جمعه 31 فروردین 1403

برخی از معروف‌ترین درختان بومی شمال

  1. درخت توسکا
  2. درخت انجیلی
  3. درخت مرکبات
  4. درخت شاه بلوط
  5. درخت بید
  6. درخت آزاد
  7. درخت افرا
  8. درخت صنوبر

درخت توسکا

درخت توسکا که در بسیاری از شهرهای شمالی با نام های توسه، رازدار یا رزدار نیز شناخته می‌شود، نام گونه‌ای از درختچه‌های جنگلی از خانواده غان است. تنها دو نوع درخت توسکا با نام توسکا قشلاقی (گرمسیر) و توسکا ییلاقی (سردسیر) در ایران رشد می‌کند. درخت توسکا با شاخه‌هایی خاکستری، پوشیده از لکه های کوچک قهوه‌ای است که معمولاً ۱۰۰ سال عمر می کند.

درخت انجیلی

درخت انجیلی که با نام آسوندار، انجیلو، تویی یا زوند هم شناخته می‌شود از درختان بومی جنگل‌های شمال کشور هستند. احتمالاً در مسیر جاده شمال بارها درختانی با برگ‌های قرمز، بنفش، نارنجی و زرد دیده باشید. درختان انجیلی با برگ‌های رنگارنگ و متنوع خود ترکیب زیبا و چشم نوازی را در پاییز رقم می‌زنند. این درخت جدای از زیبایی دارای چوب سختی هستند و ریشه و برگ آن‌ها خواص دارویی دارد.

درخت مرکبات

اگر می‌خواهید جدای از جنبه زیبایی، از ثمره و میوه درختان هم بهره مند شوید، درخت مرکبات بکارید. از درختان میوه مناسب شمال ایران می‌توان به پنجه بودا، انواع نارنگی، پرتقال، گریپ فروت، بالنگ، دارابی، لیمو ترش، لیمو شیرین، نارنج، کاموات، ابلق، پامئلو و … اشاره کرد.

درخت شاه بلوط

شاه بلوط از گونه‌های درختی معروف شمال ایران، در جنگل‌های این منطقه به وفور مشاهده می‌شود. درخت شاه بلوط از گیاهان خانواده هیپوکاستانه محسوب می‌شود. این درخت در اصل درخت بومی اروپا شرقی است؛ اما یکی از گونه‌های خاص آن در ایران رشد می‌کند. درخت شاه بلوط طول عمری بیش از ۵۰ سال دارد و میوه آن بسیار مقوی و خوشمزه است.

درخت بید

گونه‌های مختلفی از درختان بید در هوای مرطوب و شرجی شمال رشد می‌کنند. بید مشک، بید فک، بید مرجانی، بید سنجدی و … از انواع گونه‌های بید در ایران هستند. درختانی با طول عمری بین ۴۰ تا ۷۰ سال که حدوداً بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر رشد می‌کنند. عرق بید با خواص درمانی بسیار برای تسکین درد و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درخت آزاد

درخت آزاد که با نام علمی Zelkova carpinifolia شناخته می‌شود، از گونه‌های کمیاب تیره نارون است. این درخت برگی زرد رنگ دارد و در جنگل‌های شمالی می روید. درخت آزاد طول عمر طولانی دارد و چوب آن در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درخت افرا

درخت افرا با ۱۲۸ گونه مختلف، از درختان بومی آسیایی محسوب می‌شود. این درختان با برگ‌هایی به اندازه کف دست و به رنگ‌های سبز، قرمز، نارنجی و زرد هستند. درخت افرا از درختان زیبای شمالی است که بین ۹ تا ۱۳ متر رشد می‌کند.

درخت صنوبر

درخت صنوبر یا Populus با برگ‌های عریض و سبز و ارتفاع بلندی که دارد، از درختان مناسب آب و هوای شمالی است. این درخت دارای ۸۵ گونه مختلف در ایران است. از ویژگی‌های ظاهری درختان صنوبر می توان به برگ‌های پهن و دم برگ‌های دراز و دو پهلو از ویژگی‌های ظاهری اشاره کرد.

Check Also

معرفی رودخانه های مازندران

معرفی رودخانه های مازندران رود، آبی است روان که از به هم پیوستن آب چند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text