سه‌شنبه 28 فروردین 1403

کشتی به گِل نشسته مدیریت در بخش گردشگری تنکابن

گردشگری یا توریسم به‌طورکلی به‌عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می‌شود. هرچند که در سال‌های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به‌واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود.

اهمیت گردشگری
گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پررنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تأمین غذا و اقامت، رفت‌وآمد، تفریح و گشت‌وگذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه‌ها باید هزینه کند. این هزینه‌ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می‌کند.

هر چه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می‌شود و این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است. گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می‌توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی‌شان بپردازند.

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است.

به نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده است. از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد و همچنین سو مدیریت مسئولان و بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران است.

بجای دستان، پاهای سرمایه‌گذار را نگیرید!
لیلا آهنگریان بانویی جوان از منطقه سه‌هزار تنکابن و با سابقه ۱۰ ساله کار دریایی، برای نخستین بار طرحی تفریحی و توریستی را در ساحل شهرستان تنکابن اجرا کرد اما…بشنوید استقبال و حمایت مسئولان این شهرستان را از این طرح گردشگری ساحلی!

۲۸ اسفند سال ۹۵ کشتی ساحلی آناشیپ با اجاره زمین از امور آب و شهرداری آغاز به فعالیت کرد اما مراحل دریافت مجوز از میراث فرهنگی استان طولانی شده و در حال انجام است.

سه میلیارد و نیم سرمایه‌گذاری شخصی بدون دریافت هیچ‌گونه وامی انجام شد و مراحل بعدی همچون هموارسازی محوطه و راه‌اندازی آلاچیق منوط به دریافت مجوز شده است.

مدیر کشتی ساحلی آناشیپ اظهار کرد: چهار سال پیش طرح ایجاد بندر تفریحی را ارائه کردم اما به دلیل عدم موافقت، طرح امروز به این صورت به اجرا درآمد.

لیلا آهنگریان عنوان کرد: گویا مسئولان این طرح را سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌کنند و از دید آن‌ها سرمایه‌گذاری صرفاً شامل ساخت‌وساز می‌شود.

وی افزود: به هر مشقتی که بود تنها شناورِ متحرک را به عشق شهر خودم، تاکنون فعال نگه داشتم اما بارها به دلیل عدم‌حمایت و حتی ایجاد آزار و اذیت، قصد جابجایی آن را به شهری دیگر داشتم.

مدیر کشتی ساحلی آناشیپ با بیان اینکه برنامه‌ریزی پیشرفت این طرح را تا ۱۰ فاز را نیز داشته، متذکر شد: از مسئولان صرفاً تقاضای حمایت کلامی دارم و نه مالی اما آن نیز دریغ شد. اگر دستم را نمی‌گیرند، لطفاً پایم را هم نگیرند و بگذارند فعالیت کنم.

این مسئول اضافه کرد: در کنار سرمایه‌گذاری، برای اینکه جوانان شهرستان تنکابن مکانی برای تفریح در این شهر داشته باشند، قصد دارم آلاچیق، اقامتگاه، فروشگاه زنجیره‌ای، کلبه‌های متحرک بر روی آب و کشتی در درون آب را نیز راه‌اندازی کنم تا در عین ایجاد اشتغال برای منطقه، جذب گردشگران اتفاق بیافتد.

آهنگریان با انتقاد از عدم‌حمایت از بخش خصوصی خاطرنشان کرد: برنامه سرمایه‌گذاری فراساحلی داشتم اما در همین ساحل متوقف شدم. این شهر متعلق به همه‌ی ماست و من به‌نوبه‌ی خودم‌ آمدم تا در حد توانم تغییر و تحول را ایجاد کنم و در صورت دریافت مجوز، فازهای بعدی را استارت خواهم زد.

اقامت نوروزی بیش از 760 هزار نفر در تنکابن
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از شروع به کار ستاد خدمات اجرایی سفر از تاریخ 27 اسفند در این شهرستان و استقرار دبیرخانه در اداره محیط‌زیست تا پایان تعطیلات 13 فروردین، روزانه بازدیدهای مشترک ادارات از واحدهای خدماتی، صنفی، پمپ‌بنزین‌ها و… برای بررسی چگونگی خدمات به گردشگران صورت پذیرفت، اظهار کرد: میزان اقامت در واحدهای اقامتی گردشگری، ویلاهای استیجاری، زائرسراها و… تا روز آخر تعطیلات نوروزی ۷۶۶ هزار و ۲۴۷ نفر شد.

نادر سحرخیز تعداد بازدید از موزه مردم‌شناسی 2 هزار را هزار و ۷۲۰ نفر، تعداد بازدید نظارتی از واحدهای گردشگری را ۹۷ مورد بیان کرد و افزود: شهرستان تنکابن دارای ۲۴ واحد اقامتی همچون هتل، متل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، ۱۳ واحد بومگردی، ۷ واحد پذیرایی سفره‌خانه، رستوران، کمپینگ بین‌راهی، ۶ دفتر خدماتی سیاحتی و جهانگردی، ۱۶ کیوسک رزرواسیون ویلاهای استیجاری (خانه مسافر) و بیش از ۵۰۰ ویلای استیجاری شناسایی‌شده برای پذیرش و ارائه خدمات به گردشگران است.

وی با اشاره به گستردگی شهرستان تنکابن عنوان کرد: بخش عمده گردشگران به سمت محورهای گردشگری دوهزار و سه‌هزار و روستاهای زیبای آن همچون روستای تاریخی مران و موزه مردم‌شناسی برسه می‌روند.

این مسئول با بیان اینکه برای انجام طرح گردشگری ابتدا باید از طریق شهرداری به میراث فرهنگی معرفی صورت گیرد، یادآور شد: برای طرح گردشگری کشتی ساحلی آناشیپ این مسیر اشتباه طی شد و باتوجه به اینکه حتی بسیاری از شرایط مدنظر ما را نیز نداشتند، اما تا حد لازم کمکشان کردیم و به‌زودی با صدور موافقت اصولی آن و کسب پروانه، می‌توانند از تسهیلات گردشگری نیز استفاده کنند.

مدیریت، کلید گمشده بخش گردشگری
در پایان لازم به ذکر است، حمایت از طرح‌های مختلف گردشگری در شهرستان، استقبال مسافران و گردشگران و به طبع سرازیر شدن سرمایه و اشتغال را برای منطقه ما به همراه خواهد داشت لذا از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود با مدیریتی یکپارچه در این موضوع، دریچه‌های رونق و امید را به روی شهروندان بگشایند.

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text