پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کاشت توت فرنگی در خانه

بوته توت فرنگی فضای کمی را اشغال می‌کند، گل زیبا و می‌وه خوش مزه‌ای دارد و کشت آن نیز راحت است. برای اینکه خودتان بتوانید بوته توت فرنگی را به عمل آورید، چند راهنمایی به شما می‌کنیم.

بوته توت فرنگی را در کجا بکارید

بوته توت فرنگی تقریباً در همه نوع خاکی، از شن سبک گرفته تا خاک رس سنگین، رشد می‌کند. خاک خیلی خیس باعث می‌شود که گیاه دچار مریضی شده و بپوسد. بهترین خاک برای توت فرنگی خاک برگ و خاکی است که به راحتی آب را عبور دهد و در جایی باشد که آفتاب کامل به آن بتابد و در معرض باد نباشد.

گیاه توت فرنگی را می‌توان در فضای بیرون از منزل، از اوائل تیرماه تا اواخر تابستان کاشت. اگر بوته آن دیر‌تر کاشته شود، باید میوه‌های آن برای سال اول چیده شود.

به منظور آماده سازی خاک برای کاشت، آن را شخم بزنید و تمام علف‌های هرز را با دست کنده و مقداری کود به خاک اضافه کنید.

هر گیاه را در یک خط به فاصله ۳۵ سانتی‌متر از دیگری قرار دهید و در فاصله عرضی، بین هر بوته ۷۵ سانتی‌م‌تر فضا در نظر بگیرید و در پایان به خوبی آن‌ها آبیاری کنید.

برای اینکه حلزون به گیاه شما نزند، پای گیاه را با ساچمه، سنگریزه و یا پوست تخم مرغ پر کنید.

هر بوته توت فرنگی می‌تواند برای ۵ تا ۶ سال میوه دهد، با این وجود پس از ۲ سال گیاه توانایی اصلی خود را از دست می‌دهد و در معرض انواع امراض و آفت‌ها قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر عموماً بوته توت فرنگی را بعد از ۲ سال میوه دهی از خاک بیرون می‌کشند.

نکاتی در مورد کاشت

به طور مرتب بین ردیف‌های بوته‌ها و پای خود بوته را به طور کج، بیل بزنید. برای جلوگیری از خورده شدن میوه‌ها توسط حیوانات، می‌توانید روی بوته‌ها را با توری بپوشانید. از اوائل خرداد ماه در زیر بوته‌ها کاه یا پوشال بریزید تا از رشد علف‌های هرز و همچنین تماس میوه‌ها با زمین جلوگیری شود. کاه جو بهترین گزینه است، چون هم نرم‌تر و هم انعطاف پذیر‌تر از انواع دیگر کاه می‌باشد. اگر به کاه دسترسی ندارید، می‌توانید از صفحه‌های پلی اتیلن استفاده کنید.

می‌توانید زمان میوه دهی گیاه را طولانی‌تر کنید. برای این کار در اواخر زمستان بوته‌ها را بپوشانید. می‌توانید از پوشش‌های پلی اتیلن استفاده کنید. در این روش گیاه ۲ الی ۳ هفته زود‌تر میوه می‌دهد.

نکته مهم هنگام کاشت گلدانی توت فرنگی در داخل منزل آن است که توت فرنگی و انواع توت‌های بوته‌ای برای باروری در سال بعد باید حتما یک دوره سرمای زمستان را بگذراند. به این منظور می‌توانید بوته خود را برای چند هفته به داخل حیاط یا بالکن منزل برده، سپس به داخل باز گردانید.

چگونه توت فرنگی را در سبد رشد دهید

روش کاشت در سبد متضمن این است که میوه‌های گیاه توسط کرم‌ها و حلزون‌ها خورده نمی‌شوند. برای این منظور در یک سبد ۵ الی ۶ گیاه را بکارید و در فصل بهار که فصل رشد گیاه است، آن‌ها را هر روز آبیاری کنید. از زمان گل دادن بوته‌ها تا زمان برداشت محصول، هر ۱۰ روز یکبار بوته‌ها را با مواد تقویت کننده پتاسیمی مانند مواد تقویت کننده گوجه فرنگی غذا دهید.‌‌ همان بوته‌ها می‌توانند برای سال آینده نیز میوه دهند؛ با این وجود تعویض بوته‌ها باعث می‌شود محصول بهتری برداشت کنید.

چگونه برداشت کنید

بسیار مهم است که میوه‌های رسیده را به سرعت برداشت کنید تا از خراب شدن آن‌ها بر روی بوته جلوگیری کنید. بوته‌ها را در زمان برداشت محصول، یک روز در میان بررسی کنید. زمانی که میوه‌های توت فرنگی کاملاً قرمز شده باشند، رسیده‌اند. بهترین شرایط آب و هوایی برای برداشت، آب و هوای خشک می‌باشد. به آرامی میوه‌ها را به همراه ساقه سبز آن‌ها جدا کنید یا ببرید. توجه داشته باشید که اینکار باید بسیار با آرامش و لطافت صورت گیرد تا بوته‌ها آسیبی نبینند.

مراقبت های نهایی

پس از برداشت میوه‌ها، کاه یا پوشال‌های ریخته شده در پای بوته‌ها را جمع آوری کرده، سطح خاک را تمیز نموده و برای سال آینده آماده کنید.

برگ‌های پیر شده را کنده، فقط تاج گیاه و برگ‌های جوان آن را باقی بگذارید. این کار باعث می‌شود که نور خورشید به مرکز گیاه برسد که باعث تقویت بوته‌ها و در نتیجه محصول بهتر در سال آینده می‌شود.

بوته‌ها را با مواد تقویت کننده و آب فراوان تغذیه کنید.

توری گذاشته شده بر روی بوته‌ها را برداشته تا پرندگان، حشرات اطراف آن‌ها را بخورند.

گسترش و  تکثیر

به راحتی می‌توانید تعداد زیادی از بوته‌های توت فرنگی را تکثیر کنید. این گیاه در فصل رشد، رونده‌هایی را روی سطح خاک به‌وجود می‌آورد که می‌توان با روش خواباندن از آن گیاه دیگری ساخت. این شاخه‌ها را می‌توانید به زمین متصل کنید؛ البته نباید آن‌ها را از بوته اصلی جدا کنید. این عمل را باید در ماه‌های تیر و خرداد انجام داد. به مرور زمان این شاخه‌ها تبدیل به یک بوته کامل می‌شود که برای شما محصول به بار می‌آورد.

Check Also

جت اسکی موتور است یا قایق؟

جت اسکی و تاریخچه آن جت اسکی از کجا شکل گرفت؟ چه شرکتی آن را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text