پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

فعالیت حدود 150 هزار خانه مسافر در مازندران

علیرضا انصاری در جلسه هماهنگی ساماندهی واحدهای خانه مسافر استان مازندران در ساری با اشاره به اینکه مازندران، سهم اصلی خانه مسافر را در کشور دارد افزود: در سال جاری ، برنامه ریزی مدونی صورت گرفته تا یک ششم ظرفیت خانه سافر مازندران یعنی حدود 25 هزار خانه مسافر تا سال 97 ساماندهی شود و در حال حاضر نیز 10 مجری در این بخش مشغول به کار هستند.
به گفته وی امسال اولویت در استان های شمالی، مازندران است و انتظار داریم که دستگاه های مرتبط، نسبت به اجرای قانون عنایت بیشتری داشته باشند تا  مقررات هم در قسمت سلبی و هم ایجابی آن، به اجرا در آید.
مدیر سامانه خانه مسافر کشور با بیان اینکه ارتباط خوبی بین هتل ها و خانه مسافر برقرار نبوده و هتلداران با این دیدگاه که خانه مسافرها، بازار آنها را مختل کردند با خانه مسافرها برخورد می کنند، گفت: هتلداران به جای رقابت مثبت، دو راهکار حذف خانه مسافر و یا واگذاری مدیریت آنها به جامع هتلداران را ارایه می دهند که واقع گرایانه نیست .
انصاری با اشاره به اینکه  بخشی از فعالیت خانه مسافرها زیرزمینی است، افزود: مطالعه ما نشان داد بیش از 200 هزار خانه مسافر و 100 هزار صاحبخانه در کشور مشغول به کار هستند اما کمتر از ده درصد در قالب این طرح ، تحت حمایت قانون درآمدند یعنی یک کسب و کار زیرزمینی که در آمار اشتغال نمی آید.
وی با اشاره به اینکه با مصوبه هیات وزیران آیین نامه ساماندهی و نرخ گزاری و خانه استیجاری و مسافر کاشانه حذف شد، افزود: ماده یک این آیین نامه در بند دو به صراحت اشاره می کند که خانه مسافر از مصادیق تاسیسات گردشگری است و از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای بحث اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
مدیر سامانه خانه مسافر کشور تصریح کرد: حذف 100 هزار صاحبخانه در کشور تبعات امنیتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد و در دورانی که سیاست دولت اشتغالزایی است نمی تواند درآمد یک خانواده را قطع کند اما وقتی خانه مسافر مجوز بگیرد و مالیات پرداخت کند این به نفع فرد، حاکمیت، مردم و صنعت گردشگری است.
انصاری از ویژگی های مهم این طرح را هماهنگی همه دستگاه ها دخیل در کشور در قالب کمیته های هماهنگی استانی و راهبری خانه مسافر،ایجاد یک ساختار الکترونیکی کاملا غیر انحصاری برای کسب و کار نوین ارزیابی کرد و گفت:  هر فردی که وب سایت فعال در حوزه رزرواسیون دارد می تواند با متصل شدن به دیتابیس مرکزی این سامانه شرکت ایرانگردی و جهانگردی و اخذ قرارداد با این شرکت به اطلاعات آنلاین در مورد خانه مسافر دسترسی پیدا کند.
انصاری افزود: از دیگر تغییرات جدید که از خرداد 95 شروع شده در تمامی روستاها و شهرها هم برای مسافران داخلی و هم مسافران خارجی این اجازه فراهم و از تولی گری چند گانه جلوگیری شد.
وی با بیان اینکه برخی از موارد شیوه نامه قبلی با دستورالعمل جدید یک تفاوت هایی دارد، یادآور شد: مثلا تصاویر خانه مسافر به صورت واضح برای رزرو درج می شود مسئولیت بیمه مدنی در آن لحاظ شده و به نوعی جدی تر پیگیری  می شود.
وی در ادامه گفت: از طریق این سامانه شبکه آژانس های داخلی و خارجی کشور، شبکه بازاریاب های اینترنتی کشور و نرم افزارها به خانه هایی که مجوز گرفتند متصل شده و می توانند علاوه بر فصل پیک، در زمان غیر پیک هم مسافر داشته باشند و چنانچه استاندارد لازم را داشته باشند مسافر خارجی جذب کنند وام ها و تسهیلات از صندوق های مختلف و تعرفه صنعتی برای آب و برق نیز از دیگر مزایای این طرح است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text