جمعه 31 فروردین 1403

توسعه روستاهای تنکابن با رونق بوم گردی در دولت تدبیر و امید

واژه اقامتگاه های بوم گردی برای نخستین بار در نخستین سمینار بین المللی اقامتگاههای بوم گردی که در سال 1994 در خلیج ماهو در جزایر ویرجین در امریکا برگزار شد، مطرح گردید.
اولین دستورالعمل بین المللی اقامتگاههای بوم گردی نیز نتیجه کنفرانس بین المللی کاستاریکا در سال 1995 و پنج سال تحقیق و بازبینی بود.
بوم گردی به منظور بازدید از خاستگاهها و زیستگاههای طبیعی و با هدف حفاظت از میراث فرهنگی به مثابه گزینه سودمند اقتصادی تلقی می شود. این گونه ازگردشگری نیز در برگیرنده آثار زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی می باشد و ترویج فرهنگ محیط زیست و تسهیل در اعمال تمهیدات مربوط به آن، درآمدزایی، ایجاد فرصت های شغلی و ارتقاء ارزشهای معنوی و فرهنگی جامعه میزبان از جمله ره آوردهای مثبت این نوع گردشگری تلقی می شود.
اقامتگاههای بوم گردی، مکانی که گردشگران آسیبی به محیط زیست اطراف اعم از طبیعی و فرهنگی وارد نسازند ، کمترین تأثیر ممکن را هنگام ساخت و ساز بر روی محیط طبیعی پیرامون خود بگذارند ضمن اینکه هماهنگ با بافت فیزیکی و فرهنگی آن منطقه باشد.
این مکان ها با توجه به شکل، ظاهری، رنگ و معماری محلی ساخته شده و از روش های پایدار برای به دست آوردن آب مصرفی و کاهش مصرف آن استفاده کنند ، سیستم کارآمد دفع زباله و فاضلاب داشته باشند ، از منابع انرژی جایگزین با رعایت اصول پایداری بهره مند باشند و در راستای همکاری با انجمن های محلی تلاش کنند.
در حال حاضر با گسترش اینگونه اقامتگاهها، فرصت های خوبی در زمینه توسعه سفرهای طبیعت گردی در میان خانواده های ایرانی فراهم شده است.
هم اکنون 38 هزار روستا در کشور که هر کدام به نوعی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برخوردارند ، می‌توانند به یک مقصد گردشگری تبدیل شوند.
روستاهای شهرستان تنکابن با در نظر گرفتن وی‍‍‍ژگی های طبیعی مانند پارک های جنگلی ، مناطق حفاظت شده بی نظیر، زیستگاه ها ، آبشارها و تالابهای دیدنی و به موازات آن احراز نمودهای فرهنگی ارزشمند از جمله مراکز عمده بوم گردی در کشور می باشد و هر ساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.
مدیر یکی از واحدهای بوم گردی شهرستان تنکابن (مادرجون) با اشاره به راه اندازی این مجموعه گفت : این مجموعه با حمایت و راهنمایی مدیران میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان راه اندازی شده است.
مرجان دیلمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای آماده سازی و راه اندازی این مجموعه سنتی وام هایی با کارمزد پائین که از سوی دولت پیش بینی شده اخذ شده است.
وی درباره انگیزه راه اندازی چنین اقامتگاهی گفت : پس از اینکه مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت گردشگری از دانشگاه اخذ کردم در چندین هتل مشغول به فعالیت شدم اما همیشه در اندیشه آن بودم که شغل مستقلی در زمینه گردشگری برای خود ایجاد نمایم.
مدیر این مجموعه خاطر نشان کرد : سرانجام پس از مشورت های فراوان با کارشناسان سازمان گردشگری ، تصمیم گرفتم تا خانه مادربزرگم را مرمت و بازسازی کرده و آن را به یک واحد بوم گردی تبدیل نمایم.
وی سبک معماری این نوع اقامتگاه های سنتی به دلیل داشتن ایوان ، سقف شیبدار پوشیده از لت و نمای کاهگلی برای مسافران و گردشگران اعم از داخلی و خارجی جذابیت خاصی دارد از طرف دیگر سرو غذا های سنتی و محلی اشتیاق مسافران را به حضور در این اقامتگاه ها بیشتر کرده است.
به گفته وی، ضمن اینکه اینگونه خانه ها عموما در داخل باغ های مصفا و مشرف به جنگل قرار دارد و حداکثر یک یا دو طبقه با چند اتاق طراحی و ساخته شده است.
دیلمی خاطر نشان کرد : خوشبختانه اینگونه اقامتگاه ها مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته و همواره در طول سال بخصوص در فصل های بهار ، تابستان و پائیز مسافران زیادی به مناطق دارای این اقامتگاه ها سفر می کنند.
یک کارشناس امور گردشگری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : توسعه بوم گردی روستایی در چند سال گذشته یکی از مهم‌ترین اولویت‌های گردشگری در کشور به شمار می رود و باید با برنامه ریزی هدفمند و کارآمد در جهت گسترش آن گام برداشت.
پژمان یاراحمدی بافت‌های تاریخی ، طبیعت‌گردی ، غذاهای بومی محلی و صنایع‌دستی را از امتیازات منحصر به فرد روستاهای تنکابن برای گردشگری دانست و افزود : برگزاری جشنواره های بومی و محلی می تواند در معرفی این روستاها و گسترش بوم گردی نقش موثری داشته باشد.
وی اظهار داشت : اجاره اقامتگاه ها همراه با سفارش غذاهای محلی و در کنار آن فروش محصولات ارگانیکی همچون پنیر ، کره ، ماست ، عسل و دوغ محلی می تواند اقتصاد روستاییان را رونق بخشد.
یاراحمدی محرومیت زدایی از روستاها را ضروری دانست و بیان داشت : در وضعیتی که اغلب روستاها برخوردار از ثروت گردشگری هستند، کاهش نرخ مهاجرت از روستاها یکی از مزایای بلندمدت توسعه گردشگری روستایی است.
وی خواستار انتقال اداره کل گردشگری مازندران از مرکز به غرب استان در راستای دسترسی آسان تر و رفع مشکلات فعالان این عرصه که عمدتا در غرب مازندران قرار دارند ، شد.
به گفته وی، حمایت از این طرح و همچنین برنامه ریزی مسئولان شهرستان واستانی برای جذب گردشگران و مسافران می تواند به رونق اقتصادی این منطقه کمک کند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز اقامتگاه های بوم گردی را نوآوری دولت یازدهم برشمرد و افزود : با این نوآوری ، روستاها از منزلت خالی بودن و خروج جوانان و نداشتن انگیزه تلاش برای ارتقای روستا نجات یافتند و این امر هم اکنون معکوس شده است و اشتیاق و شوری برای ایجاد یک فعالیت اقتصادی در حوزه های گردشگری و صنایع دستی و محصولات کشاورزی در روستاها ایجاد شده است.
مرتضی رحمانی موحد که اردیبهشت ماه امسال در نشست فعالان صنعت گردشگری استان همدان سخن می گفت ، اظهار داشت : با حمایت های دولت تدبیر و امید تعداد اقامتگاه های روستایی از 20 اقامتگاه در سال 92 به بیش از 530 اقامتگاه در سالجاری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : این 530 اقامتگاه روستایی در 28 استان و 2 منطقه آزاد کشور ایجاد شده و امید و رونق را در روستاها ایجاد کرده است.
رحمانی موحد با بیان اینکه امسال اطلس روستاهای جاذبه گردشگری طبیعی تولید می شود ، تصریح کرد : طبق آمار رسمی در سال 95 بیش از 140 میلیون نفر شب-اقامت در اقامتگاه های رسمی کشور ثبت شد و این جدای از اقامتگاه های دولتی یا منازل شخصی بوده است و نشان می دهد تلاش ها به نقطه های مطلوب تری می رسد.
به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، سال گذشته غذاهای سنتی و محلی تحت عنوان سفره ایرانی به عنوان یک ارزش بزرگ صنعت گردشگری کشور معرفی شدند و هم اکنون سفره های محلی و سنتی در ضوابط تاسیسات گردشگری شکل می گیرد تا اقامتگاه ها از غذاهای متنوع سنتی و محلی استفاده کنند.
وی کشورهای عراق ، آذربایجان ، افغانستان ، ترکیه ، پاکستان ، ترکمنستان ، بحرین ، هندوستان ، کویت و چین را 10 کشور اول در ورود گردشگر خارجی به ایران در سال 95 برشمرد و یادآور شد : آمار گردشگران اروپایی که در سال گذشته به ایران سفر کردند 56 درصد بیشتر از آمار سال قبل آن بوده و این آمار نشان می دهد علایم حیات و نشاط و رونق در پیکره و ساختار گردشگری کشور پیدا شده است .
دولت یازدهم در چهار سال فعالیت خویش با ایجاد520 واحد اقامتگاه بوم گردی، احداث 55 هتل 4 و 5 ستاره، جذب 800 میلیون دلار سرمایه خارجی و تقویت زیر ساخت های گردشگری توانست دستاوردهای بزرگی در زمینه ایجاد اشتغال ، افزایش ظرفیت پذیرش گردشگر و رشد جایگاه صنعت گردشگری را در اقتصاد ملی ایجاد نماید.
رییس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد نیز ظرفیت روستاهای غرب مازندران را بسیار خوب توصیف کرد و گفت : در حال حاضر 6 واحد بوم گردی مجاز دارای پروانه در روستاهای تنکابن فعالیت می کنند که به زودی 8 واحد دیگر نیز به این تعداد افزوده خواهد شد.
نادر سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اکنون واحد های بوم گردی مادرجون در روستای چالکش ، خانه گلی در روستای سلیمان آباد ، کل چال در روستای گاوپشته ، بابا محب در روستای سلیم آباد ، پردارام در روستای گرماپشته و نسا در روستای یوج فعالیت می کنند که با استقبال خوبی نیز از سوی گردشگران مواجه شده اند.
وی سهم روستاهای هدف گردشگری در تنکابن را 4 روستا اعلام کرد و اظهار داشت : روستاهای یوج ، لات سیاه مشته ، مران و گاوپشته جزء روستاهای هدف گردشگری محسوب می شوند.
به گفته سحرخیز ، هر واحد بوم گردی به طور متوسط زمینه اشتغالزایی برای 10 الی 15 نفر را در روستاها فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد : هم اکنون دولت تسهیلات ویژه ای تا سقف یکصد میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله و کارمزد 4 درصد در اختیار فعالان بوم گردی قرار می دهد که تاکنون تعدادی از واحد های بوم گردی در این شهرستان موفق به دریافت آن شدند.
فرماندار ویژه تنکابن نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : دردولت تدبیر و امید اقدام های خوبی در حوزه صنعت گردشگری بخصوص ایجاد اقامتگاه های بوم گردی صورت گرفت که زمینه حضور گردشگران خارجی و افزایش اشتغال را فراهم ساخت.
سید امیر حسینی جو بر ضرورت افزایش واحد های بوم گردی در کنار حفظ و ارتقاء کیفیت آنها تاکید کرد و افزود : این شهرستان با توجه به قابلیت ها و ظرفیت هایی که دارد می تواند به عنوان مرکز بوم گردی در کشور معرفی شود.
وی اقامتگاه‌های بوم‌گردی را مصداق توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت : خدمات رسانی مطلوب همراه با نظارت می تواند رضایتمندی گردشگران را به همراه داشته باشد و باید در این مسیر گام برداشت.
حسینی جو خاطرنشان کرد : غرب مازندران متعلق به تمام ملت ایران است و باید احداث هتل و هتل آپارتمان در این منطقه جایگزین ویلاسازی ها شود تا همگان از این موهبت الهی بهره مند گردند.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن با دارا بودن 372 روستا و آبادی در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار: علیرضا پورعلم

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text