جمعه 10 فروردین 1403

هوای مازندران تا پایان دی ماه سرد نمی شود

کارشناس ارشد تحقیقات اداره هواشناسی مازندران با اعلام اینکه هوای مازندران تا دی ماه بالاتر از میانگین دما در فصل زمستان خواهد بود، گفت: کشاورزان باید تمهیدات لازم را از هم‌اکنون برای جلوگیری از کم‌آبی به کار گیرند چراکه با وضعیت پیش رو احتمال خشکسالی در سال آینده وجود دارد.هوای مازندران تا پایان دی ماه سرد نمی شود

وی با اشاره به اینکه مازندران در فصل پاییز امسال با کاهش 10 درصدی باران رو به رو بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در مهرماه امسال بیشتر از دو برابر میانگین در مازندران باران بارید اما این اتفاق در ماه های آبان و آذر به ترتیب 75 درصد و 35 درصد نسبت به 30 سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

کارشناس ارشد تحقیقات اداره هواشناسی مازندران با بیان عوامل تغییرات آب و هوایی، تصریح کرد: به صورت معمول دما و بارش‌های کشور مربوط به شاخص هایی است که در جهان وجود دارند و این شاخص‌ها با تعامل بین جو و اقیانوس‌ها موجب تغییرات آب و هوایی در دنیا و همچنین در کشور ما می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه شاخص‌ها در فصل پاییز امسال نشان داد که در شرایط خنثی قرار داشتند، گفت: سامانه جمع قاره‌ای در فصل تابستان و در ارتفاع 5 کیلومتری از سطح زمین روی کشور ما قرار می‌گیرد که شرایط تابستانه را با دمای بالا، پایداری هوا و آسمان آفتابی ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به صورت طبیعی و با شروع فصل پاییز سامانه جمع قاره‌ای باید به عرض‌های جنوبی‌تر رفته تا فضا برای سامانه‌های بارشی باز شود و کشور ما شاهد بارندگی باشد اما در حال حاضر این سامانه هنوز از کشور خارج نشده است.

کارشناس ارشد تحقیقات اداره هواشناسی مازندران افزود: با پیش‌بینی صورت گرفته از سوی مرکز ملی اقلیم شناسی کشور سامانه جمع قاره‌ای تا پایان دی ماه در کشور ادامه دارد و همچنان شاهد دمای بالاتر از حد میانگین هستیم و البته این پیش‌بینی‌ها برای تمامی نقاط کشور است اما برای سواحل خزر به خاطر متفاوت بودن شرایط امکان نادرستی آن وجود دارد.

امیری از بروز یک سامانه بارشی از ظهر سه شنبه 12 دی ماه در مازندران خبر داد و اظهار کرد: این بارش‌های سطحی کمک زیادی به وضعیت کنونی نمی‌کند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بهمن ماه با بارندگی نرمال هوا مقداری سردتر می‌شود و با توجه به اینکه حدود 2 ماه از آخرین بارندگی گذشته است و اگر تا آخر زمستان هم بارش در حد میانگین ببارد وضعیت کم بارشی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ارتفاعات مازندران هم کم بارش بوده است، تصریح کرد: در حالی که انتظار می‌رفت تا آخر پاییز طبق میانگین 45 سانتی متر برف در ارتفاعات ببارد اما این بارش‌ها به هفت سانتی متر رسیده است که این نشان می‌دهد قله‌های ما به سوی خشکسالی پیش رفته‌اند و این وضعیت برای سال آینده کشاورزان بسیار نگران کننده است.

کارشناس ارشد تحقیقات اداره هواشناسی مازندران ادامه داد: با وضعیت شاخص‌های تعاملی میان جو و اقیانوس‌ها، نظریه گرم‌تر شدن کره زمین در حال اثبات است و تغییرات به وجود آمده نشان از گرمایش جهانی هستند که این تغییرات در کشورهای مختلف شرایط پربارشی یا کم بارشی به وجود می‌آورند.

امیری نسبت به وضعیت آب و هوایی در سال‌های آینده گفت: وضعیت آب و هوا را نمی‌توان برای سال‌های آینده پیش‌بینی کرد اما آن چیزی که قابل اهمیت است گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی است که موجب می‌شود انتظارات برای فصل‌های مختلف طبق پیش بینی‌ها نباشد و احتمال دارد برای سال بعد شاهد سرمای زیاد و یا بالعکس باشیم.

وی با هشدار نسبت به اینکه احتمال کم‌آبی در فصل کشاورزی سال آینده وجود دارد، خاطرنشان کرد: کشاورزان باید تمهیدات لازم را از هم‌اکنون برای جلوگیری از کم‌آبی به کار گیرند چراکه با وضعیت پیش رو احتمال خشکسالی در سال آینده وجود دارد.

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text