شنبه 8 اردیبهشت 1403

آتش میانکاله مهار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، با وجود اینکه سازمان محیط زیست برای تعادل در بقای نسل جانوران خشکی و دریا، هر ساله زمان‌هایی را برای صید انواع ماهیان و شکار گونه‌های مجاز پرندگان اعلام می‌کند تا صیادان و شکارچیان بتوانند از این نعمت‌ها استفاده کنند اما عده‌ای هستند که فصل شکار و غیرشکار برایشان فرقی نمی‌کند و با بی‌توجهی به قوانین محیط زیست، دست به تخلف می‌زنند.

پناهگاه حیات وحش میانکاله با دو اکوسیستم آبی و خشکی شامل خلیج و شبه‌جزیره، یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین منطقه برای بقای نسل جانوران و گیاهان است همچنین به دلیل اینکه هرساله میزبان میلیون‌ها پرنده زمستان‌گذران و تابستان‌گذران است، همواره در تهدید شکارچیان غیرمجاز و قاچاقچیان پرنده قرار دارد.

محیط زیست مازندران که مدیریت یکپارچه میانکاله را در وسعت 68.8 هزار هکتار به عهده دارد، هر ساله برای حفاظت از این ذخیره‌گاه زیست‌کره، با متخلفانِ زیادی برخورد قضایی می‌کند و تقریبا روزی نیست که ماموران مستقر در پناهگاه حیات وحش میانکاله با چنین افرادی برخورد نکرده و یا آنها را دستگیر نکنند.

از طرفی روزی نیست که ماموران محیط زیست با تهدیدات متجاوزان به طبیعت، روبه‌رو نشده و یا از شاخ و شانه کشیدن‌های آنها، بی‌نصیب باشند.

قوانین محیط زیست و جریمه‌های در نظر گرفته شده برای متخلفان نیز شاید از نظر آنها آنقدرها بازدارنده نیست و به همین خاطر، متخلفان را به تکرار دوباره جرایم زیست‌محیطی ترغیب می‌کند.

پناهگاه حیات وحش میانکاله، بیشتر در تهدید تخلفات شکارچیان و صیادانی است که سال‌ها دام خود را برای صید ماهیان پهن کرده‌اند و تفنگ خود را به سمت پرندگان، نشانه رفته‌اند.

شب گذشته، آتش‌سوزی وسیعی در اراضی شبه‌جزیره میانکاله، از محل تکثیر پرورش ماهیان غضروفی واقع در کنار خلیج آغاز شد و به سمت «آشوراده» شعله‌ کشید که صبح امروز این آتش‌سوزی مهار شد اما به علت وزش باد، بار دیگر شعله کشید.

اکنون نیز، ماموران محیط زیست مستقر در میانکاله و ماموران یگان حفاظت محیط زیست بندرترکمن، با استفاده از تجهیزات سازمانی و با کمک ادارات راه و شهرسازی و منابع طبیعی استان گلستان توانستند آتش گسترده را مهار کنند.

از آنجا که وسعت آتش‌سوزی بسیار گسترده است هنوز آماری از میزان خسارت‌ها اعلام نشده است، همچنین با توجه به وضعیت آب و هوایی و وزش باد در سواحل، احتمال تکرار زبانه کشیدن آتش در پناهگاه حیات وحش میانکاله، دور از انتظار نیست.

با نگاهی به آتش‌سوزی‌های سال جاری در میانکاله، این چهارمین بار است که آتش به جان پناهگاه افتاده و دلیل آن نیز عامل انسانی است.

اما طبق شواهد به دست‌ آمده و نظر کارشناسان، این برای دومین‌بار است که به احتمال زیاد، عامل انسانی با قصد و نیت وارد عمل شده تا غرایض شخصی خود را با آتش زدن پناهگاه حیات وحش و از بین بردن طبیعت بی‌گناه ارضا ‌کند.

متخلفان به خوبی می‌دانند که محیط زیست متعلق به همه مردم و در نگاه کلی متعلق به همه جانداران است و میراث فرد یا گروه خاص نیست، حفظ این میراث نیز یک وظیفه عمومی است.

آتش میانکاله همانند گذشته، خاموش ‌شد اما این آتش طمع‌ورزی‌های متخلفان و ناقضان قانون طبیعت است که مهار شدنی و خاموش‌شدنی نیست زیرا گویا آنها تصمیم گرفته‌اند که تا آخر عمر در تقابل با محیط زیست بوده و باوجود تکرار چندباره اشتباهات و پرداخت چندباره جریمه‌ها، از تعامل با محیط زیست، سر باز زنند.

به امید روزی که هر ایرانی، یک دوستدار طبیعت و حافظ محیط زیست باشد.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text