جمعه 10 فروردین 1403

کشته و زخمی شدن 15 هزار نفر در تصادفات رانندگی شهریور ماه

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به تلاش و سختگیری‌های پلیس طی سال‌های گذشته برای ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی گفت: خودروسازان داخلی باید ایمنی خودروهای خود را به خودروهای روز اروپایی برسانند.

به گزارش سرویس «انتظامی» ایسنا، سردار تقی مهری در حاشیه بازدید هوایی از محور کرج چالوس افزود: هر ساله در دنیا شرکت‌های تولیدکننده خودرو با بهره‌گیری از فناوری‌های روز نسبت به ارتقای ایمنی خودروها اقدام می‌کنند که این امر در 2 بخش پیشگیری از بروز حوادث رانندگی و کاهش صدمات در زمان رخداد تصادف صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این که قطعا استانداردهای مصوب به عنوان کف ایمنی خودروها محسوب می‌شود افزود: بر این اساس استفاده از ترمزهای هوشمند، کیسه‌های هوا و بدنه‌های مقاوم می‌تواند در کاهش حوادث ترافیکی بسیار موثر باشد لذا خودروسازان داخلی باید نسبت به ارتقای ایمنی تولیدات خود هم در بخش پیشگیری از حوادث رانندگی و هم در بخش کاهش صدمات در زمان رخداد حادثه تلاش کنند تا میزان تلفات حوادث رانندگی آنها کاهش یابد.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که در کنار این امر رفع نقاط حادثه‌خیز موجود و ارتقای سیستم‌های امداد و نجات نیز ضروری است تاکید کرد: طی سال‌های گذشته در خصوص آشکارسازی و رفع 3200 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها اقداماتی از سوی وزارت راه صورت گرفته است که قطعا این اقدامات کافی نبوده و باید توسعه یابد.

وی با بیان این که حدود 50 درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در مسیر انتقال یا بیمارستان فوت می‌کنند خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های متولی نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند اما کافی نیست و باید در خصوص امداد پیش‌بیمارستانی، توسعه استفاده از بالگردهای امدادی و آمبولانس‌های مجهز و به روز و تجهیز بیمارستان‌ها به امکانات پذیرش مصدومان حوادث رانندگی اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به حجم بالای سفرها در شهریور امسال به استان‌های سیاحتی و زیارتی گفت: از ابتدای شهریورماه تا کنون متاسفانه 15 هزار نفر از هموطنان در حوادث رانندگی کشته و زخمی شدند و علی‌رغم کاهش 14 درصدی کشته‌های سرصحنه، شمار مجروحان این حوادث 1.5 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: بیشترین حجم تردد در شهریور ماه در جاده‌های تهران مشهد، محورهای منتهی به استان‌های شمالی و استان قم بوده است.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که مرحله پایانی طرح ویژه ترافیکی تابستان از هفته جاری آغاز می‌شود و تا 4 مهرماه ادامه دارد تاکید کرد: برابر تدبیر فرمانده ناجا در این طرح تجهیزات و نیروی انسانی از سایر بخش‌های پلیس به کمک پلیس راهور آمده‌اند تا کنترل بیشتری در مسیرهای تردد مسافران صورت گیرد.

وی از اتخاذ تدابیر ویژه برای خودروهای مسافربری عمومی خبر داد و گفت: ضمن این که تمامی مسافران می‌توانند کما فی‌السابق از طریق شماره پیامک 110120 تخلفات حادثه‌ساز رانندگان اتوبوس‌ها را همچون سرعت و سبقت غیرمجاز، صحبت با تلفن همراه و … را با ذکر شماره انتظامی اتوبوس که در داخل تمامی آنها نصب شده است به پلیس اطلاع دهند، ماموران پلیس راهور نیز به صورت نامحسوس در قالب مسافر سوار اتوبوس‌ها می‌شوند و با تخلفات احتمالی رانندگان این بخش برخورد می‌کنند.

رییس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: برابر دستور صادره رانندگان حمل و بار مسافری که در تصادفات فوتی و جرحی مقصر باشند نیز دفترچه رانندگی آنها باطل می‌شود.

وی از تقویت تیم‌های کنترل نامحسوس در هفته پایانی سفرهای تابستانی خبر داد و گفت: برابر ابلاغ صورت گرفته این تیم‌ها که از ستاد پلیس راهور به جاده‌ها اعزام شده‌اند نسبتبه برخورد شدید با متخلفان چه در درون شهرها و چه برون شهرها اقدام می‌کنند. از سوی دیگر قطعا خودرو رانندگانی که 2 تخلف حادثه‌ساز هم‌زمان داشته باشند 72 ساعت متوقف می‌شود.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا، در کنار این تیم‌ها از توان راهوران محله، همیاران پلیس، پلیس‌یاران جوان و … نیز بهره‌گیری شده است تا مسافران سفری ایمن داشته و به سلامت به مبادی اولیه باز گردند.

وی با توصیه به رانندگان مبنی بر عدم سبقت غیرمجاز گفت: در شهریور ماه امسال 66 درصد تصادفات فوتی و جرحی در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است لذا ضروری است رانندگان در این محدوده‌ها توجه بیشتری داشته باشند. همچنین 40 درصد تصادفات نیز از شکل واژگونی به دلیل عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی بوده است.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان این که 16 تا 20 بیشترین ساعت رخداد حوادث رانندگی است خاطرنشان کرد: عامل بیش از 20 درصد تصادفات رانندگی در شهریور ماه سرعت بوده و در کنار این امر تجاوز به چپ نیز تنها در 24 ساعت گذشته موجب مرگ دلخراش 7 تن شده است لذا توصیه می‌کنیم رانندگان از ارتکاب این گونه تخلفات خودداری کنند تا سفری ایمن داشته باشند.

وی با توصیه به مسافران برای توزیع بازگشت خود در هفته جاری تاکید کرد: رانندگان بازگشت خود را توزیع کنند تا با ترافیک‌های سنگین در روزهای پایانی شهریورماه رو به رو نشوند از سوی دیگر تلاش کنند تا روزهای پایانی شهریور را در منازل خود باشند تا ضمن آشنایی با سرویس مدرسه، خریدهای دانش‌آموزی خود را انجام دهند.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text