پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

خطر غرق‌شدگی سواحل خزر با نفت

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اعلام اینکه ۸۶۵ کیلومتر از سواحل دریای خزر که در آن فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی مختلفی انجام می‌شود دچار آلودگی‌های نفتی است؛

گفت : جلسه‌اي در دفتر رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با حضور نمايندگاني از وزارت امور خارجه، نمايندگان وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازي و ديگر سازمان‌هاي مرتبط با بخش آلودگي نفتي خزر برگزارشد وطي آن ،كميته اي براي بررسي آلودگي‌هاي نفتي و تعيين خسارت تشكيل شد. قرار است اين كميته با طرح دعوي و شكايت از كشورهاي مسبب آلودگي‌هاي نفتي با اين آلودگي ها مقابله كند. داريوش يوسفي كبريا افزود: حل اين معضل نيازمند برنامه‌ريزي پايش جامع به لحاظ آلودگي است؛ به‌نحوي كه در سواحل حفاظت شده ايران و مناطق ساحلي كشور ديده‌باني ملي را ثبت كنيم. ديده‌باني ملي سيستمي است كه هم نوع آلودگي و هم منشأ آلودگي در دريا را مشخص مي‌كند تا بتوان بر مبناي آن طرح دعوي از كشورهاي همسايه را مطرح كرد.

  • آلودگي‌هاي نفتي در سبدغذايي

مدير مركز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر در حالي از طرح دعوي عليه كشورهاي مسبب آلودگي نفتي در خزر خبر مي‌دهد كه دكترمحمدرضا فاطمي، استاد اكوبيولوژي دريا واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي دراين باره به همشهري گفت: كنوانسيون تهران، الزام‌آور نيست و در واقع توافقنامه‌اي است ميان كشورهاي حاشيه خزر كه براساس آن توافق كرده‌اند مفاد اين كنوانسيون را رعايت كنند اما هنوز هيچ اهرم فشار و جريمه‌اي براي آلوده‌كنندگان خزر وجود ندارد و در نبود همين اهرم، سال‌هاست كه كشورهاي حاشيه خزر درحال تخريب و آلودگي اين دريا هستند.

فاطمي درعين حال يادآورشد: تنها سازمان بنادر و كشتيراني به‌عنوان سازمان متولي در اين زمينه مي‌تواند اقدام كند كه براي اين كار بايد در درجه اول مستند‌سازي‌ و بعد نمونه‌برداري كرده و نوع نفت را مشخص كند كه متعلق به كدام كشور است و در نهايت در مجامع بين‌المللي عليه كشور آلوده‌كننده اقامه دعوي كند.

اين استاد دانشگاه گفت: لكه‌هاي ناشي از آلودگي نفتي كه از سمت باكو در آذربايجان به سمت ايران مي‌آيد نخست سواحل آستارا را فرا مي‌گيرد و سپس به سمت انزلي و تا ميانه دريا تا نزديكي رامسر و نوشهر پيش مي‌آيد، اما از آنجا كه سواحل خزر شني و ماسه‌اي است اين آلودگي براثر امواج شسته مي‌شود و به دريا بر مي‌گردد. به گفته وي، قسمت حلال نفت اما به‌تدريج وارد رسوبات شده و از اين طريق وارد بدن ماهيان مي‌شود و در نهايت به چرخه غذايي انسان راه مي‌يابد و مصرف اين آبزيان به بروز انواع بيماري‌ها منجر مي‌شود.

فاطمي مي‌گويد: هرچند آلودگي نفتي ناشي از فعاليت‌هاي نفتي آذربايجان سهم عمده‌اي در آلودگي خزر دارد اما چند برابر ميزان نفتي كه از آذربايجان به سمت سواحل ايران مي‌آيد آلودگي به‌صورت محلول از طريق رودخانه‌هاي كشور به خزر وارد مي‌شود كه بايد براي مقابله با آن چاره‌اي شود.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text