جمعه 7 اردیبهشت 1403

نحوه استعلام و پرداخت عوارض الکترونیکی چگونه است؟

پرداخت یا استعلام عوارض آزادراهی به روش‌های مختلفی امکان پذیر است:

  1. سایت
  2. استفاده از کارت‌ خوان‌های ویژه‌ای که در پمپ بنزین‌ها، مجتمع‌های تفریحی و سایر توقفگاه‌های بین راهی در برخی آزادراه‌ها نصب شده است.
  3. استفاده از خودپردازهای بانک ملت، سامان، انصار و شهر؛ البته در این روش باید شناسه قبض و شناسه پرداخت‌تان را در اختیار داشته باشید.

استفاده از تگ اجباری است؟

خیر! تگ یا همان برچسبی که روی شیشه های خودرو نصب می‌شود، تنها یکی از روش‌های پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه است. در این روش، مالک خودرو باید قبل از تردد، تگ را تهیه و آنرا نصب کند. بنابراین مبلغ عوارض، بلافاصله بعد از تردد در آزادراه از شارژ تگ، کسر می‌شود.

با توجه به امکان پرداخت عوارض از روش‌های آسان‌تر (که در سوال قبل توضیح داده شده) خرید و استفاده از تگ، توصیه نمی‌شود.

چگونه از جریمه شدن مطلع شویم؟

بلافاصله بعد از رصدشدن توسط دوربین‌های آزادراهی، پیامک پرداخت عوارض برای « مالک خودرو » ارسال می‌شود.

در صورت عدم پرداخت تا 24 ساعت، پیامک دوم جهت یادآوری برای‌تان ارسال می‌شود. نهایتا اگر تا 48 ساعت بعد از پیامک دوم همچنان مبلغ عوارض را پرداخت نکرده باشید، پیامک سوم برای شما ارسال و جریمه عوارض برای‌تان لحاظ خواهد شد.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه چقدر است؟

در صورت رصد خودروی‌تان توسط دوربین‌های پلاک خوان، تا 72 فرصت پرداخت جریمه دارید. در غیر اینصورت علاوه بر اصل جریمه، باید مبلغ دیرکرد جریمه را هم پرداخت کنید. همچنین توجه داشته باشید که میزان جریمه پلیس برای عدم پرداخت عوارض آزادراه ها، برای خودروهای مختلف، متفاوت است.

چه خودروهایی جریمه نمی‌شوند؟

طبق گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در تاریخ 25 اردیبهشت ماه 98، خودروهای پلاک عمومی، معلولان و جانبازان پلاکشان ثبت شده اما تا اطلاع ثانوی، مشمول پرداخت عوارض آزادراهی نیستند.

معافیت عوارض آزادراه برای چه خودروهایی است؟

آقای میرشفیع -معاون ساخت و توسعه آزادراه ها- در اردیبهشت ماه 98 از موافقت وزیر راه و شهرسازی با معافیت‌های جدید عوارضی خبر داد.

طبق این خبر، تاکسی هایی که در حومه و اطراف شهر تردد می‌کنند برای عبور از آزادراه های اطراف، مشمول معافیت پرداخت عوارض هستند. به عنوان مثال در شهر تهران، تاکسی هایی که در مسیر فرودگاه امام تردد می‌کنند و از آزادراه های تهران-قم و تهران-ساوه می‌گذرند، مشمول معافیت پرداخت عوارض هستند.


تخفیف عوارض برای چه خودروهایی است؟

طبق قانون، دو گروه از خودروها مشمول تخفیف عوارض آزادراهی هستند:

  • خودروهای پلاک عمومی: 20 درصد تخفیف
  • خودروهایی با تردد بیش از 40 بار در یکماه: 30 درصد تخفیف

همچنین طبق قانون فوق، خودروهای عمومی که بیش از 40 بار تردد در یکماه داشته باشند، مشمول تخفیف 50 درصدی (20+30) هستند.

از کجا سوال بپرسیم؟

از آنجایی که طرح عوارض الکترونیکی به تازگی اجرایی شده، ممکن است اشکالات یا ایرادات فنی برای راننده‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر، انتقاد، سوال و همچنین هرگونه اعتراض از سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه می‌توانید با « خدمات آنی رو » به شماره تلفن 63468531-021 در تماس باشید یا به شماره 100001531 نظر و درخواست‌تان را بصورت متنی، پیامک کنید.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text