پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

چرایی افزایش قیمت مرغ در استان مازندران

مازندران یکی از استان‌های پیشرو در توسعه صنعت طیور بوده و یکی از صنایع تولیدی که در حوزه طیور نقش آفرین هستند، واحدهای تولید مرغ در استان مازندران است.

در شرایط کرونایی که مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد شده و امورات معیشتی و مالی آنان را دچار خدشه کرده است، متأسفانه افزایش قیمت مرغ در این فضا سبب شد تا اقتصاد معیوب بسیاری از افراد متوسط جامعه با مشکل مواجه شوند.

مردمی که توانایی خرید مواد پروتئینی نظیر گوشت قرمز را ندارند، امیدشان به خرید مرغ و استفاده از این پروتئین سفید بوده ولی اکنون این محصول در بازار نایاب شده و قیمت آن به طرز معجزه آسایی افزایش یافته است.

گرانی نهاده‌ها سبب افزایش قیمت مرغ

عطالله حسن‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری، در ارتباط با افزایش قیمت مرغ در استان‌های شمالی کشور، اظهار داشت: این موضوع به دو دلیل قابل پیش بینی بوده است.

 وی افزود: در سه ماهه ابتدایی امسال، مرغداران هر کیلوگرم مرغ را به میزان سه تا چهار هزار تومان ضرر داشته و به واسطه اینکه جوجه‌ریزی از قبل برنامه‌ریزی شده بوده و مسائل مربوط به کرونا بوده سبب شد تا 49 درصد بازار را از دست بدهیم. در شرایط عادی با افزایش تولید مواجه هستیم و کرونا سبب کاهش مصرف شده و مرغدار با مازاد تولید مواجه بوده و کرونا تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران اضافه کرد: حدود 40 درصد بازار با شیوع کرونا از دست مرغداران خارج شده که زمینه از بین رفتن تعادل را فراهم کرده بود. شوک ایجاد شده زمینه خروج تعدادی از تولید کننده را فراهم کرد تاجایی که برای دوره بعدی این حذف محصول این تولیدکنندگان به تنش بازار دامن زده است.

 وی با اعلام اینکه عمده مشکل در حال حاضر بحث قیمت نهاده‌‌ها است، گفت: به دلیل اینکه تخلیه از  مرغداری‌ها انجام می‌شود، در کنار مشکلات ناشی از افزایش نرخ نهاده‌ها شاهد کمبود نیز هستیم.

این مقام صنفی ادامه داد: دولت 40 درصد از نهاده‌های دولتی را که در اختیار مرغداران قرار می‌دهد را گران کرده است و در عین حال 60 تا 70 درصد نهادهای مورد نیاز را مرغداران از بازار تهیه می‌کنند که قیمت‌ها بال است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text