جمعه 7 اردیبهشت 1403

نوروز 96 ، تجربه سفری متفاوت در مازندران برای مسافران

روستاها به عنوان کانون و مامن به تصویر کشیدن این آداب و سنت های مازندران باعث شد تا میل به حضور و اقامت مسافران در روستاها افزایش یابد که نه با ملاک قرار دادن آمار افزایش 6درصدی اقامت بلکه از جاده های شلوغ منتهی به روستاهای استان در ایام تعطیلات نوروز این موضوع اثبات شده است .
استقبال برای اقامت در روستاهای مازندران ، امسال بیش از سه میلیون نفر شب اقامت را رقم زده است که در واکاوی دلایل این روند می توان به فراهم آوردن زیر ساخت ها و ظرفیت ها اشاره کرد .
بوم گردی ، اقامتگاههای از نوع و جنس گذشتگانمان در روستاهای مازندران همراه با بسته تعبیه شده از گردشگری روستایی از جمله این زیر ساخت ها است که در چند سال اخیر با تشکیل کمیته امور دهیاری ها در ستاد اجرایی خدمات سفر پررنگ تر شده است .
در کنار فراهم شدن برخی از این زیر ساخت ها ، روشن کردن چراغ رسوم و سنت ها در قالب بسته هایی با عناوین جنگ شادی ، نوروزخوانی ، پخت انواع غذاهای سنتی و بومی رنگ و لعاب دیگری به سفرهای نوروزی در مازندران داده است بطوریکه براساس آمار ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران روزانه پنج کنسرت و همچنین دهها جنگ شادی با مضامین فرهنگ و آداب مازندران در این استان برگزار شد .
*** بیش از 12 میلیون نفر شب اقامت مسافران نوروزی در مازندران
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از ثبت 12 میلیون و 260 هزار و 133 نفر شب اقامت در تعطیلات نوروزی امسال در استان خبر داد و گفت که افزایش 11 درصدی اقامت مسافران نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته ایم.
دلاور بزرگ نیا یکی از دلایل افزایش آمار اقامت گردشگران نوروزی در مازندران را گرایش مسافران به اقامت در روستاها و همچنین ساماندهی خانه های مسافر دانست و افزود که سه میلیون و 237 هزار و 800 نفر شب از اقامت ثبت شده مربوط به روستاهاست.
وی شناسایی و ساماندهی خانه های مسافر و اقامتگاههای بوم گردی که در سالهای اخیر در مازندران آغاز و اعلام شد که 430 خانه مسافر و 54 اقامتگاه بوم گردی مجوز فعالیت کسب کردند .
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ساماندهی خانه های مسافر استان را ایجاد ظرفیت جدید برای گردشگری استان دانست و ادامه داد : این فضاها رقیب هتلداران نیستند و ظرفیت اضافی برای پذیرایی و اقامت گردشگران به شمار می روند.
وی ادامه داد : نوروز امسال با افزایش حدود پنج درصدی ظرفیت اقامتگاههای مازندران تعداد واحدهای اقامتی رسمی به ظرفیت 809 هزار و 812 نفر شب اقامت رسید .
به گفته بزرگ نیا نوروز امسال یک میلیون و 310 هزار و 49 نفر مسافر و گردشگر به اماکن مذهبی و متبرکه مازندران مشرف شدند .
وی از اماکن تاریخی و موزه ها به عنوان دیگر مکان هایی نام برد که مسافران نوروزی از آنها بازدید کردند و گفت : 27 هزار و 487 نفر از این اماکن بازدید کردند .
** رقم خوردن نوروز متفاوت در مازندران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به شعار امسال ستاد اجرایی خدمات سفر استان با عنوان ‘ نوروز 96 ، نوروز متفاوت ‘ گفت :سفر برنامه ریزی شده یکی از اقدامات متفاوت در نوروز امسال است و مسافران با آگاهی و انتخاب مکان های دیدنی از ماهها قبل برای رزرو مکان اقامت اقدام کردند .
مهران حسنی دستیابی به این مهم را نشات گرفته از اقدامات اطلاع رسانی طی سال از سوی مراکز اقامتی همچون بوم گردی ها دانست و افزود : این مساله باعث شده تا هموطنان ماهها قبل از سفر به استان نسبت به رزرو مکان اقدام بکنند .
وی ادامه داد : این بسترسازی مناسب باعث شده تا مسافران از بلاتکلیفی برای اقامت فارغ شوند و پدیده خیابان خوابی در معابر عمومی شهرها کمتر شود .
معاون گردشگری مازندران اظهار داشت : از 26 اسفند پارسال تا 14 فروردین امسال بیش از 66 هزار تخته چادر در پارک ها ، حاشیه بلوارها و خیابان های استان برپا شده بود .
وی از علاقمندی مسافران به حضور و اسکان در روستاها و استفاده از بوم گردی به عنوان دیگر تفاوت امسال نوروزی در مازندران نام برد و گفت : افزایش شش درصدی حضور و اقامت مسافران در روستاها بازتابی از همین استقبال است .
حسنی از برگزاری آیین های نوروزی مازندرانی با عنوان پررنگ شدن جایگاه آداب ، رسوم و سنت های قدیمی به عنوان بخشی دیگر از تفاوت های نوروز امسال در مقایسه با گذشته دانست و افزود : برگزاری نوروزخوانی ، سمنوپزی ، نان و شیرینی های محلی استان از جمله اقداماتی است که در شهرها و روستاهای مازندران در این ایام رونق خاصی داشته است .
وی از برگزاری نمایشگاههای خیابانی ، کنسرت و جنگ شادی به عنوان بسته های شکیل فرهنگی نام برد که سفر نوروزی مسافران را در مازندران با آن شیرین کردند .
معاون گردشگری مازندران رونق اجرای تورهای شهر گردی را به عنوان یکی دیگر از وجه تمایزهای خدمات نوروز امسال در مقایسه با گذشته دانست و گفت : مسئولان حوزه شهری و گردشگری ساری ، تنکابن ، آمل ، محمودآباد و رامسر از این طریق نسبت به آشنا نمودن مسافران با مناطق زیبا و جذاب شهرشان اقدام کردند .
*** اقامت در روستاها و روستاگردی، گزینه نخست مسافران نوروزی در مازندران
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به رشد شش درصدی اقامت و حضور مسافران در روستاها نوروز امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل ، گفت : سه میلیون و 237 هزار و 800 نفر شب اقامت مسافران در روستاهای استان نوروز امسال ثبت شده ا ست .
جان الله عبدی که دیدن طبیعت و مناظر روستاها را مقصد هدف بازدید بسیاری از مسافران نوروزی امسال به مازندران برشمرد وادامه داد : دراین مدت دو میلیون و 816 هزار نفر از روستاهای مازندران بازدید کردند .
وی این استقبال و حضور بیشتر مسافران را نشات گرفته از فراهم آوردن زیر ساخت هایی در روستاها اعلام کرد و گفت : کمیته دهیاری ها و روستاهای ستاد خدمات اجرایی سفر مازندران که از سال 94 بعنوان کمیته دوازدهم این ستاد در استان فعالیتش را آغاز کرد ، گفت : در نخستین سال فعالیت این کمیته یک روستا در هر بخش به عنوان روستای پایلوت گردشگری انتخاب شد.
وی ادامه داد : در سال 94 تعداد روستاهایی که به عنوان روستاهای هدف گردشگری مازندران انتخاب شد 56 روستا بود که به 300 روستا افزایش یافته است .
عبدی افزود : این روستاها با تمهیدات اندیشیده شده با همکاری دهیاران در ماههای گذشته از جمله ایجاد ظرفیت برای پذیرش مسافران ، به عنوان روستای گردشگری به گردشگران معرفی شدند.
وی ادامه داد : با همکاری دهیاری و بخشداری ها در سالهای اخیر خانه قدیمی و خالی از سکنه شناسایی شد و برخی از آنها نیز با حمایت های صورت گرفته هم اکنون به عنوان اقامتگاههای بوم گردی خدماتدهی به مسافران را انجام می دهند .
استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی استانداری بیش از سه هزار روستا و آبادی دارد .
** برخورداری بیش از 650 هزار مسافر نوروزی از خدمات هلال احمر
جمعیت هلال احمر با سکانداری کمیته امداد و نجات ستاد اجرایی خدمات سفر در مازندران با اجرای 2 طرح نوروزی ارائه دهنده خدمات لازم به مسافران بود .
نماینده کمیته امداد و نجات ستاد اجرایی خدمات سفر در مازندران گفت : طرح امداد و نجات نوروزی در 50 پایگاه این نهاد انجام شد .
علی نصیرخوانی افزود : امدادگران با انجام 430 مورد عملیات امداد جاده ای ، کوهستانی و مراجعه حضوری ، به سه هزار و 580 نفر خدمات امدادی ارائه کردند که از این تعداد یک هزار و 866 نفر به صورت سرپایی و مابقی اعزام به مراکز درمان خدمات لازم را دریافت کردند.
وی ادامه داد : 139 تیم با فعالیت 388 امدادگر و 192 دستگاه خودروی امدادی هلال احمر مازندران در طرح امداد و نجات نوروزی شرکت دارند .
نصیرخوانی از ایمنی و سلامت به عنوان دومین طرح نوروزی امسال هلال احمر مازندران یاد کرد و گفت که 30 پایگاه برای اجرای این طرح در ورودی شهرهای استان مستقر هستند .
نماینده کمیته امداد و نجات در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران ادامه داد : 648 هزار و 739 مسافر با مراجعه به این پایگاهها از خدمات خیمه های نماز ، دوستدار کودک ، ایستگاه سلامت و بسته های آموزشی و فرهنگی امداد و نجات وتوصیه های پزشکی برخوردار شدند .
وی همچنین از اجرای طرح سامانه حرکت های امدادی و بشردوستانه (سحاب ) به عنوان دیگر طرح نوروزی هلال احمر مازندران نام برد و گفت که در این طرح داوطلبان جوان با استفاده از موتور و دوچرخه و گشت زنی در تفرجگاهها به مسافران خدماتدهی می کنند .
وی افزود : 17 هزار مسافر از خدمات و اقدامات آموزشی امدادی برخوردار شدند .
** پذیرش 2 هزار و 641 مصدوم تصادفات نوروزی در مراکز درمانی مازندران
بهداشت ، درمان و محیط زیست یکی دیگر از کمیته های 12 گانه ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران که پذیرش 2 هزار و 641 مصدوم در مراکز درمانی و اورژانس بخشی از فعالیتهای این کمیته است .
دبیر کمیته بهداشت ، درمان و محیط زیست ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران گفت که در تعطیلات نوروزی تاکنون 2 هزار و 641 مصدوم ناشی از تصادفات در مراکز درمانی و اورژانس استان پذیرش شدند .
یحیی صالح طبری افزود : اورژانس 115 مازندران در این ایام هفت هزار و 291 مورد ماموریت های تصادفی و غیرتصادفی انجام داد.
به گفته دبیر کمیته بهداشت ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران گفت : همچنین در این مدت 12 مورد مرگ ناشی از تصادفات هم در مراکز درمانی استان ثبت شد .
** پلمپ 45 واحد صنفی متعرض به بهداشت
وی همچنین از شناسایی و پلمپ 45 واحد صنفی استان به خاطر بی توجهی به اخطارها و تعرض به بهداشت عمومی از 26 اسفندپارسال تا چهاردهم فروردین امسال به عنوان بخش دیگری از فعالیت های این کمیته نام برد .
وی گفت که شناسایی و پلمپ این واحدها با 15 هزار و 108 بازدید از واحدهای صنفی فعال در عرصه خدمات دهی به مسافران نوروزی در این مدت انجام شد.
صالح طبری افزود : در این مدت به 143 واحد صنفی هم به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی اخطار داده شده است .
دبیر کمیته بهداشت ستاد اجرایی سفر مازندران همچنین گفت که 10 هزار و 770 کیلوگرم مواد غذایی فاسد در این مدت از مراکز پذیرایی و تهیه و توزیع اماکن عمومی استان کشف و معدوم شد تا در سفره مسافران نوروزی قرار نگیرد.
** اسکان بیش از 125 هزار مسافر نوروزی در مدارس مازندران
ستاد اسکان مسافران نوروزی در مدارس با مدیریت امور توسط اداره کل آموزش و پرورش از 28 اسفند سال گذشته فعالی خود را آغاز کرد و 415 مدرسه به تعداد بیش از سه هزار کلاس درس برای این منظور در گرفته شد .
مدیر کل آموزش وپرورش مازندران گفت که 125 هزار و 448 تن از مسافران نوروزی در مدارس ستاد اسکان این استان اقامت کردند .
سید علی قاسمی افزود: این تعداد در قالب 34 هزار و 849 خانوار از 28 اسفند سال گذشته تا پایان زمان اسکان مسافران در مدارس یعنی پایان روز 13 فروردین در این فضاها اقامت کردند .
وی ادامه داد : 103 هزار و 233 تن از این مسافران اقامت یافته در مدارس از مجموعه خانواده آموزش و پرورش بودند.
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت : بیشترین حجم پذیرش و اسکان مسافران نوروزی در مدارس استان مربوط به روزهای سوم و نهم فروردین هرکدام با بیش از 11 هزار تن بود .
قاسمی ادامه داد : نوروز امسال بیشترین آمار اقامت مسافران در مدارس رامسر و ناحیه یک ساری ثبت شد .
** مازندران در تعطیلات نوروزی در تردد خودرو ها در کشور دوم شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت : براساس آخرین اطلاعات این استان با ثبت 11 درصد از تردد خودرویی کل کشور در نوروز 96، درتردد شماری دربین 31 استان کشوردوم شد.
احمد آفرین محمدزاده افزود : در مجموع در تعطیلات نوروزی سال 96 ( 25 اسفندماه 95 تا 13 فروردین 96) حدود 35 میلیون خودرو در محورهای درون و برون شهری مازندران تردد کردند.
وی اضافه کرد : آمار تردد خودرو در نوروز سال 96 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته حدود 35 درصد بیشتر شد.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text