پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

افزایش 20 درصدی بارش باران در مازندران

مدیر کل هواشناسی مازندران گفت:میزان بارش باران در مازندران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، سید محمدرضا رضوی اظهار کرد: براساس آمار ایستگاه‏‌های هواشناسی سینوپتیک مازندران، نخستین ماه سال زراعی 96 ـ 95 (مهر ماه 95) با توجه به بارش‏‌های مناسب در هفته نخست و چهارم این ماه، با افزایش 18 درصدی بارش در مقایسه با دوره بلندمدت آغاز شد.

وی بیان کرد: از 15 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان در ایستگاه‏‌های گلوگاه و بندر امیرآباد بهشهر در مناطق ساحلی و جلگه‏‌ای شرق استان و ایستگاه‌‏های بلده، کجور و پل‏‌سفید در ارتفاعات نیمه غربی استان با کاهش بارش مواجه بوده‏ است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه بیشترین کاهش میزان بارش در بلده حدود 90 درصد و بیشترین افزایش بارش در آمل حدود 58 درصد اتفاق افتاد، اضافه کرد: علاوه بر این متوسط بارندگی مهر ماه سال جاری حدود 107 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مهر ماه سال گذشته حدود 4 درصد کاهش را نشان می‌‏دهد.

این مسئول یادآور شد: میانگین دمای هوای مهر ماه سال 95 مازندران حدود 17.8 درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود یک درجه و نسبت به مهر سال گذشته حدود 1.5 درجه سلسیوس کاهش داشت.

رضوی با اعلام اینکه بارندگی هفت ماهه امسال مازندران حدود 409 میلی‏‌متر بوده است، افزود: این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت حدود 30 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 20 درصد افزایش یافت، به‌طوری‌که در بیشتر ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان، میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش و بیشترین افزایش از ایستگاه آمل حدود 66، دشت‌ناز، ساری و گلوگاه حدود 60 و نوشهر 46 درصد بوده و در سه ایستگاه بلده، بندرامیرآباد و سیاه‌بیشه به‌ترتیب حدود 16، 12.4 درصد کاهش بارش اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: همچنین بارندگی مهر سال 95 استان حدود 107 میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود 18 درصد افزایش و نسبت به مهر سال 94 حدود 4 درصد کاهش داشت.

مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت در ایستگاه‏‌های گلوگاه و بندرامیرآباد بهشهر در شرق استان و ایستگاه‏‌های بلده، کجور و پل‌‏سفید در ارتفاعات نیمه غربی استان با کاهش بارش مواجه بوده‏ است.

رضوی ادامه داد: بیشترین کاهش بارش در بلده حدود 90 درصد و بیشترین افزایش بارش در آمل حدود 58 درصد اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: میانگین بارندگی هفت ماهه نخست سال 95 مازندران حدود 409 میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود 30 درصد افزایش و نسبت به هفت ماهه سال 94 حدود 20 درصد افزایش داشت.

مدیرکل هواشناسی مازندران در پایان گفت: طی این مدت در بیشتر ایستگا‏ه هواشناسی، میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش داشته و بیشترین افزایش از ایستگاه آمل حدود 66، دشت‌ناز، ساری و گلوگاه حدود 60 و نوشهر 46 درصد بوده و در سه ایستگاه بلده، بندرامیرآباد و سیاه‌بیشه به‌ترتیب حدود 16، 12 و 4 درصد کاهش بارش اتفاق افتاد.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text