یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

بیش از 50 درصد صادرات مازندران در حوزه فرآورده‌های غذایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد محمدپور عمران صبح امروز در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: کاهش تعداد گرسنگان جهان از 900 میلیون نفر به 700 میلیون نفر، نشان از این است که انسان به روزهای بدون غذا نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی بزرگی برای تامین غذای مردم داریم، افزود: رشد جمعیت به گونه‌ای است که نمی‌توان با روش‌های سنتی این نیاز را تامین کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه در دوران‌ گذار از تامین غذا از روش سنتی به شیوه صنعتی قرار داریم، گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که درباره تامین غذای سالم و مطمئن، مشکل جدی داریم و در این زمینه توجه ما به کیفیت و کمیت باید به صورت توام باشد.

این مسئول با بیان اینکه از نظر تامین غذا در کمیت هم با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: کیفیت غذا نباید فدای کمیت شود و امروز که موضوع برجام به فرجام رسیده، مسئله ما باید به غنی‌سازی غذای ایرانی کم‌تر از غنی‌سازی هسته‌ای نباشد.

محمدپور با اشاره به اینکه باید بتوانیم برای توسعه صنایع غذایی، موضوع کیفیت و انتظارات مردم از صنایع غذایی را دچار تحول کنیم و بهبود را به چشم ببینیم، ادامه داد: باورهای نادرست و درستی که نزد مردم درباره غذا وجود دارد، برای ما با اهمیت است.

وی با بیان اینکه مسئولیت ممیزی غذا باید در جامعه مشخص باشد، خاطرنشان کرد: این گونه نباشد که در فضای مجازی و هر مجلس و محفلی درباره خواص مواد غذایی صحبت شود، اکنون به این دلیل آرامش روانی جامعه دچار خطر شده و مردم نمی‌دانند چه غذایی بخورند و درباره هر غذایی باور درست یا نادرست در حال ترویج است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه  اظهارنظرهایی درباره محصولات بنی باعث شد که امروز شاهد کاهش مصرف و همچنین روی آوردن مردم به صنایع لبنی هستیم که مورد تایید نیست، اظهار کرد: نیم قرن تلاش کردیم مردم به سمت فله‌فروشی در محصولات لبنی نروند و امروز شاهد عقب‌گرد در این حوزه هستیم.

این مسئول افزود: بیش از 50 درصد صادرات استان در حوزه فرآورده‌های غذایی است و این به آن معناست که مازندران علاوه بر داشتن جایگاه ممتاز در بخش کشاورزی، در حوزه صنایع غذایی هم جایگاه ویژه دارد.

محمدپور با بیان اینکه در حوزه صادرات با دو مشکل کسب مجوز برای ورود به کشورهایی مانند روسیه مواجه هستیم که به کندی صورت می‌گیرد، گفت: اگر روابط سیاسی ما با روسیه سرد باشد، روابط تجاری ما یک دهم روابط سیاسی هم نیست و در حوزه صادرات صنایع لبنی نیازمند مساعد مسئولان ارشد کشور است که می‌تواند صدها میلیون دلار درآمد جدید را برای ما به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به اینکه در لجستیک صادرات صنایع غذایی هم دارای مشکل هستیم، تصریح کرد: به دنبال راه انداختن خطوط پروازی به اکتائو و آستراخان هستیم و این آمادگی وجود دارد که پرواز بین ساری به باکو، اکتائو و آستراخان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه در زمینه فرآوری مواد غذایی نیازمند توجه هستیم، گفت: با توجه به اهمیت استفاده از ماهی اما نتوانستیم این غذا را به صورت فرآوری شده بر سر سفره خانوار بیاوریم و صنعت غذای ما باید در این زمینه ورود پیدا کند و در فرآوری میوه و سبزی هم همچنان نیازمند ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه هستیم.

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text