پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

نکاتی مهم درباره همراه بانک

همراه بانک در واقع سامانه ای است که از طریق تلفن همراه و به صورت سیار به کاربران خدمات بانکی ارائه می دهد. با نصب نرم افزار همراه بانک روی گوشی موبایل خود می توانید از خدمات بانکی مثل میزان موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض استفاده کنید. البته خدمات متنوع دیگری نیز به کاربران ارائه می شود که بستگی به بانک مورد نظر شما دارد. از این موارد می توان به مشاهده چند گردش مالی اخیر، درخواست دسته چک و … اشاره کرد.

هیچ کس دوست ندارد حساب بانکی اش به خاطر استفاده نادرست از همراه بانک توسط سودجویان مجازی خالی شود و برای پیدا کردن پولش ماه ها وقت هدر بدهد. از طرفی مزایای این سرویس هم به قدری زیاد است که نمی توان از آن گذشت پس اگر می خواهید در امنیت کامل از همراه بانک استفاده کنید رعایت این نکات ضروری به نظر می رسد.

درخواست و فعالسازی همراه بانک:

۱- هنگام دریافت پاکت محتوی رمز ورود سامانه همراه بانک از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمینان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن مسئول شعبه را مطلع نمایید.

۲- نرم‌افزار همراه بانک را صرفا از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک و یا مراجعه مستقیم به وب‌سایت بانک ها دریافت نموده و هرگز از طریق روش‌های غیرمعتبر نظیر بلوتوث (به غیر از سامانه بلوتوث شعب بانک)، ایمیل، وب‌سایت های متفرقه، فروشگاه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار، اقدام به دریافت و نصب ننمایید.

۳- رمز ورود سامانه همراه بانک خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن را در فواصل زمانی (حداقل هر سه ماه) و بنا به ضرورت تغییر دهید.

۴- رمز ورود سامانه همراه بانک ارائه شده توسط شعبه را پس از نصب کامل نرم‌افزار آن، در اولین فرصت تغییر دهید.

۵- از انتخاب رمز ورود قابل حدس نظیر سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و… برای ورود به سامانه همراه بانک خود، اجتناب کنید.

۶- توصیه می‌شود در صورت ارائه نسخه جدید نرم‌افزار سامانه همراه بانک، در اولین فرصت نرم‌افزار مزبور را بر روی گوشی تلفن همراه خود ارتقا دهید.

۷-از طریق مراجعه به وب‌سایت بانک خود می‌توانید نسبت به غیر‌فعال سازی لیست حساب‌های قابل مشاهده در سامانه همراه بانک اقدام نمایید.

نکات عمومی استفاده از همراه بانک:

۱- به منظور پیشگیری از بروز خطرات امنیتی، از اقدامات زیر بر روی گوشی تلفن همراه اجتناب نمایید:
•دریافت(Download) و اجرای نرم افزار و فایل‌های ناشناس و متفرقه
•باز نمودن فایل‌های ناشناخته پیوست ایمیل‌ مشکوک
•ورود به وب‌سایت‌های متفرقه و بازنمودن لینک‌های مربوطه

۲- تلفن همراه خود را به نرم‌افزار آنتی ویروس معتبر مجهز نموده و آن را به صورت مستمر بروزرسانی نمایید.

۳- از بروزرسانی مستمر سیستم عامل، مرورگر وب و سایر نرم‌افزارهای منصوب روی گوشی تلفن همراه خود اطمینان حاصل نمایید.

۴- گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم نمایید که در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از روش‌های امنیتی(PIN,Pattern, Password و …) قفل گردد.

۵- بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما (نظیر مشخصات شناسنامه‌ای، کدملی، اطلاعات مربوط به کارت‌ و حساب بانکی و …) را از طریق تلفن، ایمیل یا پیامک درخواست نمی‌کند. در صورت رخداد این مورد، ضمن عدم پاسخگویی به چنین درخواست‌هایی مراتب را سریعا به بانک اطلاع دهید.

۶- هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی،CVV۲، تاریخ انقضای کارت را بر روی گوشی تلفن همراه ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه‌های ارتباطی نظیر تلفن برای سایرین ارسال و بازگو نکنید.

۷- از انتخاب رمزهای مشابه برای کارت‌ها و سامانه‌های بانکی خودداری نمایید.

۸- از اعمال تغییرات و دستکاری‌های منجر به کاهش سطح امنیت و قابلیت اعتماد سخت‌افزار و نرم‌افزار تلفن همراه اجتناب نمایید.

۹- در صورت مشاهده هرگونه اختلال در عملکرد گوشی تلفن همراه و یا نیاز به سرویس سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ، به نمایندگی‌های معتبر مراجعه نمایید.

۱۰- هرگز اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید.

غیر فعالسازی سامانه همراه بانک

۱- در صورت سرقت یا مفقودی تلفن همراه، اقدامات ذیل را انجام دهید:
•اطلاع موضوع به مرکز ارتباط بانک مربوط و درخواست غیرفعالسازی سامانه همراه بانک
•مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک و درخواست غیرفعالسازی سامانه همراه بانک

۲- در صورت تغییر در شماره تلفن همراه و یا واگذاری سیم کارت فعلی، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه خود را در بانک بروزرسانی نمایید.

۳- پیش از فروش یا واگذاری گوشی تلفن همراه خود، نرم‌افزار سامانه همراه بانک را از روی آن حذف (Uninstall) نمایید.

Check Also

جت اسکی موتور است یا قایق؟

جت اسکی و تاریخچه آن جت اسکی از کجا شکل گرفت؟ چه شرکتی آن را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text