دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

این بار نسخه‌پیچی ژاپنی‌ها در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، این روزها تقریبا کمتر روزی است که خبری از معضل زباله در مازندران نباشد و استان‌های شمالی به ویژه استان مازندران به دلیل محدودیت زمین با مشکل زباله مواجه هستند.

به دلیل اینکه زمین‌های این استان‌ها عمدتا ساحلی و جنگلی هستند و یا به کشت محصولات مختلف اختصاص دارند زمین برای مدیریت پسماند در این استان‌ها نایاب است.

همچنین زباله مازندران از سال‌های دور عمدتا به صورت غیرفنی مدیریت شده و راهکار علمی و بهداشتی برای امحای این زباله‌ها در استان در نظر گرفته نشده است.

امروز گزینه‌های متعددی برای رفع بحران زباله در شهرهای مازندران در نظر گرفته شده و این تعدد موجب شده که حتی برخی از این طرح‌ها به مراحل اجرایی نرسند و یا در نیمه راه باقی بمانند.

با اینکه هنوز هیچ کدام از این طرح‌ها نتوانسته‌ است خیالی آسوده برای شهرداران استان ایجاد کند خبری از حضور طرحی و گروهی دیگر در مازندران به گوش می‌رسد.

* نبود نسخه یکسان برای رفع معضل زباله مازندران

معاون عمرانی استاندار مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل در پاسخ به این سئوال که چرا روش‌های مختلفی برای مدیریت پسماند در مازندران طرح‌ریزی شده است، عنوان کرد: برای اجرای مدیریت پسماند روش‌های مختلفی برای دفن و امحای زباله وجود دارد و یک روش خاص مقبول هیچ مجموعه‌ای نیست و اقدام درستی هم به شمار نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه تفکیک از مبدا بحث جدی در مدیریت زباله‌ها است، گفت: شهرداری‌های مازندران باید به سمت تفکیک از مبدا بروند.

این مسئول با اعلام اینکه پس از این روش، کارخانه‌های کمپوست است که در شرق مازندران در حال اجرا است، افزود: در بخش کمپوست که محیط زیست آن را برای استان‌های شمالی در خور توجه معرفی کرده است نیز در شهرهای ساری و نوشهر با پیشرفت 50 تا 60 درصدی عملیات اجرایی آن رو به پیشرفت است.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اعلام اینکه روش پلاسما برای مدیریت زباله نیز در نقاط مختلف دنیا در حال انجام است، تصریح کرد: برای نخستین‌بار در کشور این طرح در مازندران از طریق تفاهم‌نامه میان دانشگاه آزاد اسلامی و استانداری مازندران در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه مطمئنا با یک روش نمی‌توان مشکل زباله را رفع کرد، یادآور شد: امیدواریم با روش‌های مدرنی که در دنیا تجربه شده است بتوانیم معضل زباله مازندران را رفع کنیم.

* گزینه‌های روی میز رفع بحران زباله در مازندران

در آخرین اظهارنظر مدیران استانی، روابط عمومی شورای اسلامی شهر آمل به نقل از مدیرکل امور شهری استانداری مازندران از گزینه‌های روی میز برای رفع بحران زباله در مازندران خبر می‌دهد.

سیدمحمد محمدی تاکامی در جمع اعضای شورای اسلامی شهر آمل افزود: به منظور رفع مشکل زباله استان و به ویژه زباله شهرستان آمل گزینه‌های متعددی روی میز است و سعی می‌کنیم تا بهترین گزینه که درمان‌گر این معضل در استان است و مشکلات زیست محیطی کمتری دارد، انتخاب شود.

* نسخه‌پیچی ژاپنی‌ها در مازندران

وی همچنین به حضور یک هیئت ژاپنی به منظور بررسی علمی بهترین شیوه امحای زباله با بودجه صددرصدی دولت ژاپن در کشور اشاره و تصریح کرد: این هیئت ژاپنی مامور ارزیابی راهکارهای مقابله با زباله در 12 شهر کشور است و آمل در مازندران یکی از شهرهای پایلوت تحقیق این هیئت ژاپنی قرار گرفته است.

* سیاست یک بام و دو هوای مدیران درباره زباله

رئیس شورای اسلامی شهر آمل نیز در این جلسه گفت: از سیاست یک بام دو هوای مسئولین درباره زباله نگرانیم.

خسرو ابراهیم‌زاده با قدردانی از پیگیری‌های استاندار مازندران درباره معضل زباله شهرستان آمل تصریح کرد: خواستاریم تا هر چه سریع‌تر با یک شرکت که راهکار آن درمان‌گر معضل زباله شهرستان است توافق شود تا با کمترین تنش و مشکلات زیست محیطی بحران زباله شهرستان و استان به سرانجام خوب منتهی شود.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد نسخه‌های متعدد برای رفع بحران زباله در مازندران موجب سردرگمی اعضای شورای شهرها و شهرداران استان شده اما به نظر می‌رسد به جای استفاده از روش آزمون و خطا برای رفع بحران زباله بهتر است از یک شیوه کاملا امتحان شده در مناطقی منطبق با شرایط زیستی و جغرافیایی مازندران استفاده شود.

ادامه روش فعلی نه تنها درمان‌گر معضل زباله نیست بلکه با فرارسیدن ماه‌ها و سال‌ها مشکلی بزرگ‌تر برای شهرهای مازندران در زمینه پسماندها ایجاد می‌شود.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text