یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

«تهک» جاده ای در مازندران راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، نوربخش داداشی عصر یکشنبه در جلسه تهک جاده‌ای در استان، جلوگیری از خسارت‌های جاده‌ای و تأثیر وضعیت جوی بر این خسارت‌ها را ازجمله اهداف تهک جاده‌ای بیان کرد و گفت: تصادفات جاده‌ای یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر و خسارات شدید جانی و مالی محسوب می‌شود که آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را بشدت مورد تهدید قرار داده است و عوامل متعددی در بروز تصادفات جاده‌ای نقش دارند که ازجمله این عوامل می‌توان به عوامل انسانی، وسیله نقلیه و شرایط محیطی جاده اشاره کرد.

این مسئول در ادامه افزود: همه‌ساله پدیده‌های مخرب جوی مانند سرما و یخبندان، توفان، گردوخاک و مه و کاهش دید، بوران برف و بادهای شدید می‌توانند بر ایمنی جاده‌ها اثر گذاشته و باعث افزایش تصادفات جاده‌ای شوند، لذا پیش‌بینی این وضعیت‌ها نقش بسیار مهمی در جریان ترافیکی و کاهش خسارات ناشی از سوانح می‌تواند ایفاء نماید که هدف اصلی هواشناسی جاده‌ای نیز همین است.

نوربخش داداشی در ادامه بیان کرد برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای کاهش خسارات ناشی از بلایای جوی، برطرف کردن ضعف سامانه‌های اطلاع‌رسانی، پیشگیری از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی، اهمیت پرداختن به ایجاد سامانه‌ای برای توسعه هواشناسی کاربردی جاده‌ای آشکار می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان داشت: برای هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های ذی‌ربط و اطلاع‌رسانی به‌موقع این جلسه برگزار تا با شناسایی کاربران نهایی و نیازسنجی مناسب داده‌ها و پیش‌بینی متناسب با نیازهای کاربران تهیه و به دست آن‌ها برسد.

وی افزود: از زمانی که در یک سال قبل طرح تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) در سازمان هواشناسی شروع شد در بخش‌های مختلفی قرار شد که این طرح اجرا شود و این طرح ابتدا در بخش کشاورزی آغاز شد.

مدیر کل هواشناسی مازندران

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text