پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

کوچکترین کشورهای جهان

مقدمه

همه‌ی ما کنجکاویم بدانیم کوچک‌ترین کشورهای جهان از نظر مساحت و جمعیت در میان 204 کدام کشورها هستند. همچنین ما دوست داریم با جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ و کشورهای اطراف این ملت ها، آشنا شویم. ما شاید نتوانیم همه‌ی جاهایی که می‌شناسیم و دوست داریم ببینیم را ببینیم. اما آشناشدن با زیبایی کره زمین ما و مکان‌های دیدنی و باارزش و مکان‌هایی که به نوعی متمایزند، می‌توانند به نوعی کنجکاوی ما را ارضا می‌کنند. جالب است بدانید که کوچک‌ترین کشورها از لحاظ وسعت و جمعیت یکی هستند، فقط لیست کمی جابجا شده و زمانی که جمعیت مطرح باشد، جای مالت با دومینیکا عوض می‌شود. این مقاله به شما کمک می‌کند که با شروع از دهمین کشور کوچک، درباره‌ی اهمیت این ده کشور در زمینه‌های مختلفی مانند جغرافیا، گردشگری و دسترسی غذایی  … اطلاعاتی به دست آورید.

 

10 – مالت

 

مالت

مالت کشوری در قسمت جنوبی اروپا است که در دریای مدیترانه واقع شده است. پایتخت این کشور والتا می‌باشد. تراکم جمعیت آن ( کیلومترمربع) 1261.08 و مساحت محیط آن (کیلومترمربع) 316 است. زبان‌های رسمی آن مالتی و انگلیسی است. مالت مجمع‌الجزایری در مدیترانه‌ی مرکزی است. دولت این کشور، جمهوری پارلمانی است. در قانون اساسی مالت، مذهب کاتولیک به عنوان دین رسمی کشور معرفی شده است، اگرچه قانون آزادی مذهب نیز در آنجا به تصویب رسیده است. واحد پول کشور یورو است. گردشگری در مالت بخش مهمی از اقتصاد کشور بوده حدود 15% از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

 

مالت

در حال حاضر سنگ آهک، موقعیت جغرافیایی مساعد، و نیروی کار مولد، منابع مهم مالت را تشکیل می‌دهند. تولید فیلم نیز یک کمک در حال رشد به اقتصاد مالت است. با وجود اندازه‌ی این کشور، مالت به جذب تولید فیلم‌های بین‌المللی از سراسر جهان ادامه می‌دهد و این بهترین نشانه‌ی اعتمادی است که یک کشور کوچک می‌تواند از تولیدکنندگان خارجی بگیرد. مالت به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی گرم، تعداد بسیار زیادی مناطق تفریحی، و بناهای تاریخی و معماری، یک مقصد محبوب در میان گردشگران به شمار می‌رود. از جمله این بناها می‌توان به هفت سایت میراث جهانی یونسکو اشاره کرد که برجسته‌ترین آن‌ها ، معابد مگالیتیک مالت است که جزو قدیمی‌ترین سازه‌های سالم مانده در دنیا می‌باشد. دریای اطراف مالت برای غواصی مشهور است – درحالی‌که آب‌های کم عمق می‌تواند برای غواصان تازه‌کار جذاب باشد، غواصان حرفه‌ای تر ممکن است بتوانند در عمق بیشتر به غواصی پرداخته و آثار جنگ جهانی دوم یا قبل از آن را در اعماق آب ببینند. سازمان‌های گردشگری مالت، آن را به عنوان یک مقصد گردشگری درمانی معرفی می‌کنند.

 

9- مالدیو

 

مالدیو

مساحت زمین مالدیو برابر 298 کیلومترمربع،نام  و تراکم جمعیت آن 1163.67 (کیلومترمربع) است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر مالدیو، ماله است. مالدیو دارای ریاست جمهوری است. زبانی رسمی آن مالدیوی ( دیوهی ) است. پس از دوران زیادی از آیین بودایی در مالدیو، بازرگانان مسلمان دین اسلامی سنی را وارد مالدیو کردند . مردم مالدیو تا اواسط قرن 12 مسلمان شدند. اسلام دین رسمی مالدیو است و انجام علنی دین‌های دیگر در این کشور ممنوع بوده و مشمول پیگرد قانونی است. واحد پول مالدیو روفیا می‌باشد. میزان سواد در این کشور 97 درصد است. برای قرن‌ها اقتصاد مالدیو تنها وابسته به ماهیگیری و دیگر تولیدات دریایی بود. گردشگری حدود 28 در صد از تولید ناخالص داخلی مالدیو را تشکیل می‌دهد.

 

مالدیو

در دسامبر 2004 سونامی بزرگی که در این منطقه اتفاق افتاد، بیش از 100 کشته و 12000 آواره داشت و خسارت مالی بیش از 400 میلیون دلار بر جای گذاشت. برگشتن گردشگری به جای اول، بازسازی‌ خسارت‌های وارد شده توسط سونامی، و ساخت استراحتگاه های جدید، کمک زیادی به بهبود سریع اقتصاد کرد و در سال 2006 افزایش 18 درصدی داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد مردم مالدیو از بیش‌ترین درآمد ناخالص داخلی، به طور سرانه 8731 دلار لذت می‌برند. آب مالدیو جایگاه چندین اکوسیستم است اما بیشتر به دلیل وجود صخره‌های مرجانی رنگارنگ مورد توجه قرار گرفته است .چندین مسجد برجسته و موزه‌ قابل‌توجه در ماله وجود دارد . برای چشیدن طعم واقعی تجربه‌ی محلی مالدیو، به یاد داشته باشید که حتماً از بازار ماهی مالدیو دیدن کنید که در آن علاوه بر ماهی، سبزیجات تازه، میوه و دیگر محصولات عرضه می‌شود. طبق گفته رئیس جمهور  نائورو، مردم مالدیو به دلیل خطر سیل‌هایی که به واسطه تغییرات آب‌وهوایی اتفاق می‌افتد، سومین نسل در خطر انقراض هستند.

 

8- سنت کیتس و نویس

 

سنت کیتس و نویس

فدراسیون سنت کریستوفر و نویس که با نام “فدراسیون سنت کیتس و نویس” هم شناخته می‌شود،هم  در جزایر لیوارد قرار دارد و یک کشور دو جزیره‌ای فدرال در غرب اقیانوس آرام است. مساحت زمین آن برابر 269 کیلومترمربع و تراکم جمعیت آن 149.27 ( کیلومترمربع) است. این کشور هم از نظر وسعت و هم جمعیت، کوچک‌ترین ایالت پادشاهی در قاره آمریکاست. پایتخت و مرکز فرماندهی این دولت فدرال، باسه‌تر است که در جزیره‌ی بزرگ‌تر سنت کیتس قرار دارد. دولت این کشور پارلمانی بوده و زیر نظر سلطنت مشروطه‌ی فدرال اداره می‌شود. پادشاه این کشور الیزابت دوم می‌باشد. زبان رسمی کشور سنت کیتس و نویس، انگلیسی و لهجه محلی است.

 

سنت کیتس و نویس

واحد پول آن دلار کارائیب شرقی است. دین مردم این کشور شامل انگلیکی، پروتستان، کاتولیک رومی و …. است. نرخ سواد در این کشور 97.7 درصد است. سنت کیتس برای اقتصاد خود وابسته به گردشگری است. از سال 1978 به بعد، گردشگری این جزیره در حال گسترش بوده است . قله‌های نویس برای کوهنوردی محبوب بوده و فرد می‌تواند نمایی کاملی از جزیره را از بالای آن ببیند. سافاری آسمانی در ایالت وینگفیلد نیز برای بازدید عالی است. سنت کیتس به خارجیان اجازه می‌دهد تا با استفاده از برنامه‌های سرمایه گذاری با پشتیبانی مالی دولت، وضعیت تبعیت سنت کیتس را کسب کنند که “تابعیت با سرمایه‌گذاری” نامیده می‌شود. برنامه تبعیت سنت کیتس که در سال 1984 ایجاد شد، قدیمی‌ترین برنامه‌ی عمومی شهروندی اقتصادی از این نوع در جهان می‌باشد.

 

7- جزایر مارشال

 

جزایر مارشال

این کشور در شمال اقیانوس آرام قرار دارد. مساحت زمین این کشور برابر با 181 کیلومترمربع و تراکم جمعیت آن 326.35 ( کیلومترمربع) است. پایتخت این جزایر و بزرگ‌ترین شهر آن ماجورو می‌باشد. زبان‌های رسمی مارشال، مارشالی و انگلیسی هستند. نوع دولت این کشور جمهوری دموکراتیک ریاست جمهوری واحد است. رئیس‌جمهور کنونی مارشال کریستوفر لویک است. دولت جزایر مارشال تحت ترکیبی از سیستم ریاست جمهوری – پارلمانی اداره می‌شود که در قانون اساسی آن درج شده است. واحد پول آن دلار آمریکاست و نرخ سواد در این کشور 93.7 درصد می‌باشد. در سال 1986، پیمان مشارکت آزاد با آمریکا به قدرت رسید و جمهوری جزایر مارشال حق حاکمیت خود را به دست آورد. طبق این پیمان، آمریکا در ازای استفاده پیوسته نظامی از محدوده آزمایش موشکی کاواجالین، به این جزایر کمک رسانده و از آن‌ها دفاع خواهد کرد. آمریکا 67 سلاح اتمی را در جزایر مارشال آزمایش کرد، که از جمله اینها، بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای که آمریکا تا به حال انجام داده است، با نام کستل براوو (Castle bravo) را می‌توان نام برد.

در سال 1956، کمیسیون انرژی اتمی، جزایر مارشال را آلوده‌ترین مکان دنیا با اختلاف زیاد اعلام کرد. گروه‌های مذهبی مهم در جمهوری جزایر مارشال شامل اتحادیه‌ی کلیسای مسیحیت، محفل روحانیان، کلیسای کاتولیک روم و … هستند. گروه کوچکی از مسلمانان احمدیه نیز در ماجورو وجود دارند و اولین مسجد آن در پایتخت، در سپتامبر 2012 افتتاح شد. آب و هوای این جزایر گرم و شرجی است و از می تا نوامبر فصل بارانی آن است. این جزایر غالباً از توفان آسیب می‌بینند. مهم‌ترین محصولات تجاری آن نارگیل، گوجه‌فرنگی، خربزه و میوه درخت نان است.

 

جزایر مارشال

جزیره دارای منابع طبیعی کمی است و واردات به مراتب بیش از صادرات است. با توجه به گرمسیری بودن جزیره، به جز جزیره‌ی لارا در ماجورو، چیز کمی برای دیدن وجود دارد. در صورتی که برای گردشگری به این جزایر سفر می‌کنید، لازمست که از ماجورو خارج شده و جزایر همسایه آن‌ همانند آرنورا نیز ببینید. این جزایر مرجانی، خیلی تمیزتر بوده و یک بهشت گرمسیری واقعی را برای شما فراهم می‌کنند. در اکتبر 2011 دولت اعلام کرد منطقه‌ای به وسعت حدوداً دو میلیون کیلومترمربع از اقیانوس باید به عنوان پناهگاه کوسه‌ها محافظت شود. این منطقه بزرگ‌ترین محل حفاظت‌شده برای کوسه در سراسر جهان است. در آب‌های حفاظت‌شده، هرگونه شکار کوسه ممنوع می باشد.

 

6- لیختن‌اشتاین

 

لیختن‌اشتاین

لیختن‌اشتاین یک کشور کوهستانی در اروپای مرکزی است که از غرب و جنوب با سوییس و از شرق و شمال با اتریش هم مرز است. پایتخت آن شهر فادوتس می‌باشد. مساحت زمین آن 160 کیلومترمربع و تراکم جمعیت 210.75 ( کیلومترمربع ) می‌باشد.  لیختن‌اشتاین کوچک‌ترین و ثروتمندترین کشور آلمانی‌زبان است و تنها کشوری است که کاملاً داخل رشته‌کوه آلپ قرار دارد. این کشور با عنوان شاهزادگی شناخته می‌شود زیرا تحت سلطنت مشروطه به رهبری یک شاهزاده است و شاهزاده‌ی کنونی آن هانس آدام دوم می‌باشد. واحد پول این کشور فرانک سوییس است. زبان رسمی آن آلمانی است. بر اساس سرشماری سال 2000، 87.9 درصد از جمعیت آن مسیحی است.

لیختن‌اشتاین کمترین بدهی خارجی را دارد. این کشور همچنین یکی از کمترین نرخ های بیکاری در جهان را دارد که 1.5 درصد است. نرخ سواد در این کشور 100 درصد است. برنامه های ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان، که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه مدیریت می‌شود، باعث شده است که کیفیت آموزش لیختن‌اشتاین، در حال حاضر در رتبه دهم جهان قرار داشته باشد. این کشور یکی از کمترین میزان جرم در جهان را دارد.

 

لیختن‌اشتاین

این کشور از معدود کشورهای جهان است که دارای یک نیروی نظامی نیست. طبیعت و فرهنگ دو عنصر اصلی هستند که لیختن‌اشتاین را منحصربه‌فرد کرده‌اند. اینجا، در محلی که آلپ غربی و شرقی به هم می‌رسند، قلعه‌های قدیمی، معماری مدرن، موزه، حیوانات وحشی، گل‌های کوهی و صخره‌های کمیاب، قلمرویی را ساخته است که مانند ندارد.

 

5- سان مارینو

 

سان مارینو

کشور کوچک سان مارینو از همه سمت هم مرز با کشور ایتالیاست. مساحت جغرافیایی آن 61 کیلومترمربع و تراکم جمعیتش 473.44 نفر (کیلومترمربع ) می‌باشد. سان مارینو سومین کشور کوچک در اروپاست و تنها واتیکان و موناکو از آن کوچک‌تر هستند. بزرگ‌ترین شهر آن دوگانا است. سان مارینو دارای کمترین جمعیت در بین تمام اعضای شورای اروپا می‌باشد . زبان رسمی آن‌ها ایتالیایی است. واحد پول کشور یورو است. نرخ سواد 96 درصد است. وضعیت آب و هوایی آن مدیترانه‌ای با تأثیرات قاره‌ای است، که تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد. مردم سان مارینو عمدتاً پیرو کاتولیک هستند. بیش از 97 درصد از مردم آن، اقرار به کاتولیک بودن دارند.

 

سان مارینو

سان مارینو اولین دولت کمونیست انتخاب شده به شیوه دموکراتیک در جهان را داشت که در بین سال‌های 1945 تا 1957 روی کار بود. سان مارینو ادعا دارد که قدیمی‌ترین کشور مستقل و جمهوری مشروطه باقی‌مانده در جهان است. اقتصاد کشور عمدتاً بر اساس سرمایه‌گذاری، صنعت، خدمات و گردشگری است. جاذبه‌های گردشگری سان مارینو حقیقتاً گردشگران را علاقه‌مند می‌کند تا این کشور زیبا با چشم اندازهای عالی را ببینند. جاذبه‌های قابل‌توجه بسیاری در سان مارینو وجود دارد. برخی از جاذبه‌های گردشگری مشهور سان مارینو عبارتد از: باسیلیکا، کاخ دولت، کلیسای سنت فرانسیس، قلعه‌ی گوایتا، قلعه سستا، موزه‌ی دولتی، کتابخانه‌ی هانتینگتون، گالری هنری و باغ‌های گیاه‌شناسی ….

 

4- تووالو

 

تووالو

تووالو که سابقاً به نام جزایر الیز شناخته می‌شد،  یک کشور جزیره‌ای پلينزیایی است که در اقیانوس آرام و در بین مسیر هاوایی و استرالیا قرار دارد. جمعیت 10000 نفری این کشور، این کشور را تبدیل به سومین کشور مستقل کم جمعیت در جهان کرده است و تنها کشورهای  واتیکان و نائورو جمعیت کمتری دارند. از نظر مساحت فیزیکی زمین،  تووالو با داشتن 26 کیلومترمربع مساحت، چهارمین کشور کوچک در جهان است. پایتخت تووالو شهر فونافوتی می‌باشد. زبان رسمی آن تووالویی و انگلیسی است. نوع دولت آن دموکراتیک پارلمانی است که زیر نظر سلطنت مشروطه می‌باشد. ملکه‌ی این پادشاهی الیزابت دوم است. واحد پول استفاده‌شده در تووالو، دلار تووالو و دلار استرالیاست.

 

تووالو

غذای تووالو، عمدتاً از نارگیل و گونه‌های متفاوت ماهی است که در اقیانوس تووالو یافت می‌شوند. نارگیل در شکل‌های مختلف و به صورت آب نارگیل، شیر نارگیل، و میوه‌ی نارگیل، برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌شود . مرداب فونافوتی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های تووالو است و مکان مناسبی برای شنا و غواصی سطحی می‌باشد . همچنین در این جزیره، غواصی پیشرفته و ماهیگیری شکاری نیز انجام می‌شود. گردشگران می‌توانند بازی ملی کیلیکیتی که نوع محلی بازی کریکت است، و بازی تئانو، که یک بازی شبیه والیبال است، را نیز مشاهده کنند. از دیگر جاذبه‌های این جزیره، دفتر تمبرشناسی را می‌توان نام برد که برای کلکسیونرهای سراسر جهان تمبر ارائه می‌کند.

 

3- نائورو

 

نائورو

نائورو که قبلاً به نام جزیره‌ی پلزنت شناخته می‌شد، یک کشور جزیره‌ای در میکرونزی در جنوب اقیانوس آرام است. پایتخت آن یارن می‌باشد. نائورو کوچک‌ترین جمهوری دنیاست که تنها 21 کیلومترمربع مساحت دارد. این جزیره یک جزیره‌ی بیضی شکل در جنوب غربی اقیانوس آرام و در 42 کیلومتری جنوب خط استوا است. جزیره با صخره‌های مرجانی احاطه شده است. نائورو با داشتن 9378 نفر جمعیت، دومین کشور کم جمعیت بعد از واتیکان می‌باشد. نائورو یک کشور جمهوری با سیستم دولت پارلمانی است. رئیس‌جمهور نائورو در حال حاضر بارون واکا است. در نائورو از دلار استرالیا به عنوان پول رسمی استفاده می‌شود.

نائورو برای کسب درآمد، به طور خلاصه تبدیل به یک بهشت مالیاتی و مرکز پول شویی غیرقانونی شد. از سال 2001 تا 2008 نائورو قبول کرد که در ازای استفاده دولت استرالیا از بازداشتگاه نائورو، از آن‌ها  کمک دریافت کند . مذهب اصلی مردم این جزیره مسیحیت می‌باشد. زبان رسمی آن نائورویی است. به دلیل اینکه زبان نائورویی در خارج کشور رایج نیست،  انگلیسی زیاد در آن جا صحبت می‌شود و زبان دولت و تجارت است. نرخ سواد این کشور 96 درصد است. تحصیلات برای کودکان 6 تا 16 سال اجباری است.

 

نائورو

مردم نائورو چاق‌ترین مردم جهان هستند. در نتیجه نائورو بیش‌ترین سطح شیوع هر دو نوع دیابت را در جهان دارد. برخی از بهترین صخره‌های مرجانی اقیانوس آرام در نائورو وجود دارد و گردشگران معمولاً زمان خود را در آنجا با فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری، غواصی و دیگر ورزش‌های آبی سپری می‌کنند. منظره‌ی زیر آب شگفت‌انگیز بوده و غواصی می‌تواند تجربه‌ای شاد برای هر فردی باشد. نائورو جزیره‌ی زیبایی است. خرید در نائورو دربرگیرنده‌ی چیزهای زیادی است که جزء جدایی‌ناپذیر زندگی در جزیره هستند. بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از کلاه حصیری ، زیورآلات ساخته‌شده از صدف، وسایل الکتریکی، لباس و….

 

2- موناکو

 

موناکو

موناکو یک کشور پادشاهی در غرب اروپا است که از سه سمت با فرانسه هم مرز می‌باشد. یک مرز آن با دریای مدیترانه است. مساحت این کشور 2.02 کیلومترمربع بوده و جمعیتی برابر با 35,881 نفر دارد که موناکو را تبدیل به دومین کشور کوچک جهان از نظر وسعت و جمعیت کرده است. دولت شاهزادگی موناکو تحت سلطنت مشروطه است و شاهزاده آلبرت دوم در رأس کشور قرار دارد. زبان رسمی فرانسوی است اما گویش مونگاسک، ایتالیایی و انگلیسی نیز بسیار صحبت شده و فهمیده می‌شود. با وجود سیاست خارجی جداگانه و استقلال موناکو،  مسئولیت دفاع آن با فرانسه است. واحد پول کشور همانند فرانسه یورو می‌باشد. قبل از سال 2002 موناکو سکه‌های خود را ضرب می‌زد، که فرانک موناکو بود . به موناکو اجازه داده شد تا سکه‌های یورو را با طراحی موناکویی در سمت ملی آن به ضرب برساند. نرخ سواد این کشور 99 درصد است. دین رسمی آن کاتولیک رومی است و آزادی دین‌های دیگر توسط قانون اساسی تضمین شده است.

 

موناکو

آب و هوای معتدل، مناظر عالی و امکانات شرط‌بندی، موناکو را تبدیل به یک مقصد گردشگری و مرکز تفریحی برای افراد ثروتمند و معروف در جهان کرده است. در این کشور هیچ‌گونه مالیات درآمدی وجود ندارد و مالیاتی کسب و کار پایین است و برای یک پناهگاه مالیاتی به شمار می‌رود . موناکو به داشتن بالاترین سرانه درآمد ناخالص داخلی در جهان، به مبلغ 153.177 دلار آمریکا، می‌بالد. همچنین نرخ بیکاری در آن کمترین مقدار در جهان بوده و 0 درصد است. بر اساس کتاب حقایق جهانی سیا، موناکو کمترین نرخ فقر و بالاترین سرانه تعداد افراد میلیونر و بیلیونر در جهان را دارد. برای چهارمین سال پیاپی، موناکو در سال 2012 نیز با داشتن نرخ 58,300 دلار برای هر مترمربع، گران‌ترین بازار املاک و مستقلات در جهان را تجربه کرد . موناکو برای احیای اراضی مشهور است که سبب افزایش اندازه‌ی کشور تا حدود 20 درصد شده است.

 

موناکو

از سال 1929، مسابقات سالانه گراندپریکس، در خیابان‌های موناکو برگزار می‌شود. این به عنوان یکی از با اعتبارترین مسابقات اتومبیل‌رانی جهان شناخته می‌شود. موناکوویل، مونت‌کارلو، باغ گیاه‌شناسی موناکو، موزه‌ی اوشیانوگرافیک و کاخ شاهزاده، از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در موناکو هستند. برخی از کالاهای ویژه که در موناکو درست می‌شوند عبارت‌اند از فوگاس که نوعی شیرینی است که با بادام و آجیل تزیین می‌شود، استوکافی که نوعی ماهی است که در سس پخته می شود، سوکا که یک شیرینی پهن است، و بارباگیوان که نوعی شیرینی ویژه پر از کدوتنبل و برنج است.

 

1 – واتیکان

 

واتیکان

دولت‌شهر واتیکان بر روی تپه‌ی واتیکان و در ساحل سمت راست رود تیبر در شهر رم قرار دارد.  امروزه واتیکان کوچک‌ترین کشور جهان است. مساحت این کشور 1 کیلومترمربع است و تراکم جمعیتی آن 920 ( کیلومترمربع ) می‌باشد. واتیکان کشوری محصور در خشکی است. واتیکان تنها دولت مستقلی است که هنوز عضوی از سازمان ملل متحد نشده است. در مورد سیاست این کشور لازم به ذکر است که تمام قدرت در اختیار فردی است که ریاست کلیسای کاتولیک را بر عهده دارد. این شخص به عنوان پاپ شناخته می‌شود. در 13 مارس 2013 کاردینال خورخه ماریو برگولیو از آرژانتین، جایگزین پاپ بندیکت شانزدهم شده و پاپ فرانسیس اول شد. پول رایج در این کشور یورو است.

 

واتیکان

زمانی که صحبت از اقتصاد و امور مالی می‌شود واتیکان دارای بودجه‌ی دقیقی است که آن را رعایت می‌کند. بودجه‌ی آن‌ها شامل موزه‌ها و ادارات پست است که از طریق فروش سکه، تمبر، مدال و دلارهای گردشگری پشتیبانی می‌شود . یک پشتیبان مهم اقتصاد واتیکان از کمک‌های مالی و مشارکت‌هایی است که از کلیساهای کاتولیک سراسر جهان می‌آید. واتیکان هیچ زبان رسمی ای ندارد اگرچه بیشتر افراد آن لاتین صحبت می‌کنند. دیگر زبان‌های مشترک که در این کشور صحبت می‌شوند آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی است. شرایط آب و هوایی واتیکان مانند رم است. دما، ، آب‌وهوای مدیترانه‌ای، باعث زمستان‌های معتدل و بارانی از ماه سپتامبر تا اواخر می، و تابستان‌های گرم و خشک از می تا آگوست می‌شود.

این کشور یک مقصد مهم برای گردشگران، مخصوصاً مسیحیانی است که دوست دارند پاپ را دیده و یا مراسم دینی خود را انجام دهند. مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری واتیکان شامل کلیسای سلطنتی سنت پیتر، میدان سنت پیتر، موزه‌های واتیکان، سیستین چپل، و اتاق‌های رافائل است. آن‌ها عمدتاً غذای ایتالیایی و یونانی می‌خورند.

 

Check Also

معرفی رودخانه های مازندران

معرفی رودخانه های مازندران رود، آبی است روان که از به هم پیوستن آب چند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text