نزدیکی کوه، دریا و جنگل، این منطقه را به‌عنوان منطقه مهم گردشگری در کشور مطرح کرده‌ است.

(تصاویر) دیدنی‎های عروس شهرهای ایران

بوستان جنگلی صفارود با وجود پله‌های ورودی متعدد در 9 کیلومتری جاده جواهرده رامسر واقع شده که وجود آن در کنار رود صفارود با وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی و آب و هوای مطبوع، به این مکان جلوه خاصی بخشیده است، بوستان صفارود به آب‌معدن نیز معروف است و با وجود جاده‌هایی در دل جنگل و بکر بودن این منطقه، زیبایی خاصی را برای علاقه‌مندان به طبیعت فراهم آورده است.

قله مارکوه از سلسله کوه‌های البرز واقع در شرق رامسر است و 340 پله برای رسیدن به قله کار صعود را آسان کرده است، از فراز آن همه منطقه رامسر، کتالم و سادات‌شهر با منظره زیبایی زیر پای بیننده قرار دارد.

(تصاویر) دیدنی‎های عروس شهرهای ایران

جنگل دالخانی نیز با درختان انبوه و آب و هوای بی‌‌نظیرش می‌‌تواند بکرترین تجربه طبیعت‌گردی شما را رقم بزند.

آبشارهای زیادی نیز در رامسر واقع شده‌اند که زیبا و دیدنی بوده و از چشم‌انداز‌های طبیعی برخوردارند که از جمله آنها می‌توان به آبشار ازارک در منطقه سنگ‌پشته، آبشار لج و میج و خشکا اشاره کرد.

موزه تماشاگه خزر که در سال 1316 در اواخر دوران پهلوی اول در میان باغی بزرگ ساخته شده ‌است، سنگ‌های مرمر سفیدرنگ در تزئینات خارج بنا و ستون‌ها و مجسمه حیوانات به‌کار رفته در آن، به کاخ تماشاگه خزر جلوه‌ای ویژه بخشیده که یکی دیگر از آثار تاریخی و دیدنی رامسر به شمار آمده و آثار باستانی این شهرستان را نشان می‌دهد.

(تصاویر) دیدنی‎های عروس شهرهای ایران

تله کابین رامسر تنها تله کابین در خاورمیانه است که ساحل دریا را به ارتفاعات جنگلی متصل کرده و دارای هتل بام سبز بوده که همیشه آماده پذیرای میهمانان است.

آبشارهای متعدد، رودهای زیبا، بهشتی در آسمان به نام گرسماسر، کوه‌ها و رودها، بازارهای هفتگی و سنتی و … از دیگر مناطق گردشگری و تفریحی رامسر به‌شمار می‌روند.

گردشگری از دید اقتصادی پدیده‌ای نو است و به‌طور کلی توسعه گردشگری در کشورهای دارای تمدن از جمله ایران نقش مهمی دارد.

صنایع دستی علاوه بر اینکه دستاوردهای اقتصادی خوبی برای تولیدکنندگان خود دارد از سالم‌ترین، پرنفوذترین و عمیق‌ترین راه انتقال فرهنگ و تمدن نیز محسوب می‌شود، لذا با توجه به اهمیت این هنر، با برنامه‌ریزی می‌توان رابطه مستقیم بین گردشگران و درآمد حاصل از آن در شهر گردشگرپذیر رامسر ایجاد کرد که بخشی از درآمدها صرف خرید صنایع دستی شود، زیرا صنایع دستی علاوه بر سوغات، یادآور فرهنگ این منطقه به گردشگران است.

(تصاویر) دیدنی‎های عروس شهرهای ایران

از آنجایی که بیشتر مراکز عمده صنایع دستی سنتی و بومی در مناطق روستایی است، این ظرفیت در رامسر وجود دارد که از 70 رشته صنایع دستی فعال در مازندران، 26 رشته فعال در رامسر وجود دارد که نمدمالی، چادرشب بافی، گلیم‌بافی، معرق‌کاری، سفال، جاجیم‌بافی و چلنگری (آهنگری سنتی) از نمونه‌های آن بوده و بیشتر فعالان حوزه صنایع دستی نیز از زنان روستایی هستند.

امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق، در توسعه صنایع دستی گام مثبتی برداریم و از جمله راهکارهای آن نیز آموزش، ایجاد نمایشگاه دائمی و ایجاد کسب و کار در راستای توسعه گردشگری است.

(تصاویر) دیدنی‎های عروس شهرهای ایران

شناخت ما از صنایع دستی و هنرهای سنتی و مزایای فرهنگی و اقتصادی بسیار کم است، به‌طوری که نیازمند برنامه‌ریزی کلان بوده تا صنعت‌گران این عرصه به شغل دیگری روی نیاورند، زیرا حفظ و احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی به‌عنوان میراث ارزشمند فرهنگی و معنوی است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text