جمعه 31 فروردین 1403

چرا درهای میانکاله به روی گردشگران بسته است؟

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تبدیل آشوراده به سایت گردشگری موجب می‌شود تا میانکاله طی 30 سال از بین برود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مازندران، اسماعیل کهرم در بهشهر با بیان اینکه میانکاله با 68 هزار هکتار مساحت قطعه‌ای از بهشت است، یادآور شد: 17 هزار فلامینگو را در این منطقه سرشماری کردیم و نیز وجود قرقاول که مخصوص جنگل‌های شمال است و دراج و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ویژگی منحصر به فردی به تالاب بین‌المللی میانکاله داده است.

وی افزود: معتقدم میانکاله با ثبت این روز تاریخی به عنوان منطقه‌ای ملی معرفی خواهد شد و راه شکوه گذشته را طی خواهد کرد که البته بستگی به مردم دارد که تا چه میزان برای حفظ و ماندگاری میانکاله ارزش قائل هستند.

کهرم با بیان اینکه برخی می‌پرسند که چرا منطقه میانکاله محصور شده و درهای آن به روی توریست‌ها و گردشگران بسته است، اظهار کرد: معتقدم اگر قرار است ورود و خروج به پناهگاه حیات وحش میانکاله بدون ضابطه و قانون انجام شود و به طبیعت آن آسیب برسد، همان بهتر که به همین صورت در حصر اداره شود.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: جشن روز میانکاله و ثبت این روز نوید آن را می‌دهد که زنگ حفاظت، برنامه ریزی و بهره برداری بهتر به صدا درآمده است و روزهای روشن‌تری در انتظار میانکاله خواهد بود.

وی تأکید کرد: مدیریت جدید حفاظت محیط زیست در زمینه تالاب‌ها و بخصوص تالاب‌های عضو کنوانسیون رامسر قدم‌های بزرگی برداشته است و نیز مجلس شورای اسلامی در زمینه حفظ تالاب‌ها مصوبه‌هایی دارد و همچنین دولت کنونی نشان داد که برای حفظ تالاب‌های کشور مصمم است.

کهرم اظهار کرد: 252 تالاب از جمله شور، لب شور، شیرین، محصور در خشکی، کنار آب، دائمی و فصلی در ایران وجود دارد که این تالاب ها در کشوری که دارای مناطق خشک و نیمه خشک است و یک سوم باران‌های دنیا را دریافت می‌کند، نعمتی بزرگ محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: هر کدام از این تالاب‌ها موجب لطیف شدن هوا و مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به ایران می‌شود و همچنین با چرخه تبدیل بخار آب تالاب‌ها و بارش باران، سفره‌های آب زیر زمینی غنی می‌شود و با احداث چاه‌ها آب مورد نیاز برای کشاورزی تامین می‌شود و اینگونه تالاب ها برای مملکت منشأ خدمت و برکت هستند.

وی با اشاره به طرح تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری، بیان کرد: در حقیقت آشوراده دروازه میانکاله است و اگر آشوراده به سایت گردشگری تبدیل شود، قطعا میانکاله به عنوان نخستین تالاب عضو کنوانسیون رامسر ویران خواهد شد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد: همه علاقمندان به طبیعت و حامیان محیط زیست به طور کامل با تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری مخالف هستند، زیرا در این صورت تا 30 سال آینده از میانکاله چیزی بجز ساختمان‌هایی در حال فروریختن و تأسیسات زنگار گرفته باقی نخواهد ماند و طبیعت بکر از بین خواهد رفت.

کهرم تصریح کرد: اگر آشوراده به عنوان دروازه میانکاله حفظ شود، تک تک درخت‌ها، پرندگان و هر کسی که پا به منطقه میانکاله خواهد گذاشت، دعاگوی ما خواهد بود و این طبیعت زیبا به عنوان میراثی گرانبها برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا؛ در حاشیه این مراسم از تمبر میانکاله رونمایی شد و در پایان از افرادی که طرح‌های خود را برای چاپ تمبر میانکاله ارائه داده بودند دعوت و قدردانی شد.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text