جمعه 10 فروردین 1403

بهترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل جهان در کدام کشورها است؟

حمل‌ونقل نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی یک کشور ایفا می‌کند چرا که جابجایی بار و مسافر به بندرها و فرودگاه‌ها و در نهایت به سایر کشورها، زمینه‌های امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را فراهم می‌کند.

در نتیجه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و به‌خصوص شبکه حمل‌ونقل می‌تواند موثرترین نقش را در جابه‌جایی افراد و کالاها داشته باشد و پیوند ناگسستنی بین عوامل مختلف رشد و توسعه را به وجود آورد. بدون زیرساخت مناسب هیچ کالایی به موقع به مقصد نمی‌رسد و در نتیجه اقتصاد کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

مجمع جهانی اقتصاد بهترین کشورهای جهان را از نظر زیرساخت حمل‌ونقل مشخص کرده است که این کشورها از مجموع هفت امتیاز در نظر گرفته شده، جایگاه‌های برتر جهان را به خود اختصاص داده است. کیفیت زیرساخت‌های راه‌آهن‌ها، بندرها و فرودگاه‌ها در کنار کیفیت جاده‌ها و خیابان‌های شهری در امتیازدهی به زیرساخت‌های یک کشور به طور همزمان در نظر گرفته شده است که از میان تمام شهرها و کشورهای جهان، هنگ کنگ با ۶.۷ امتیاز، سنگاپور با ۶.۵ امتیاز و کشور هلند با ۶.۴ امتیاز به ترتیب جایگاه‌های اول تا سوم جهان را به خود اختصاص داده است.

هنگ کنگ

 هنگ کنگ مستعمره پیشین بریتانیا، منطقه ویژه اجرائی چین است که با کسب ۶.۷ امتیاز بالاترین جایگاه جهان را از نظر کیفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل به خود اختصاص داده است. زیرساخت حمل‌ونقل هنگ کنگ بسیار کارآمد و باکیفیت است و باعث پیشرفت چشمگیر اقتصاد این شهر و حتی کشور چین شده است.

این شهر از هزار و ۱۳۸ مایل جاده پیشرفته برخوردار است که تمام این جاده‌ها آسفالت هستند؛ علاوه براین زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و دریایی هنگ کنگ نیز بسیار پیشرفته است.

این شهر از نظر سیستم حمل‌ونقل قطار نیز به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین شهرهای جهان شناخته شده است که از  ۲۱ مایل سیستم قطار الکتریکی برخوردار است. مقامات شهری هنگ کنگ در سال ۱۹۹۸ اقدام به ساخت سه خط جدید راه‌آهن در این شهر کردند که خطوط جدید، حمل‌ونقل بین جزایر هنگ کنگ و قلمروهای اطراف آن را بسیار آسان کرده است. زیرساخت‌های پیشرفته هنگ کنگ، دولت این شهر را بر آن داشته است تا مردم را به استفاده بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی ترغیب کند که همین امر منجر به کاهش چشمگیر آلودگی در آن شده است.

سنگاپور

سنگاپور زیرساخت پیشرفته خود را از دولت مستعمراتی به ارث برده است و پس از آن مسئولان تمام تلاش خود را برای توسعه بیشتر آن به کار گرفته‌اند. این کشور به خاطر داشتن هزار و ۹۴۰ مایل شبکه جاده‌ای با ۹۹ درصد بزرگراه پیشرفته و آسفالت شده در سراسر جهان شهرت دارد. از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ استفاده از خودروهای شهری سنگاپور به طور چشمگیری افزایش یافت که این امر افزایش زیاد سطح آلودگی هوای آن را به دنبال داشت.

بااین حال، دولت سنگاپور از طریق سرمایه‌گذاری کلان در بخش توسعه زیرساخت حمل‌ونقل و ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی توانست تا حد زیادی با مسئله آلودگی هوا مقابله کند. علاوه ‌بر این، دولت با احداث ۵۱ مایل سیستم حمل‌ونقل پرسرعت و ۶ مایل سیستم حمل‌ونقل پرسرعت فوق پیشرفته در دهه ۱۹۹۰، باعث کاهش بیشتر آلودگی هوا  شد و در نتیجه از احتقان شهر جلوگیری کرد. مسیرهای مخابراتی سنگاپور نیز بسیار پیشرفته است و در سال ۱۹۹۸ تعداد ۵۴.۶ میلیون خط تلفن در این کشور گسترش یافت.

هلند

هلند دارای بهترین زیرساخت حمل‌ونقل در کل قاره اروپاست که با حمل کالاها به داخل قاره، اقتصاد منطقه را به طور چشمگیری گسترش داده است. این کشور از ۷۸ هزار و ۱۴۵ مایل شبکه جاده‌ای برخوردار است که ۷۰ هزارو ۲۲۹ مایل از این جاده‌ها به طور کامل آسفالت شده است. راه‌های ارتباطی بزرگراه‌ها در هلند، رفت‌وآمد از سواحل این کشور را  به سراسر کشور تسهیل کرده است.

از آن‌جا که شهرنشینی به میزان زیادی در این کشور ترویج یافته است، در نتیجه دولت زیرساخت‌های پیشرفته‌ای را به دوچرخه‌سواری اختصاص داده است که همین امر منجر به کاهش قابل توجه تراکم جاده‌ای شده است. اگرچه همچنان حدود ۷۹ درصد از مردم هلند از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند، بااین حال، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان مردم باعث کاهش چشمگیر آلودگی هوا شده است. کشور هلند مجهز به بیش از هزار و ۷۰۲ مایل راه‌آهن و سه هزار و ۱۳۵ مایل مسیر آبی پیشرفته است.

Check Also

معرفی رودخانه های مازندران

معرفی رودخانه های مازندران رود، آبی است روان که از به هم پیوستن آب چند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text