دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

دور ریختن پوست نارنج با وجود درآمدزایی در این محصول

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مجید سعیدی صبح امروز در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: نکات ارزشمندی در فرهنگ غذایی ایرانیان بود که امروز به وادی فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه تردیدی نیست در حوزه غذا و دارو مکمل‌های غذایی و مواد آرایشی، اولویت ما غذاست، افزود: فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و دارو در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه درباره بحث غذا، الگوی مناسب غذایی و سلامت فرآورده‌های غذایی بسیار اهمیت دارد، گفت: برچسب‌های سلامت که امروز مطرح است و تاکید بر رعایت شدن آن، در همین راستاست.

این مسئول با بیان اینکه هلند به عنوان دومین قطب صادرات مواد غذایی، لبنی و گوشتی در جهان با 41 هزار مترمربع وسعت این کشور و مازندران با 24 هزار مترمربع وسعت در حالی است که از نظر شرایط آب و هوایی، مازندران وضعیت بهتری از هلند دارد، تصریح کرد: هلند در سال 2014 از منابع صادرات گوشتی و کشاورزی 780 میلیون دلار درآمد داشت و این در شرایطی است که ما طی سال گذشته در کل از صادرات فرآورده‌های غذایی 1.5 میلیارد دلار درآمد داشتیم.

سعیدی با اشاره به اینکه از مقاصد اصلی صادرات هلند، کشور آلمان است، ادامه داد: درآمد هلند از محل کشاورزی و فرآورده‌های غذایی چند برابر صادرات نفت ایران است.

وی با بیان اینکه ترکیه در سال گذشته 17 میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی داشته است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در اطراف خود بازارهای بزرگ هدف برای صادرات داریم و شرط اصلی داشتن صادرات مناسب، آینده‌نگری و افق نگاه فراتر است و صنایع غذایی مازندران این ظرفیت را دارد به تنهایی کشور را تامین کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه به دست آوردن این بازارها ساده نیست چون حداقل‌ها و استانداردهایی دارند، اظهار کرد: این استانداردها باید شناخته شود تا بتوانیم وارد بازار کشورها شویم و حفظ بازار هم در اولویت بعدی قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه مناسب نیست که شرکت‌های بزرگ تولید محصولات گوشتی داشته باشیم، اما دانشگاه از داشتن تجهیزات نظارت محروم شود، افزود: حوزه معاونت غذا و دارو در کنار تولیدکنندگان این بخش قرار دارد و در مقابل شما نیستیم.

سعیدی با اشاره به اینکه مگر می‌شود مازندران با رتبه کشت نخست مرکبات، آب میوه خارجی در استان داشته باشد، تصریح کرد: در پوست نارنج روغنی وجود دارد که کیلویی 450 تا 550 دلار فروش دارد و ببینید سالانه چند دلار را نمی‌توانیم استفاده کنیم و دنبال جایی می‌گردیم تا پوست نارنج را در آنجا دپو کنیم.

وی با بیان اینکه این معضل در دیگر استان‌ها هم وجود دارد، ادامه داد: گیاه کتیرا را کیلویی 10 دلار می‌فروشیم، اما این محصول بعد از فرآوری کیلویی 150 دلار به ما فروخته می‌شود.

 

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text