پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

میزان بارندگی ۹ ماهه در مازندران رشد یافت

نوربخش داداشی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هرچند در اواسط سومین ماه فصل پاییز ۹۴ (آذرماه) به دلیل عبور سامانه بارشی فعال از روی کشور، شاهد بارش باران و برف نسبتاً خوبی در استان مازندران بودیم اما در بقیه روزهای آذرماه به‌ویژه در دهه اول، به دلیل عدم نزولات جوی، متوسط میزان بارش در این ماه نسبت به دوره آماری بلندمدت حدود ۳۰ درصد کاهش و نسبت به آذرماه سال ۹۳ حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: به لطف افزایش بارش در ماه‌های مهر و آبان در برخی مناطق استان، متوسط میزان بارندگی فصل پاییز ۹۴ (سه ماه اول سال زراعی ۹۵-۹۴) در مقایسه با مدت مشابه دوره آماری بلندمدت حدود ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: در فصل پاییز ۹۴ حدود نیمی از ۱۵ ایستگاه‌های هواشناسی میزان بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال افزایش داشت و بیشترین افزایش از رامسر حدود ۵۶ درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود ۳۰ درصد بوده است.

وی در ادامه افزود: نزولات جوی در ۹ ماه اول سال ۹۴ از ۱۲ درصد افزایش در هشت ماه اول حدود چهار درصد افزایش نسبت به دوره بلندمدت رسید، بطوریکه در ۹ ماه اول سال ۹۴ ازلحاظ توزیع مکانی در نیمه غربی و در بیشتر مناطق نیمه شرقی استان افزایش بارش اتفاق افتاد و بیشترین افزایش از رامسر حدود ۳۰ درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود ۱۶ درصد بوده است.

داداشی افزود: میانگین بارندگی آذرماه ۱۳۹۴ استان مازندران حدود ۶۰ میلی‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود ۳۰ درصد کاهش و نسبت به آذرماه سال ۱۳۹۳ حدود ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: بطوریکه در بین ۱۵ ایستگاه هواشناسی، تنها ایستگاه‌های آلاشت و کیاسر بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال افزایش داشته و بیشترین افزایش از آلاشت حدود ۲۷ درصد و بیشترین کاهش از نوشهر حدود ۶۰ درصد بوده است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text