یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

خرده فروشان برنج را گران کردند

جمیل علیزاده شایق رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج ایران در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به اینکه هیچ علت منطقی برای افزایش قیمت برنج نیست ، افزود: به طور معمول زمانی که اواخر مرداد برداشت برنج از حدود 600 هزار هکتار اراضی برنجکاری آغاز می شود به علت افزایش عرضه و ثابت ماندن تقاضا که معمولاً مصرف سرانه 36،5 تا 37 کیلو است قیمت برنج به کمترین نرخ می رسد.
وی گفت: قیمت برنج از اواخر مهر با یک رشد بسیار کند و شیب بسیار کم تا مرداد سال آینده 5 تا 7 درصد افزایش قیمت دارد که این روند طبیعی است.
رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج ایران افزود: بازار پرتقاضای ماه محرم، رمضان و ایام نوروز هم تأثیر چندانی بر افزایش قیمت ندارد چون معمولاً مصرف کنندگان برای تأمین نیاز این ایام پیش بینی کردند.
علیزاده شایق گفت: امسال برخلاف روال معمول و با وجود تقاضای ثابت در بازار شاهد افزایش قیمت برنج در مراکز عرضه هستیم بدون اینکه افزایش قیمت در مراکز تولید اتفاق بیفتد.
وی افزود: افزایش قیمت برنج در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور از ابتدای فروردین امسال اتفاق افتاده است و تولیدکنندگان و کارخانجات هیچ افزایش قیمتی نداشتند.
رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج ایران گفت: افزایش قیمت برنج پس از آنکه محصول به تجار فروخته و پس از آن به خرده فروشان تحویل شده ، افزایش یافته است.
علیزاده شایق افزود: در ایام عید قیمت گرانترین و بهترین برنج با 3 تا 4 درصد خرده برنج در کارخانجات به حدود 9 هزار تومان رسید و اگر همین الآن به بازارهای تولید برنج در استان های شمالی مراجعه کنیم نیز با همین قیمت به فروش می رود.
وی گفت: اما در تهران و شهرهای بزرگ برنج با ناخالصی 10 درصد و حتی اختلاط با دیگر برنج ها از حدود هر کیلو 9 هزار تومان به بیش از 11 هزار تومان رسیده است که نشان می دهد نظارت خیلی جدی بر بازار عرضه این محصول وجود ندارد و از حقوق مصرف کننده خیلی دفاع نمی شود.
رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج ایران افزود: نرخ کاذب برنج در تهران و شهرهای بزرگ مبنایی خواهد شد که شاید دیگر امکان برگشت به عقب نباشد.
علیزاده شایق گفت: تشکل هایی که خرده فروشان را هدایت می کنند در افزایش قیمت دخالت دارند و خرده فروشان به صورت هماهنگ و زنجیروار قیمت را افزایش داده اند.
وی تأکید کرد: مدیریت قیمت در بازار خرده فروشی وظیفه تولیدکنندگان و اتحادیه های مربوط به آنها نیست و سازمان های نظارتی باید با این روند برخورد جدی تری داشته باشند.
رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج ایران افزود: زمانی که افزایش قیمت صورت می گیرد آن وقت پایه و مبنایی می شود برای قیمت، در این صورت عوامل تولید نیز افزایش قیمت را حق خود می دانند و زمانی که در بازار با قیمت های بالا مواجه می شوند دستمزدها را بالا می برند.
علیزاده شایق گفت: باید سازمان های نظارتی و دستگاه های مسئول برای مدیریت قیمت برنج در خرده فروشی ها فکری بکنند.
وی افزود: خوشبختانه امسال به علت بارندگی مطلوب کشاورزان نشای برنج را زودتر از فصل معین در اسفند کشت کردند و از آنجا که برای مقابله با سرمازدگی احتمالی، برنامه ریزی های مدیریتی انجام شد میزان محصول قابل توجه خواهد بود.
رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج ایران گفت: کشت زودتر از فصل سبب شد تا کشت دوم برنج در گیلان و مازندران امکان پذیر شود بنابراین با افزایش تولید و کاهش هزینه و تقاضای ثابت در بازار شاهد کاهش قیمت برنج در فصل برداشت خواهیم بود.
علیزاده شایق افزود: سال گذشته حدود دو میلیون تن برنج تولید شد که حدود یک میلیون تن کسری تأمین نیاز بازار داشتیم اما امسال برای کمترین میزان تولید در کشور دو میلیون تن پیش بینی شده است و فکر می کنیم امسال میزان تولید برنج بیش از دو میلیون تن خواهد بود.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text