پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

لطفاً از جاده چالوس به شمال نروید

ترافیک جاده چالوس به منظره‌ای عادی برای شهروندان تبدیل شده است.

هشدارهاي پليس هم درخصوص زمانبندي سفر، استفاده از ديگر راه‌هاي مواصلاتي منتهي به شمال كشور و… تأثيري بر ترافيك اين جاده تاريخي نداشته است. مسافران شهرهاي شمالي در حالي ساعت‌ها ماندن در ترافيك اين جاده را به‌جان مي‌خرند كه بيش از 20سال از كلنگ‌زني آزادراه تهران – شمال مي‌گذرد؛ آزادراهي كه در طول سال‌هاي گذشته به‌دليل برخي مشكلات مالي و اختلاف‌نظرهايي كه بين وزارت راه و بنياد مستضعفان وجود داشته همچنان سرعت قابل‌قبولي در احداث ندارد و مشخص نيست چه زماني روي مسافران جاده‌هاي شمالي بازگشايي مي‌شود. در آستانه آغاز دور پاياني سفر‌هاي تابستاني، رئيس پليس راه كشور با اشاره به زيرساخت‌هاي محدود جاده چالوس و استقبال بسياري از هموطنان براي سفر از اين محور، از آنها خواست در روزهاي تعطيل يا وارد اين محور نشوند يا با توجه به كندي حركت، زماني طولاني را براي سفرهاي خود در نظر بگيرند.

سرهنگ محمدحسين حميدي براي اينكه مسافران تابستاني را بيشتر متوجه ظرفيت كم اين مسير كند، به قدمت 80ساله جاده چالوس اشاره كرد و گفت: «آن زمان تعداد خودروهايي كه از اين جاده عبور مي‌كردند در روز شايد به 100دستگاه هم نمي‌رسيد اما اين جاده به مرور زمان، بهسازي و تعريض و شرايط آن نسبت به گذشته بهتر شد. با اين حال با تقاضاي سفري كه هم‌اكنون در آن وجود دارد، متناسب نيست.» رئيس پليس راه البته به شهروندان حق داد كه باتوجه به زيبايي‌هاي اين جاده و نزديكي آن به درياي مازندران، عبور از آن را ترجيح دهند اما با بيان اينكه در اين مسير و در ايام عادي روزانه ١٦هزار دستگاه خودرو و در اوج تردد تا 25هزار دستگاه خودرو قادر به تردد از اين مسير خواهند بود، افزود: «براي اينكه بتوانيم ظرفيت اين جاده را افزايش دهيم، سعي مي‌كنيم حجم بالاي ترددهايي را كه از شمال كشور به سمت استان تهران يا البرز وجود دارد يا بالعكس (از استان تهران و البرز به سمت شمال) مديريت كنيم و گاهي تا ٤٥هزار دستگاه خودرو را در روز از اين معبر عبور داده‌ايم كه طبيعي است اين حجم تردد بالا، مي‌تواند باعث كندي حركت و توقف‌هاي كوتاه‌مدت يا طولاني شود. بنابراين رانندگاني كه در ايام تعطيلات پايان هفته، قصد سفر در اين جاده را دارند، بايد زمان بيشتري را براي مدت سفر خود در نظر بگيرند.» پليس مي‌گويد بهتر است شهروندان از محورهاي جايگزين مثل آزادراه كرج به سمت قزوين (قزوين – رشت) يا جاده هراز استفاده كنند.

  • شهريور؛ ماه پرخطر جاده‌ها

بيش از ۳۰ درصد فوتي‌هاي ناشي از سوانح رانندگي مربوط به 3ماه تابستان است. سال گذشته شهريور، با سهم ۱۲.۸درصدي خطرناك‌ترين‌ماه سفر بود كه نزديك به ۷۰درصد علت وقوع حوادث رانندگي را در اين ماه سرعت غيرمجاز، انحراف به چپ و بي‌توجهي به جلو دانسته‌اند؛ همچنين بيش از ۳۰درصد تصادفات رانندگي در اين مدت از نوع واژگوني و خروج از مسير و به موجب خستگي و خواب‌آلودگي بوده است.

 

چالوس

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text