پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کوتاه شدن دست مافیای گردشگری در صدور مجوزها

به گزارش خبرگزای فارس از ساری، در آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار کرد: تاکنون در تودیع و معارفه مدیران شرکت نکردم؛ به دلیل حساسیت و نگاهی که حوزه گردشگری دارد بهترین فرصت است تا درد دل مدیریتی با شما داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود تا سهم گردشگری مازندران نسبت به کشور و عرصه بین‌المللی احصا شود، افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هویت فردی و اجتماعی مازندران است.

استاندار مازندران باز تعریف در حوزه گردشگری را یکی از اولویت‌های این بخش دانست و تصریح کرد: رسوم، بناها، بازار‌های محلی، ابنیه‌های تاریخی به ویژه روستاها در توسعه گردشگری باید صیانت شود.

*مازندران سوغات ندارد
وی با بیان اینکه در مازندران 3هزار و 600 روستا ثبت شده است این مبنایی برای حفظ تمدن استان است، ادامه داد: با وجود تمدن کهن در مازندران  این استان فاقد واژه سوغات است.

به گفته حسینی‌پور، اگرچه برنج مازندران در عرصه بین‌المللی برند است اما به عنوان یکی از نیازهای غذایی به عنوان سوغات برند نشد.

وی مازندران را با وجود قدمت تاریخی، ورزشی، کشاورزی و نخبگان فاقد موزه دانست و گفت: توسعه گردشگری سبب می‌شود تا جایگاه مهمی در سیاست‌ها داشته باشیم همچنین این مقوله به عنوان موئلفه دیپلماسی در برخی از کشورها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری چهارمین صنعت جهان است و در تولید ناخالص ملی بیش از کشاورزی و خودرو سازی آورده دارد، تصریح کرد: باید در حوزه صنعت گردشگری آسیب شناسی شود تا سهم مازندران در توسعه اقتصادی مشخص شود.

حسینی پور اولویت نخست مازندران را صنعت کشاورزی دانست و گفت: امنیت غذایی مانند موشک‌ها برای جامعه با اهمیت است؛ 12 درصد سبد غذایی کشور را مازندران تامین می‌کند.
حسینی‌پور با اعلام اینکه اولویت دوم مازندران صنعت گردشگری است اما این بخش در پنج سال اخیر کمترین سهم از تسهیلات بانکی را داشت، افزود: 75 درصد تسهیلات بانکی مازندران به ساخت و ساز اختصاص یافت.

*چالش گردشگری مازندران عدم مدیریت است
وی چالش اصلی گردشگری در مازندران را مشکل مدیریتی دانست و اظهار کرد: مازندران رتبه 14 یا 15 بیکاری را دارد ما نتوانسیم از ظرفیت گردشگری برای رفع بیکاری استفاده کنیم.

استاندار مازندران وجود 900 آب‌بندان در استان را ظرفیت مناسب برای توسعه گردشگری و اشتغال در این بخش دانست و گفت: به دلیل مدیریت سلیقه‌ای بعد از 43 سال سند آمایش گردشگری نداریم.

وی به توسعه گردشگری خارجی در استان تاکید کرد و ادامه داد: مازندران با داشتن 470 کیلومتر ساحل فاقد کشتی گردشگری است این ظرفیت باید در استان احیا شود.

*کوتاه شدن دست مافیا در صدور مجوزها
حسینی‌پور با بیان اینکه گردشگران کشورهای عربی علاقمند به دریا و کوه هستند ما نتوانستیم از پول آنها به سود استان استفاده کنیم، تصریح کرد: دست مافیایی که برای صدور مجوزها در اداره کل میراث فرهنگی باز شده بود باید رها شود.
وی جنگل‌های هیرکانی را یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری دانست و ادامه داد: برخی به جنگل‌های آفریقا می‌روند تا طبعیت ببینند؛ ما برای توسعه گردشگری جنگل هیرکانی و میانکاله کاری انجام ندادیم.

وی با تاکید براینکه برای توسعه استان از چهار راه گردشگری باید به رونق اقتصادی برسیم، خاطرنشان کرد: برای تعطیلات نوروز امسال حدود 20 میلیون گردشگر داخلی بالغ بر 32 میلیارد تومان تراکنش مالی داشتند، سهم گردشگری مازندران در این آمار کجاست؟
به گفته حسینی‌پور، اسکله دریایی، کشتی‌های کروز مسافربری، شهرک‌های سلامت، آب‌بندان‌ها، رودخانه‌ها و سدها ظرفیتی است که برای رونق گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار مازندران ضمن گله‌مندی از اینکه برخی از دوستان سطح و اندازه این استان در حوزه گردشگری را پایین آوردند، یادآور شد:مجموعه گردشگری استان باید راهبردی و با برنامه هدایت شود.

**گردشگری انقلاب اسلامی
این مسوول گردشگری انقلاب اسلامی را یکی از موارد قابل توجه در مازندران عنوان کرد و ادامه داد:
گردشگری انقلاب اسلامی در شاخص‌های گردشگری جهان وجود ندارد؛ باید اتفاقاتی که در دوران انقلاب در استان رخ داده است را به گردشگران معرفی کنیم.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه شهر هزار سنگر آمل را می‌توانیم به عنوان مقصد گردشگری انقلاب اسلامی معرفی کنیم، اظهار کرد: باغ موزه دفاع مقدس و معرفی ژنرال‌های مدافع حرم رویداد مناسبی برای معرفی گردشگری انقلاب اسلامی است.

وی امام‌زادگان و بقاع متبرکه را از ظرفیت‌های گردشگری زیارتی و معنوی در مازندران دانست و یادآور شد: مازندران دیار علویان است اما از این ظرفیت برای گردشگری دینی استفاده نشد.

استاندار مازندران توجه به صنایع دستی مازندران و ایجاد و حفظ اشتغال در این بخش را مورد تاکید قرار داد و گفت: چوب درختان مازندران به صورت قاچاق در بازار تهران به فروش می‌رسد اما برای تولید صنایع دستی داخلی چوب نداریم.

وی به انتخاب مدیران همسو با برنامه‌های دولت در مازندران اشاره کرد و افزود: برای گردشگری مازندران مدیری انتخاب کردیکم که متعلق به هیچ باند و جناحی نیست آمد تا گردشگری را متحول کند.

حسینی‌پور با تاکید براینکه با مدیرانی که با برنامه‌های ما همسو نباشد برخورد می‌شود، یادآور شد: تمام افراد نخبه و شایسته‌ای که به دلایل مختلف در بن بست کاری بودند باید در حوزه مدیریتی به کار گرفته شوند.

تعامل با دستگاه‌های اجرایی
مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم اظهار کرد: دوره جدید مدیریتی با ایجاد مرام نامه و نقشه راه با چهار گزاره فعالیت خود را شروع کرد.

علی طلوعی یادآور شد: این مرام نامه با چهار گزاره ازفرمایشات مقام معظم رهبری و ائمه اطهار در حوزه میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در میراث فرهنگی کار کردن به شیوه سیاست‌مدارانه انجام نمی‌شود، تصریح کرد: میراث فرهنگی در کشور و استان به عنوان مرکز جهان تلقی می‌شود ما در این وزارتخانه با فقر دست و پنجه نرم نمی‌کنیم.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی و زمان‌بندی 20 مسئله شناسایی شد و در دوران کاری ادبیات مشترک مدیران برای رسیدن به هدف متعالی خواهد بود، گفت: در حوزه گردشگری برای ایجاد تعامل با 10 دستگاه اجرایی مرتبط تفاهم نامه منعقد کردیم.

طلوعی مشخصات یک مدیر میراثی را شجاع در تصمیم‌گیری، مردمی، اجتهاد و اقتدار در مدیریت معرفی کرد و افزود: مدیران در کار باید پروژه تعریف کنند تا در مدت سه ساله کاری خود به اتمام برسانند.

وی با اشاره به اینکه تمام کاوش‌ها و حفاری‌ها باید با حضور کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود، تصریح کرد: هیچ احدی در هر جایگاه مسوولیتی حق دخالت در کار مدیران میراث فرهنگی را ندارد.

*نگاه آمایشی در حوزه گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز یکی از دغدغه‌های خود را کمک به توسعه گردشگری مازندران دانست و گفت: حضور بیش از 20 میلیون گردشگر سالانه، 52 رشته صنایع دستی و 2800 آثار میراثی گواه جایگاه بالای مازندران در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراثی در کشور است.

صادق برزگر با اشاره به اینکه مازندران استان منحصر به فرد به لحاظ تنوع گردشگری و مهد میراث فرهنگی ناملموس است، افزود:علیرغم چنین ظرفیتی، نتوانسته است سهم قابل توجه‌ای در اقتصاد استان(تولید ناخالص داخلی) داشته باشد.
وی به تجربه کشورهای موفق در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: بدون داشتن برنامه‌های جامع و هدفمند نمی‌توان به توسعه مطلوبی در این بخش رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران دلیل تفاوت رونق گردشگری در استان و کشورهای همسایه را در نوع مدیریت و سیاست‌های کلان اقتصادی ما دانست و گفت:متاسفانه گردشگری یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی اقتصاد استان مازندران نبوده است.

به گفته برزگر، مهمترین مشکل مازندران در گردشگری را مدیریت سلیقه‌ای و جای خالی برنامه ریزی بلند مدت و یکپارچه عنوان کرد و یادآور شد:
نگاه بخشی یکی از مشکلات ما در حوزه گردشگری مازندران است.

وی یکی از ضرورت‌های مهم در جهت توسعه گردشگری استان را داشتن دانش و فرهنگ گردشگری یاد کرد و افزود: باید از سطح مدیران کل تا قشر عادی جامعه آموزش داده شود.

برزگر با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه گردشگری داشتن نگاه آمایشی یعنی ارائه برنامه‌ها و سناریوها بر اساس رویکرد آمایش سرزمینی درست و مطلوبی است، خاطرنشان کرد: هر کدام از شهرستان‌های ما بر مبنای سلیقه و نیاز بازار هدف باید ساماندهی و برنامه‌ریزی شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از ظرفیت‌های حوزه گردشگری و غیره یکی دیگر از اولویت‌های ما خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران خارجی، داخلی و حمایت جدی از آنها را با (اتخاد مشوق‌های سرمایه گذاری، تشکیل کارگروه تسهیل‌گری مجوزها) میسر دانست و گفت: برنامه ریزی جهت برند سازی محصولات گردشگری، حمایت از استارتاپ‌های حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و تاریخی و تدوین برنامه عملیاتی با کمک استارت‌آپ‌های برگزیده، استفاده بهینه از فرصت‌های به جای مانده در بحث رویداد 2022 از سری برنامه‌های ما در دوران مدیریتی برای توسعه گردشگری مازندران است.

وی آسیب شناسی و رفع مشکلات درون سازمانی اداره کل و ساماندهی آن را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با بکارگیری ظرفیت‌هایی که اداره کل میراث فرهنگی استان داریم با همکاری و همراهی استانداری مازندران و ادارت کل استان و چتر حمایتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، مثلث اعتمادی شکل بدهیم که خروجی آن توسعه مطلوب گردشگری استان مازندران و به تبع آن شاهد ارتقا جایگاه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هم در سطح استان و هم در سطح وزارت باشیم.

به گزارش فارس،صادق برزگر استاد دانشگاه پیام نور استان گلستان دانش آموخته گروه جغرافیا از دانشگاه خوارزمی به عنوان مدیرکل جوان میراث فرهنگی مازندران معارفه شد.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text