جمعه 10 فروردین 1403

چه کسی مجوز ساخت و ساز در قله ها را می‌دهد؟

تب مسافرت به شهرهای شمالی و تجربه اقامت در مناطق جنگلی و ناب آنقدر در کشورمان داغ شده که تقریبا کمتر جنگلی در شمال کشورمان از گزند آسیب دور مانده و از هجوم بساز و بفروش ها در امان مانده است. اتفاقی که پیشتر در نواحی ساحلی رخ می‌داد و در نتیجه آن، تقریبا تمام نواحی ساحلی آزاد از بین رفت.
مدتی است روزگاری که مسافرت به شمال کشور و تجربه آب تنی در بزرگترین دریاچه جهان مسافران فراوانی را به شهرهای شمالی می‌کشاند، به سر آمده و چیزی بیش از شنا و تفریح در سواحل مد نظر مسافران این خطه قرار می‌گیرد. شاید به این دلیل که سفرهای خارجی زیاد شده و سواحل شمال کشورمان در قیاس با سواحل دیگر کشورها جذابیت های کمتری برای عرضه دارند!
اما هرچه سواحل خزر  جذابیت هایش را برای بخشی از مسافران استان های شمالی کشورمان از دست داده، نواحی جنگلی و ییلاقات واقع در این مناطق مورد توجه قرار گرفته و روز به روز شاهد افزایش شمار گردشگرانی که راهی آنها می‌شویم، هستیم.

کافی است سری به دنیای وسیع مجازی زده و به کمک یکی از موتورهای جست و جو تلاش کنید منطقه ای بکر و تازه را در شمتال کشورمان یافت و برای مسافرات انتخاب نتمایید تا دریابید که چه دنیای وسیعی پیش رویتان قرار دارد؛ دنیایی که به مانند سواحل خزری همه زیر و بمش کشف شده به نظر نمی‌رسد و هنوز می‌توان در آن غرق شد.
مثل روستاهای واقع در مناطق کوهستانی و ارتفاعات شمالی رشته کوه ستبر البرز که پوشیده از پوشش گیاهی انبوه و تماشایی ست و جاذبه های فرهنگی بومیان آن نیز، بر رازآلود بودنشان می‌افزاید. ترکیبی عجیب و جادویی که در فصول مختلف سال دل ربایی هایی هایش افزون می‌شود و به مدد خودروهای مدرن و شاسی بلند، دسترسی به دورترین هایشان نیز ممکن شده است.
این اشتیاق به قدری فراگیر شده که دیگر امکانات بومیان برای پذیرایی از خیل مسافران کفاف نمی‌دهد و تطبیق با نیازهای جدید، تحولات زیادی در این مناطق به دنبال داشته است. آنقدر که برخی از مناطق هیچ شباهتی به چند سال پیششان ندارند و به مرور در حال فروپاشی هستند؛ به این صورت که بکر و ناب بودنشان در سایه هجوم مسافران از بین می‌رود و پس از مدتی از دور خارج شده و جذابیت هایشان را از دست می‌دهند.

پروسه‌ای که برای بسیاری از مناطق مشهورتر جنگلی در شمال کشور طی شده و از رونق گردشگری شان به شدت کاسته، اما عبرتی به همراه نداشته و نتوانسته مانع از تکرارش در دیگر مناطق شود. وضعیتی اسف بار که اگر بومیان این مناطق از بروزش در آینده خبر داشتند، بعید بود پذیرای تغییرات گسترده در این مناطق شده و آغوششان را به روی گردشگران باز نمایند.
مثل اتفاقی که در ارتفاعات شهرستان رامسر، در جنگل های بکر شمال البرز در حال وقوع است و تصاویر ماهواره ای ثبت شده، حکایت از سرعت بسیار بسیار زیاد تغییرات در آن دارد. آنقدر که می‌بینیم در عرض چند سال، برخی قله های منطقه به تسخیر آپارتمان های بزرگ در آمده و از محل فروش آن، سود سرشاری روانه جیب زمین خواران شده است.
زمین خوارانی که قطعا از اهالی روستاهای واقع در این ارتفاعات نیستند و مجوز ساخت و سازشان در قله ها را نیز از شورای روستا و دهیاری های این مناطق دریافت نکرده‌اند و احتمالا در ساخت و ساز نیز پاسخگوی هیچ نهاد نظارتی ای نبوده‌اند و بعید است انتشار این گزارش نیز برایشان گران تمام شود!
زمین خوارانی که تاکید موکد رهبر انقلاب بر شناسایی و محاکمه ایشان و مسئولانی که با ایشان مماشات کرده اند نیز نتوانسته خللی در امورشان ایجاد کند و آن گونه که تصاویر ماهواره ای فوق نشان می‌دهند، به راحیت هر چه تمام تر قله ها را هم فتح کرده، در آن ساخت و ساز کرده و با فروششان، سود سرشاری به جیب می‌زنند و برایشان هیچ اهمیتی ندارد که چه بلایی بر سر طبیعت و امثال جنگل های بکر هیرکانی می‌آورند.

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text